اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

وزیر پیشنهادی ارشاد: فرهنگ فضای تنفس جامعه است/ به همه انتقادات و پیشنهادات احترام می‌گذارم

محمد مهدی اسماعیلی گفت: فرهنگ حال و هوای مردم، جامعه و خود ماست و فضای تنفس جامعه است.

وزیر پیشنهادی ارشاد: فرهنگ فضای تنفس جامعه است/ به همه انتقادات و پیشنهادات احترام می‌گذارم

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز ۲ شهریور ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس و در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود گفت: عمق فضیلت و نخبگی مجلس شورای اسلامی را از نزدیک در جلسات کمیسیون‌ها مشاهده کردم.

اسماعیلی تاکید کرد: مدعیان مردم‌سالاری ببینند که جمهوری اسلامی، خمینی کبیر و خامنه‌ای عزیز چگونه تدابیری را برای چنین شرایط آرمانی پدید آوردند تا موافقان و مخالفان مشفقانه و ناصحانه روبروی هم بنشینند و گفت‌وگو کنند.

وی ادامه داد: در این چند روزی که بحث وزارت پیش آمد بسیاری از بزرگان اهل اندیشه و تفکر به من لطف کردند و از آن‌ها تشکر می‌کنم و دوستان زیادی هم پیشنهادات و انتقاداتی داشتند؛ به روی چشم به همه آن‌ها احترام می‌گذاریم.

اسماعیلی ادامه داد: فرهنگ مجموعه‌ای از بینش ها، گرایش‌ها عادات و سبک زندگی در جامعه و در یک کلمه هویت فردی و اجتماعی است. فرهنگ حال و هوای مردم، جامعه و خود ما است و فضای تنفس جامعه است. وقتی پاک و پاکیزه باشد جامعه را بانشاط و پویا می‌بینیم. البته آلودگی هوا هرچقدر هم باشد، باز خاموش و بی سر و صدا کارش را می‌کند. فرهنگ اینطور است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد خاطر نشان کرد: فرهنگ ریشه اصلی انقلاب ما بوده و هست، اهداف بلند انقلاب مثل عدالت، رفع محرومیت، گسترش معنویت، مارزه با مستکبران در یک کلام حاکمیت اسلام ناب محمدی است.

وی افزود: همه این ارزش‌ها و آرمان‌ها ذاتا فرهنگی و فرهنگ بنیان بوده و هست. همه داد و قیل‌های «ایسم‌های» اجتماعی و سیاسی و غیره ریشه در فرهنگ دارد. اصل انقلاب و دفاع مقدس و دفاع از حرم هم امری فرهنگی بودند.

اسماعیلی تصریح کرد: تمام مجاهدت مجاهدان در تمام عرصه‌ها ریشه در فرهنگ دارند. نزاع امروز منبعث از تقابل فرهنگ‌هاست؛ فرهنگ اصیل توحیدی در مقابل فرهنگ‌های غیرتوحیدی، فرهنگ انقلاب در برابر فرهنگ استکباری و لیبرال سرمایه‌داری آدم‌خور و تقابل‌های دیگر.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروز تمام دلبستگان انقلاب و مستضعفان عالم در دنیای پر زرق و برق زورگویان در شبکه‌های شیطانی قد علم کرده و ایثارگری می‌کنند و ملت شکیبا و صبور ایران در صف مقدم این تقابل تاریخ ساز قرار دارند و البته که پیروزی از آن مسلمانان و مستضعفان جهان است. در این تقابل فرهنگی و تمدنی در عرصه مدیریت فرهنگ و هنر، سینما، تئاتر، ادبیات و شعر و موسیقی، تجسمی و همه اینها سنگرهایی راهبردی و بلکه مقدس و مهم برای مت هستند.

اسماعیلی با عنوان این پرسش که چرا فرهنگ راهبردی است؟، بیان داشت: امروز جنگ اصلی در دنیا جنگ شناخت‌ها، جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای است. امروز تمدن شیطانی با موسیقی و سینما و امثال آن تلاش دارد باور و اراده قلبی و رفتار انسان‌ها را به نفع اهداف استعماری و سلطه خواهانه خود دستکاری کند و به زور و پول، انسان‌ها را از هویت خود خالی و منصرف و بلکه منزجر کند. 

وی با تاکید بر اینکه همه رسانه‌ها و صنایع فرهنگی برای ما بسیار با ارزش و عزیز هستند، و با طرح این سوال که چرا فرهنگ مقدس است؟، گفت:  آن هنرمند عزیز، نوازنده چیره‌دست و فیلم‌ساز و بازیگر زبردست و ناشر باانگیزه، آن عنصر فرهنگی بی ادعا و پر کار، با کمترین امکانات در مبارزه با یک تمدن تفصیل یافته دست و پنجه نرم و ریش و گیس سپید می‌کند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: اگر مبارزه فرهنگی مهم‌ترین مبارزه‌هاست پس این عناصر در صف مقدم این کارزار هستند و حمایت از آنها وظیفه شرعی و قانونی بنده است. این فرهنگ ارزش جان دادن دارد، هنرمندی که برای درد جامعه اش می‌نویسند، می‌سراید و می‌پردازد، حق ستایش بر گردن امثال بنده دارد.

اسماعیلی تصریح کرد: بار اصلی کارزار فرهنگی ما بر دوش اصحاب اندیشه و فرهنگ و هنر و رسانه خواهد بود و تلاش خود را برای حمایت از آثار ارزشمند به کار می‌گیرم. برخی دوست دارند دولت در عرصه فرهنگ یک موجود ناتوان یا بی اراده یا ناظر منفعل باشد. ما این رویکرد را قبول نداریم.

وی با تاکید بر اینکه ما می توانیم از ظرفیت‌های بزرگ انجمن‌ها استفاده کنیم، تاکید کرد: وزارت فرهنگ ارشاد نمی خواهد تصدی گری کند. می‌خواهد انجمن ها را به کار گیرد. کرونا یک بلای همه گیر بوده که بیشترین زیانش به حوزه فرهنگ و هنر رسیده است.

اسماعیلی خاطر نشان کرد: تعطیلی مشاغل فرهنگی ضربه‌های سختی را به حوزه فرهنگ وارد کرده است. رکود اقتصادی باعث افزایش چند برابری محصولات فرهنگی شده و کاهش قدرت خرید مردم را در پی داشته است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد خاطر نشان کرد: تولید و توزیع غیرقانونی محصولات را دیگر چالش مهم است. به محض این که کتاب خوب ناشر به فروش می‌رسد در میدان انقلاب به صورت افست چاپ می‌شود. گسترش فناوری های نوین بسیاری از موضوعات را تغییر داده است، باید فناوری های نوین را به رسمیت بشناسیم.

وی با تاکید بر اینکه باید متناسب با تغییرات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را چابک کنیم، خاطر نشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک وزارتخانه منفعل و کم اثر شده است و در اکثر شهرستان ها ادارات آن با حداقل نیرو و امکانات کار می کنند.

اسماعیلی تصریح کرد: از طرفی هم این وزارتخانه به کارهای حداقلی تقلیل پیدا کرده و از حوزه سیاست گذاری خارج شده است.  ایران مثل یک رنگین کمان از قومیت‌ها است. از سیستان و بلوچستان و خراسان یا استان‌های شمالی که هر کدام ظرفیت‌ها و توانایی‌های خاص فرهنگی خود را دارند و باید مورد توجه قرار گیرند. تبریز، ارومیه و اردبیل با آن تاریخ شفاهی ارزشمند، کردستان قهرمان و فرهنگ دلاوری در این منطقه باید مورد توجه قرار گیرند.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد:  خوزستان عزیز به عنوان بزرگ‌ترین استان کشور با ظرفیت های موجودش مهمترین فرصت برای حضور ما در کشورهای غرب آسیا است و ما نسبت به این فرصت‌های بزرگ کم توجه بوده‌ایم.کجای تاریخ می توانیم بزرگانی که در دو استان هرمزگان و بوشهر رشد کرده‌اند را پیدا کنیم. در حوزه فرهنگ باید فضای رشد را برای این کشور بزرگ هفت هزار ساله درست کنیم.

وی با اشاره به اینکه دولت مردمی تمامی ظرفیت های بالقوه را به فعلیت برساند، اظهار داشت: همین امروز با حضور در کمیسیون‌های مختلف مجلس نمایندگان عزیز ما به این دو موضوع نقدها و گله‌های بسیاری داشتند و ما حتما به این موضوعات توجه جدی خواهیم داشت. ۲۳ سال است که در حوزه فرهنگ فعالیت می‌کنم و ان‌شالله تلاش می‌کنم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تمامی موضوعات مورد توجه نمایندگان را پیگیری کنم.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه میزان موفقیت دستگاه‌ها را بر مبنای پایش‌ها در ابعاد شهری، استانی و کشوری به صورت دایم و فصلی پیگیری خواهم کرد، تصریح کرد: ما در حوزه فرهنگ عمومی کشور باید رشد کنیم. متاسفانه شنیده‌ام در برخی استان‌ها سه سال است که شورای فرهنگ عمومی تشکیل نشده؛ دولت مردمی برای همین تدبیرها آمده است.

وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری اشاره کردند که آرایش رسانه‌ای در کشور نیاز به تقویت دارد، گفت: من قرارگاه جریان‌سازی رسانه را راه‌اندازی کرده و چندین سال است که مسئولیتش را به عهده دارم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد خاطر نشان کرد: با اعداد و ارقام می‌گویم که هر کجا مقابل جریان رسانه‌ای دشمن ایستاده‌ایم دست بالا با آنها بوده. برای همین باید از موضع پدافندی به موضع آفندی برویم و این امری شدنی است. با تجمیع امکانات در کشور می‌توانیم این کارهای بزرگ را انجام دهیم. قدرت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بی نظیر است. منطقه به منطقه ما این استعداد و توان را دارد.

وی با اشاره به خودکفایی در زیرساخت‌های حوزه نشر گفت: امروز ۹۰ درصد کاغذ و جوهر و فیلم و زینک و دستگاه‌های تکثیر وارداتی است. آیا حوزه صنعت ما توان سرمایه‌گذاری برای حل این مشکل را ندارد؟ امروز تیراژ کتاب‌های ما به ۲۰۰ و ۵۰۰ نسخه رسیده و این مایه ناراحتی است. از مفاخر و نخبگان فرهنگی استان‌ها باید تقدیر کنیم. به نمادهای ملی ارج بگذاریم. 

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد تاکید کرد: من به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کنم تا بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان منشوری برای آگاهی ملت ایران و راهبردی برای نهادینه‌سازی انقلاب و نقشه راه فرهنگی کشور برای تحقق آرمان‌های اسلامی پی بگیرم و تکمیل پروژه تمدن نوین اسلامی را در صدر برنامه‌ریزی‌ها قرار دهم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول