اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

سعادتی: چرا آمار کتابخانه‌های مساجد کم شد؟/ معرفی 80 هزار اثر در طرح «شنبه‌های کتاب»

معاون ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به اینکه اداره کتابخانه‌های ستاد فهما در دوره جدید تقویت شد، گفت: با اجرای طرح «شنبه‌های کتاب مساجد»، بیش از ۸۰ هزار کتاب معرفی و برای استفاده در اختیار عموم قرار گرفت.

سعادتی: چرا آمار کتابخانه‌های مساجد کم شد؟/ معرفی 80 هزار اثر در طرح «شنبه‌های کتاب»

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، در پی انتشار مطلبی با عنوان «زوال کتابخانه‌های مساجد در دولت دوازدهم»، سعید سعادتی معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به برنامه‌های کتاب‌خوانی بچه‌های مسجد، از آموزش و مسابقات کتابخوانی تا طرح ابتکاری شنبه‌های کتاب مساجد اظهارداشت: برنامه‌های رواق کتاب در سامانه بچه‌های مسجد شامل ثبت و به‌روزرسانی کتابخانه‌ها، برگزاری دوره آموزش کتاب‌داران، طرح «شنبه‌های کتاب مساجد» و برگزاری مسابقات متنوع کتابخوانی، صدای کتاب و حمایت از کتاب‌های تالیفی برای انس بیشتر بچه‌های مسجد با کتاب است.

اداره کتابخانه‌های ستاد فهما در دوره جدید تقویت شد

وی ادامه داد: در این خصوص برنامه‌هایی هم در راستای تقویت اداره کتابخانه‌های ستاد فهما و رشد و تعالی کارشناسان حوزه کتابخانه‌ها در سطح ۳۵ مرکز استانی به منظور پیگیری جدی‌تر فعالیت حوزه کتاب صورت گرفت. در چارت جدید ستاد که در سال ۹۸ ابلاغ شده، حوزه کتابخانه‌ها یک اداره مستقل در ذیل معاونت فرهنگی و هنری است و در ستادهای استانی نیز قریب به ۳۳ کارشناس کتابخانه‌ها در چارت پیش بینی شده و در اکثریت ستادهای استانی، یک نفر تحت همین عنوان مستقر شده که مسبوق به سابقه نیست.

رشد ۴۰۰ درصدی شرکت در مسابقات کتابخوانی

سعادتی گفت: با توجه به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از طریق برگزاری مسابقات متعدد و متنوع کتابخوانی و اجرای طرح خلاصه‌نویسی کتاب مورد نظر است که مسابقات کتابخوانی سفینه النجاة از کتاب جاذبه حسینی، کتاب امام حسین (علیه‌السلام) و کتاب صوتی «زنی که پیامبر بود»، کتاب «ادب حضور»، متن «بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری»، کتاب «رفیق خوشبخت ما» به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و کتاب «ماجرای عشق من» که همگی در سال ۱۳۹۹، با مشارکت ۱۳۵ هزار نفر،  قریب به ۴۰۰ درصد رشد نسبت به سال قبل داشته است. همچنین در بخش خلاصه‌نویسی بیش از ۲۵ هزار کتاب توسط اعضای کانون‌ها خلاصه نویسی شدند.

شناسنامه‌دار شدن کتابداران در سامانه بچه‌های مسجد

معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ کتابخوانی لازمه ارتقاء فرهنگ هر جامعه است و دستیابی به جامعه رشد یافته و متعالی  با کتاب و کتاب‌خوانی میسر می‌شود، تصریح کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از مراکزی است که در توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی نقش مهمی را ایفا کرده و اقدامات قابل توجهی را در دستور کار قرار داده است. این ستاد در راستای هویت‌بخشی به فعالان حوزه کتاب، ضمن به روزرسانی اطلاعات کتابخانه‌های مساجد طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، اقدام به شناسنامه‌دار کردن کتابداران در سامانه بچه‌های مسجد کرده و در راستای ارتقاء سطح علمی و مهارتی کتابداران، اقدام به برگزاری دوره آموزشی ویژه کتابداران کرد که تاکنون نزدیک به ۴ هزار نفر در این دوره شرکت کردند.

معرفی ۸۰ هزار کتاب در طرح «شنبه‌های کتاب مساجد»

وی افزود: از جمله طرح های ابتکاری در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی اجرای طرح «شنبه‌های کتاب مساجد» است که تاکنون در قالب این برنامه، بیش از ۸۰ هزار کتاب به اعضای کانون‌های مساجد معرفی و برای استفاده عموم، بهترین کتاب تحت عنوان «شنبه‌های کتاب مساجد» در بستر سایت آپارات بارگذاری شده است.


اجرای طرح شنبه های کتاب در مساجد

توزیع ۴۹۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های مساجد طی دو سال اخیر

سعادتی با اشاره به فعالیت‌های حمایتی ستاد از کتابخانه‌های مساجد، گفت: توزیع کتاب در سطح کتابخانه‌های مساجد به تعداد  ۴۹۰ هزار جلد طی دو سال اخیر به ارزش بیش از ۱۲ میلیاردریال، حمایت از ۷۴۰ باب کتابخانه فعال در رواق کتاب به ارزش بیش از ۴ میلیارد ریال در قالب حمایت از فعالیت‌ها، حمایت سرانه‌ای کتابخانه‌ها به مبلغ بیش از ۴ میلیاردریال، حمایت سالانه از کتابخانه‌ برتر روستایی در قالب جشنواره دوستدار کتاب به ارزش بیش از ۱ میلیارد ریال و حمایت از مروجان برتر حوزه کتاب از جمله اقدامات حمایتی ستاد از کتابخانه‌های مساجد است.

برنامه‌های حمایتی حوزه کتاب در فضای مجازی

معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تصریح کرد: با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به نهضت مطالعه مفید با رویکرد جوان و نوجوان و توجه به حوزه‌های نرم افزاری و استفاده از فضای مجازی، ستاد در رویداد ملی فهما ۱۴۰۰، علاوه بر ثبت و به‌روزرسانی کتابخانه‌ها و اجرای طرح شنبه‌های کتاب مساجد، برگزاری اولین جشنواره کتاب مسجد با موضوعات: کتابخوان برتر، بهترین معرفی کتاب،کتابخانه برتر، بهترین تالیف و بهترین خوانش کتاب، اجرای فاز اول نرم افزار کتابخانه‌ای تحت وب در سامانه بچه‌های مسجد، برگزاری مسابقات کتابخوانی در دو بخش صوت و متن شامل: انتخاب صالحان (مجموعه بیانات مقام معظم رهبری در مورد انتخابات)، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (بیانات مقام معظم رهبری) زن و خانواده، صعود چهل ساله، پیاده تا کربلا، رمضان ماه فرصت‌ها و هدهد سفید را در اولویت برنامه‌های حوزه کتاب خود قرار داده است.

چرا آمار کتابخانه‌های مساجد کم شد؟

وی ادامه داد: در خصوص آمار کتابخانه‌ها نیز باید گفت اولویت اول ستاد، تکمیل بانک اطلاعاتی کانون‌ها بوده و بانک اطلاعات کتابخانه‌ها به مرور در حال تکمیل است. ضمن اینکه برخی از مساجد چون به موازات هم دارای کتابخانه مخزن‌دار بودند و هم کتابخانه باز، در بروز رسانی آمار همان یک کتابخانه لحاظ شده در حالی که در برخی از آمارهای گذشته که در جای خود نیز صحیح بوده، دو کتابخانه فرض شده است. البته بعضاً مساجدی بوده‌اند که کتابخانه ثبت شده بود اما آن مسجد دارای کانون نبود بنابراین در فرآیند به‌روزرسانی، این‌گونه کتابخانه‌ها نیز با راه اندازی کانون در مسجد، تحت پوشش قرار گرفتند و در آمار وارد شدند. طبق قانون ما فقط می‌توانیم مجوز کانون بدهیم و کتابخانه در ذیل کانون قابل تعریف است.

محدودیت اعتباری دلیل کاهش حمایت‌های تجهیزاتی و اهدای کتاب

سعادتی در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص کاهش حمایت‌های تجهیزاتی و اهدای کتاب نیز باید عرض کرد، این مشکل فقط به ستاد کانون‌ها اختصاص ندارد بلکه برخی از مراکز فرهنگی دیگر هم به دلیل محدودیت‌های اعتباری با کاهش سطح خدمات مواجه شده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول