اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

صلاحیت ضرغامی در مجلس بررسی شد/ موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی گردشگری چه گفتند؟

صلاحیت سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست علنی مجلس بررسی شد؛ مخالفان ضرغامی وی را فاقد تخصص و تجربه تصدی این وزارتخانه دانسته و موافقان وی را چهره‌ای تحول گرا و مدیری موفق و مناسب این وزارتخانه دانستند.

صلاحیت ضرغامی در مجلس بررسی شد/ موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی گردشگری چه گفتند؟

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس: صلاحیت سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه 3 شهریور ) و عصر دیروز مجلس شورای اسلامی برگزار شد هر چند برخی نمایندگان در مخالفت با وی صحبت کردند اما یکی از موافقان مطرح کرد که 200 نماینده برای صحبت کردن به عنوان موافق وی ثبت نام کرده‌اند. 

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ابتدای این بررسی گزارش خود را در تائید صلاحیت ضرغامی قرائت کرد.  حجت الاسلام مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با قرائت این گزارش گفت: با توجه به اینکه ایشان سوابق اجرایی موفق در حوزه های فرهنگی را در کارنامه خود دارند لذا حضور ایشان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می تواند منشأ اثر باشد. بر این اساس اکثریت قریب به اتفاق اعضای کمیسیون فرهنگی رای به تایید نامبرده دادند.

این گزارش همچینین می افزاید: در حالی که از برنامه وزارتخانه تازه تاسیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتظار می رفت حداقل برای در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت تنظیم برنامه نماید و با توجه به اولویت های مدنظر و کارهای برجای مانده از قبل تنظیم برنامه کند، معیار زمانی برنامه الزاما باید دارای اولویت باشد. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که از دید ساختاری توسعه فعالیت های وزارتخانه به سایر وزارتخانه ها وابسته است و عملا بعد سخت افزاری اقدامات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بستر فعالیت های وزارتخانه هایی مثل راه و شهرسازی و صمت تنظیم یا همیاری می شود.

به نظر می رسد توجه این برنامه به این بعد در سطح مطلوبی است اما لازم است که تاکید اصلی برنامه بر شفاف سازی نحوه حداکثرسازی برای هماهنگی بین بخشی و رفع مداخلات بین دستگاهی باشد، چرا که ماهیت بین بخشی این وزارتخانه، بین دستگاهی بودن فعالیت های آن را غیر قابل اجتناب می نماید و راه چاره رفع مداخله نیست، بلکه یکپارچگی و ایجاد هسته منسجم بین دستگاهی است.

از این جهت لازم است با تعیین ذی نفعان برای هر کدام از برنامه ها و تنظیم نحوه همکاری بین بخشی برای تحقق آنها، پیوست مشخصی ارایه شود. چرا که بخش مهمی از اختیارات برنامه ای حاضر بین دستگاهی یا بین بخشی است و لازم است قبل از هر اقدامی در مورد چگونگی آن نیز برنامه ریزی شود.

در ادامه گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی قرائت شد که در آن تاکید شده بود که کمیسیون ضرغامی را برای تصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شایسته تشخیص داد.

مخالف: ضرغامی وجاهت ملی و اعتبار بین‎‌المللی ندارد

محمود احمدی‌بیغش نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با ضرغامی وزیر پیشنهادی گردشگری اظهار داشت: آقای ضرغامی! شما حتی رئیسی را قبول نداشتید، در عجبم چطور شما را انتخاب کرده است؟

وی عنوان کرد: وزارت میراث فرهنگی به فردی کاربلد نیاز دارد؛ ارتقای این وزارتخانه توسط فردی سیاسی و وابسته به جریان خاص سیاسی میسر نشده و حتی ممکن است حضور ضرغامی باعث خسارات بی پایان شود پس به خاطر صیانت از جایگاه میراث فرهنگی و تحقق برنامه کاربردی در گردشگری داخلی و خارجی از نمایندگان می خواهم که به آقای ضرغامی رای ندهند تا رئیس جمهور فردی شایسته و متخصص و برخوردار از وجاهت ملی و بین المللی را معرفی کند.

وی افزود: وزارت راهبردی میراث فرهنگی از دو بخش کاملا تخصصی تشکیل شده و با سهم خواهی سیاسی ناشیانه اداره اش به طور مطلوب موثر نخواهد شد. از سویی کارنامه ضرغامی نشان می دهد در چینش مدیریتی اعتقاد چندانی به انتصابات تخصصی ندارد و هر فرصت مدیریتی را فرصتی برای تجمیع دوستان سیاسی دانسته که تجربه مدیریتی ضرغامی در صدا و سیما به گونه ای بود که هم اکنون هم آثار و تبعات اقدامات غیرکارشناسی و فله ای آن ادامه دارد.

* ضرغامی توجه جدی به جذابیت های گردشگری ایران نداشته است

 معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی که از 5 دقیقه  وقت باقی مانده احمدی بیغش استفاده می‌کرد در مخالفت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: ضمن احترام به آقای احمدی بیغش، فرمایشات ایشان را ورای انصاف می دانم و با احترام به شخصیت وزین آقای ضرغامی از ایشان عذرخواهی می‌کنم.

وی افزود: قدردان امنیتی هستیم که حاصل خون شهدا است؛ آقای ضرغامی مدیری است در تراز انقلاب اسلامی، تحول گرا، خلاق، هیچ نکته خاکستری در کارنامه مالی ایشان نیست، ولی هر کسی را بهر کاری ساختند. اگر برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می شدید برای دفاع از ایشان ثبت نام می کردم، به استناد برنامه ای که ارائه کردید شما را مناسب این جایگاه نمی دانم.

سعیدی با استناد به گزارش معاونت قوانین مجلس خطاب به ضرغامی بیان کرد: میزان انطباق و همسویی برنامه های حضرتعالی با اسناد بالادستی فقط ۶۷ درصد می باشد، در ارزیابی برنامه های حضرتعالی بر اساس معیارهای عمومی همچون شفافیت، انسجام، جامعیت، سنجش پذیری و …۶ مورد از ۹ مورد ضعیف و یا متوسط ارزیابی شده است، فارغ از غلط های املایی عجیب و غریب در برنامه های شما که گویا خیلی این حوزه را جدی نگرفته اید، باید بگویم برنامه شما بیشتر به یک گزارش توصیفی ناقص از حوزه گردشگری و صنایع دستی شبیه است؛ البته در حوزه میراث فرهنگی از یک انسجام نسبی برخوردار بود.

سعیدی در ادامه عنوان کرد: یک سوالی از شما و عزیزانی که دارای مسئولیتی هستد مطرح می کنم، شما در پلتفرم های مجازی مانند توئیتر و تلگرام و … حضور دارید، امکان دارد واضح بفرمایید چرا مردم عادی نباید به توئیتر و تلگرام دسترسی داشته باشند ولی شما و اینجانب می توانیم این دسترسی را داشته باشیم؟

موافق: ضرغامی فردی متخصص و ایده‌پرداز است

 علی رضایی نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی  در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت سید عزت‌الله ضرغامی اظهار داشت: پاک‌دستی، شجاعت، توانمندی و تعامل سازنده با مجلس در ادوار مختلف، از جمله ویژگی‌های آقای ضرغامی است.

وی در بخشی از دلایل موافقت خود گفت: ضرغامی فردی متخصص، ایده‌پرداز و خلاق است که گزینه مناسبی برای مدیریت این وزارتخانه به شمار می‌رود و با توجه به سوابق عملکردش در رسانه ملی گزینه خوبی برای رفع دغدغه‌ها در عرصه میراث فرهنگی و گردشگری است. 

رضایی خاطرنشان کرد:‌ برنامه‌های وزیر پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی تأیید شده و طرح‌هایی همچون گردشگری سلامت، بوم‌گردی و گردشگری دریایی مورد تأکید وی است.

وی  تأکید کرد: برای مقابله با کرونا و جبران خسارات آن بر صنعت گردشگری ، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و مناسب داریم که وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری راهکارهای خوبی را در این زمینه آماده کرده است.

* گردشگری در ایران یک فرد رسانه‌ای و تبلیغی می‌خواهد

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: چه کسی گفته که فرهنگ محصور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؟ وزارت میراث فرهنگی می‌تواند آثار تمدنی بزرگتری داشته باشد یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

وی افزود: اگر می‌خواهیم فصل جدیدی از انقلاب اسلامی را آغاز کنیم نیازمند نشان دادن بیش از پیش فرهنگ به داخل و خارج از کشور هستیم و برهمین اساس باید بهترین استفاده را از ابزارهای مختلف کنیم.

نماینده مشهد در مجلس تصریح کرد: تمدن و فرهنگ بهترین ابزار برای دیده شدن ایران اسلامی به جهانیان است و وقتی طبق نظر یونسکو، ایران سومین کشور دنیا از حیث میراث فرهنگی و آثار تمدنی است باید بکوشیم از ابزارهای مختلف برای شناسایی بیشتر کشورمان به دنیا داشته باشیم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: نیازمند شناسایی فرهنگ، تمدن و شناخت توسط فردی رسانه‌ای هستیم؛ برای توسعه گردشگری نیازمند استفاده از ابزار سفر و رسانه هستیم ضمن اینکه باید فردی استراتژیک برای این کار در نظر گرفته شود که مفهوم امنیت و روابط بین‌الملل و رسانه را بشناسد که این موضوع در آقای ضرغامی متبلور است که او اهل تعاملات اجتماعی و کارکردهای فرهنگی است که  توانسته روابط خوبی با وزارتخانه‌های متعدد و دولت‌های مختلف داشته باشد.

وی عنوان کرد: تمدن دینی، ایرانی و مذهبی موضوعی است که می‌توانیم به جهانیان آن را بشناسانیم.

نماینده مشهد در مجلس در پایان گفت: قبلاً افراد تک بُعدی در میراث فرهنگی گمارده می‌شدند که آنجا را تبدیل به حیاط خلوت کرده بودند.

*  ضرغامی چهره‌ای فرا دستگاهی است

مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی سخنانی اظهار داشت: ویژگی بارز ضرغامی، مردمی بودن و تحول گرایی است.

وی با بیان اینکه ضرغامی چهره‌ای فرا دستگاهی است، افزود: برای نخستین بار در دولت های مختلف یکی از باسابقه ترین و با تجربه ترین افراد برای این وزارتخانه معرفی شده است و از این بابت باید از رئیس جمهور تشکر کرد.

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق خودشان خواستند اوصاف مثبت آقای ضرغامی را زیر سوال ببرند، اما عزت و ذلت دست خداست. مردم ایران و نمایندگان ملت خدمات آقای ضرغامی را فراموش نخواهند کرد.

وی افزود: ضرغامی مرد میدان و مرد عمل است و در صداوسیما مدیری اصولگرا و توسعه گرا بوده که از جمله آن توسعه شبکه های تلویزیونی در دوره ریاست او بر این سازمان است.

ضرغامی: مردم روش‌های کلیشه‌ای مدیریتی را نمی پذیرند

بعد از شنیدن سخنان موافق و مخالف که البته عصر دیروز مطرح شده بود و در ادامه این بررسی سید عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی گردشگری و صنایع دستی  در دفاع از برنامه‌های خود اظهار داشت: حکایت آسیب‌های امروز ما در حوزه مدیریت کشور این است که دنبال پاسخ‌های ساختاری و کلیشه‌ای‌ای به جدی ترین مشکلات کشور می‌رویم و هرچند کارمان را راه می اندازد ولی چون به این روش عادت کرده ایم مردم دیگر این را از ما نمی‌پذیرند و به دنبال کارهای تحولی و بزرگ و برهم زدن پساختارهای پوسیده و کارآمد که مثل بختک بر سر مردم آمده هستند در حالی که دیگر این تفکر تحولی تبدیل به کارهای محدود و نقطه‌ای شده است در حالی که باید سکه رایج در نظام جمهوری اسلامی باشد.

ضرغامی با بیان اینکه وزارتخانه جدیدالتاسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک وزارتخانه بسیار مهم است  و هرکدام از این بخش‌ها ظرفیت یک وزارتخانه مستقل دارند ولی به جهت هم‌پوشانی باهم قانونگذار آنها را در قالب یک وزارتخانه آورده تا از ظرفیت‌هایشان استفاده شود، گفت: بسیاری از حوزه های مهم و اساسی کشور مرتبط با این وزارتخانه است و شاید دلیل پذیرفتن این مسئولیت غیر از تجربه مدیریتی و فرهنگی آن است که بخش زیادی از این مجموعه‌ها در وزارت ارشاد بود.

وی افزود: میراث فرهنگی و معاونت زیارتی و سیاحتی در وزارت ارشاد بود و من هم در معاونت امور استان ها و امروز مجلس با این حوزه ها آشنایی دارم ولی بسیاری از نهادهای مختلف کشور باید همکاری داشته باشند تا نگاهی ملی و فرابخشی برای دیدگاه بلند دولت ایجاد شود.

بر اساس این گزارش اخذ رای درباره اعتماد به ضرغامی برای تصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز و بعد از اتمام بررسی صلاحیت دیگر وزرای باقی مانده انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول