اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

ضرغامی: گردشگری جدی‌ترین حوزه برای همبستگی ملی است

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تأکید بر اینکه نگاه سیاسی به حوزه گردشگری آفتی بزرگ است، گفت: گردشگری جدی ترین حوزه برای همبستگی ملی است.

ضرغامی: گردشگری جدی‌ترین حوزه برای همبستگی ملی است

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، سید عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی گردشگری و صنایع دستی صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: حکایت آسیب‌های امروز ما در حوزه مدیریت کشور این است که دنبال پاسخ‌های ساختاری و کلیشه‌ای‌ای به جدی ترین مشکلات کشور می‌رویم و هرچند کارمان را راه می اندازد ولی چون به این روش عادت کرده ایم مردم دیگر این را از ما نمی‌پذیرند و به دنبال کارهای تحولی و بزرگ و برهم زدن پساختارهای پوسیده و کارآمد که مثل بختک بر سر مردم آمده هستند در حالی که دیگر این تفکر تحولی تبدیل به کارهای محدود و نقطه‌ای شده است در حالی که باید سکه رایج در نظام جمهوری اسلامی باشد.

ضرغامی با بیان اینکه وزارتخانه جدیدالتاسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک وزارتخانه بسیار مهم است  و هرکدام از این بخش‌ها ظرفیت یک وزارتخانه مستقل دارند ولی به جهت هم‌پوشانی باهم قانونگذار آنها را در قالب یک وزارتخانه آورده تا از ظرفیت‌هایشان استفاده شود، گفت: بسیاری از حوزه های مهم و اساسی کشور مرتبط با این وزارتخانه است و شاید دلیل پذیرفتن این مسئولیت غیر از تجربه مدیریتی و فرهنگی آن است که بخش زیادی از این مجموعه‌ها در وزارت ارشاد بود.

وی افزود: میراث فرهنگی و معاونت زیارتی و سیاحتی در وزارت ارشاد بود و من هم در معاونت امور استان ها و امروز مجلس با این حوزه ها آشنایی دارم ولی بسیاری از نهادهای مختلف کشور باید همکاری داشته باشند تا نگاهی ملی و فرابخشی برای دیدگاه بلند دولت ایجاد شود.

ضرغامی اظهار داشت: وزارت میراث‌فرهنگی به دلیل فقدان یک دیدگاه نظری و ایدئولوژیک که باید همه نیروهای فکری و مدیریتی جامعه را همراه و همگرا کند؛ متاسفانه دچار عقب ماندگی شده و مهجور و مغفول مانده است. در حالی که با مقداری تلاش می‌تواند در کنار بسیاری دستاوردهای اقتصادی که به دنبال خواهد داشت به عنوان جدی ترین بستر صدور ارزش‌های اسلامی و انقلابی برای کشور باشد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: نگاه من به اضلاع میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مساوی، متعادل و ترازمند است و هیچکدام بر دیگری ارجحیت ندارد. این سه قسمت مکمل‌ اند، وابسته به هم اند و هم‌افزایی با هم دارند. برنامه‌ام را در ۳۰صفحه تقدیم نمایندگان کرده‌ام که در آن هم وضعیت موجود را بیان و هم نقاط قوت و ضعف و تهدید و قدرت را در آن بعد از جلسات مکرر با جدی‌ترین کارشناسان، اساتید دانشگاه، نخبگان و افراد با تجربه در حوزه وزارت‌خانه و جبهه انقلاب، بیان کرده‌ام.

ضرغامی افزود: چون نمایندگان نکات بسیار خوبی را به لحاظ ملی، استانی، بخشی مطرح کردند 64 محور مهم را استدلال و 28 پیشنهاد جدید و ارزشمند را استخراج کرد، که امروز در اختیار کمیسیون ها قرار می گیرد.

وی ادامه داد: مردم بدانند که بسیاری از درس های جدی کارشناسی در حوزه های تخصصی انجام شده و در صحن علنی با توجه به وقت محدود به ارجاعات، تعلیقات و هماهنگی ها می پردازند بنابراین بحث هایی که نمایندگان مطرح می کنند ممکن است برای مردم اجمال و سربسته باشد.  

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مورد میراث فرهنگی گفت: این حوزه تمدن و هویت ماست آن هم در دوره ای که بی هویتی توسط رسانه های پر نفوذ نوین تبلیغ و ترویج می شود؛ جوان و نوجوان ما باید با این پیشینه تمدنی آشنا شوند.

ضرغامی یادآور شد: میراث فرهنگی چه ملموس و چه ناملموس هردو فوق العاده ارزشمند هستند و در حوزه ملموس 32 هزار اثر تاریخی و فرهنگی و در حوزه ملموس هزار و 900 ثبت شده داریم؛ میراث فرهنگی ناملموس به رفتارها، آداب، گویش ها و فرهنگ برمی گردد و ایرانی ها صاحب بهترین فرهنگ ناملموس در سطح جهان هستند و علت آنکه آن طور که شایسته است نتوانستیم در این حوزه توفیقی کسب کنیم این است که وظایفمان را به درستی انجام ندادیم.

وی افزود: آیات قرآنی به ما مسیر میراث فرهنگی را نشان می دهد و در سوره مبارکه حجر که در مورد قوم لوط است وقتی عذاب الهی آمد و این قوم را نابود کرد ما خرابه های قوم لوط را بر سر راه قرار دادیم تا کاروانیان ببینند و مایه عبرت شود بنابراین میراث فرهنگی باید سر راه و در دسترس باشد اما نیست همچنین باید به درستی معرفی شوند اما این بخش مهم کار رسانه ای جدی آن هم توسط رسانه های نوین می خواهد و باید پیام آن ها را منتقل کنیم.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: این میراث چندین هزار ساله ما در قبل و بعد از اسلام دارای پیام هستند و اگر کاخ شاهان را مشاهده کنیم هم عبرت دارد و هم به تعبیر رهبر معظم انقلاب وقتی به تخت جمشید می رویم اقتدار ایرانیان را مشاهده می کنیم اما در کشور ما در طول این سال ها این عامل مهم همبستگی و اتحاد ملی تبدیل به جریان دو قطبی شده در حالی که شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران به خوبی هم افزایی این بخش را مطرح می کنند و رهبر معظم انقلاب هم بهترین و دقیق ترین تعبیرها را دارند.

ضرغامی در ادامه به برنامه های خود برای ایجاد جاذبه های تکمیلی و گردشگری خانواده محور اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی را تقویت خواهیم کرد و به آن مسئولیت می دهیم تا با نظارت مناسب این بخش را ساماندهی کند.

وی به توضیح برنامه های خود در حوزه صنایع دستی پرداخت و اظهار کرد: از 460 صنعت دستی هنری در سطح جهان 370 صنایع دستی هنری را در ایران داریم و علی رغم این ارزش بالا، به دلیل مشکلات بازاریابی ، معرفی و فروش این بخش مغفول مانده است. همچنین در رقابت با کشورهای دیگر به لحاظ قیمت تمام شده و دلالی های صورت گرفته و همچنین فقدان برندسازی مشکل جدی در این حوزه داریم.

وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: عدم کاربردی بودن بخشی از صنایع دستی سبب شده تا بخشی از آنها جنبه تزئینی پیدا کند و با توجه به مشکلات از سبد خرید مردم حذف شود. ما همچنین در حوزه مشاغل خانگی که در این بخش تاثیر بسیاری دارد، مشکلاتی داریم که بخشی از آن مربوط به قانون است، لذا با توجه به قانون فعلی و مکمل این بخش، اصلاحاتی صورت خواهیم داد.

وی ادامه داد: با تامین منابع اولیه ارزان و در دسترس و تسهیل عرضه و تقویت تقاضا، مشکلات این حوزه را برای تقویت و توسعه صنایع دستی در برنامه خود پیش بینی کردیم. صنعت گردشگری، صنعت پیشران با خدمات متنوع و گسترده است و درآمد بسیاری از کشورها از این حوزه تامین می شود. براساس آمار 10.4 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی مربوط به حوزه گردشگری است و 10 درصد کل اشتغال جهانی در این بخش است. در واقع از هر 5 شغل ایجاد شده یکی مربوط به حوزه گردشگری است و میانگین رشد ناخالص جهانی 3 درصد است و در حوزه گردشگری 4.6 درصد، که متاسفانه این آمار در ایران بسیار متفاوت و با فاصله از آمار جهانی است.

ضرغامی یادآور شد: صادرات نامرئی صفت خوبی برای این حوزه است و ارتباطی با تحریم ندارد، لذا با تقویت این بخش می توان اشتغالزایی و ارزآوری را سرعت بخشید. با بررسی مزیت رقابتی بین کشورهای همسایه به این نتیجه می رسیم که با وجود افزایش بهای دلار در کشور ما گردشگری توسعه نیافته، هر چند در کشورهایی چون امارات، بحرین، قطر، عربستان، رژیم صهیونیستی و اردن درآمدهای بالایی از گردشگری کسب می کنند، اما ما به کشورهایی چون لبنان، کویت و یمن قابل مقایسه هستیم.

این وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه حوزه گردشگری بیش از سایر بخش ها می تواند به افزایش سرمایه گذاری در کشور کمک کند، بیان کرد: حوزه های مختلف گردشگری از جمله گردشگری فرهنگی، طبیعت گردی، روستایی، سلامت، کشاورزی، کسب و کار، خوراک، آموزش، ورزشی، کوهستانی، حلال و مذهبی، ماجراجویانه، شهری و دریایی، امکان تقویت و توسعه در کشور ما را دارد.

وی با اشاره به جلسه ای که اخیراً با نمایندگان استان هرمزگان داشت، گفت: این استان 1100 کیلومتر ساحل دارد، اما گردشگری دریایی ما در این بخش صفر است و بیکاری در این استان به 30 درصد رسیده است. این در حالی است که بخش خصوصی امکانات فراوانی برای توسعه گردشگری در حوزه ساحل برون و درون مرزی دارد.

ضرغامی با بیان اینکه گردشگری حلال و مذهبی یکی از مزیت های نسبی کشور ماست، افزود: هرچند برخی می پندارند که به خاطر محدودیت ها ما مشکلات جذب توریست داریم، اما بسیاری از مردم دنبال گردشگری حلال و مذهبی هستند و این بخش می تواند برای ما درآمدزا باشد.

وزیر پیشنهادی میراث  فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه این حوزه جدی ترین حوزه برای همبستگی ملی، وحدت و انسجام ملی است،‌ تصریح کرد: ما می توانیم با اقصی نقاط کشور ارتباط برقرار کنیم و بخش زیادی از این مزیت در مناطق محروم وجود دارد، اما نگاه به این حوزه باید غیرسیاسی باشد، لذا با نگاه فرهنگی، اقتصادی و ملی با کمک آحاد مردم می توانیم وزارتخانه ای همگرا، تشکیل دهیم. هر نوع نگاه سیاسی و قبیله ای به این بخش آفتی برای گردشگری است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول