اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

مخالف وزیر پیشنهادی نفت/ چنارانی: مناطق محروم سودی از نفت و گاز ندارند

نماینده نیشابور در مجلس گفت: آقای اوجی توضیح دهد که چه برنامه‌ای برای منابع نفت و گاز برخی مناطق که هیچ سودی به مردم منطقه محروم نمی‌رسد دارند؛ برای بی‌عدالتی شرکت‌ ملی نفت و شرکت نفت و گاز غرب مرکزی چه برنامه‌ای دارند؟

مخالف وزیر پیشنهادی نفت/ چنارانی: مناطق محروم سودی از نفت و گاز ندارند

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه 3 شهریور) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: وزارت نفت به عنوان جیبی است که پدر یک خانواده برای او در نظر می‌گیرد؛‌ امروز یکی از مهم‌ترین وزارت خانه‌ها، وزارت نفت است. 

چنارانی خاطرنشان کرد: ما در مجلس قبلی منتظر این بودیم که از سمت دولت لایحه‌ای برایمان بیاید. نه اینکه نمایندگان دغدغه مردم را بررسی کنند و طرح ارائه دهند. ما امروز نمی‌توانیم منتتظر لایحه شما بمانیم.

وی افزود: دنیا به دنبال انرژی‌های تجدیدپذیر می‌روند و سرمایه‌گذاری‌های سنگینی انجام می‌دهند. در دهه‌های آینده استخراج انرژی فسیلی موضوعیت خود را از دست می‌دهد. باید از حجم ذخایر زیرزمینی به بهترین نحو استفاده شود.

نماینده مردم نیشابور در مجلس گفت: ادغام وزارتخانه های نفت و نیرو به ابرچالش تبدیل شده و هر چند که همه دولت ها به این موضوع پرداخته اند، اما این موضوع فراموش شده است. هیچ دولتی زیر بار سنگین ادغام این وزارتخانه نمی رود.

وی با بیان اینکه در راستای همگرایی با وزارت نیرو و سازمان محیط زیست، وزیر پیشنهادی چه برنامه ای دارد؟ افزود: برای مناطقی که تمام منابع نفت و گاز ذیل شرکت های بزرگی در آن مناطق به دست می آید، اما هیچ سودی از آن نمی برند، چه برنامه ای دارید؟

وی تصریح کرد: برای ظلم ها و بی عدالتی‌هایی که شرکت های نفت و گاز غرب، نفت و گاز مرکزی، شرکت ملی نفت و... در حق مناطق دارای نفت و گاز انجام می دهند، چه برنامه ای دارید؟ با چه برنامه ای به دنبال محرومیت زدایی و فقرزدایی هستید؟

چنارانی با طرح این پرسش که با توجه به بحران انرژی به ویژه در زمینه آب، تکلیف صنایع آب بر نفتی مانند پالایشگاه های اصفهان، تهران و شازند، چه برنامه ای دارید؟  ادامه داد: مجلس در راستای برنامه های فسادستیزی و عدالت محوری طرح هایی با هدف رفع محرومیت در مناطق روستایی، تدوین کرد، اما متاسفانه در سال های اخیر صادرات قیر افزایش چشمگیری داشته، باید دید برنامه اوجی برای مبارزه با قاچاق این فرآورده نفتی چیست؟

نماینده نیشابور در مجلس با بیان اینکه در حوزه انتخابیه من برخی روستاها با وجود هزار نفر جمعیت، اما راه روستایی آسفالت شده چندانی ندارند و سیلاب های بهاره و تابستانه راه آنها را از بین می برد، ادامه داد: بیشترین تذکر نمایندگان درباره راه روستایی است.

وی با بیان اینکه نمایندگان قیر را برای خودشان نمی خواهند و با پیمانکاران قرارداد نمی بندند و لابی نمی کنند، تصریح کرد: فریاد من فریاد مردم روستاهای نیشابور، شمال، جنوب و غرب کشور است، حتی برخی نقاط جنوبی تهران نیز از نظر جاده آسفالت با مشکلات بسیاری روبرو است.

چنارانی خطاب به وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه اگر دیوان محاسبات نمی پذیرد قیر را به صورت تن تحویل دهند، شما چه برنامه ای در راستای تامین این فرآورده دارید؟ گفت: در بودجه 1400 میزان 15 هزار میلیارد تومان برای این موضوع پیش بینی شده ، چه برنامه ای برای خرید قیر از 7 شرکت بزرگ مافیایی تولیدکننده قیر دارید؟ و چگونه قانون مجلس را اجرایی می کنید؟

نماینده نیشابور در مجلس با طرح این پرسش که چه افرادی با شما در وزارت نفت همکاری خواهند کرد، به قراردادهای ایران با کشورهای همسایه اشاره و گفت: ما از این قراردادها آسیب بسیاری دیده ایم. آقای اوجی چه برنامه ای برای دیپلماسی بین المللی، توتال، فاز 11 پارس جنوبیو سرماهای سوزناک زمستان و کمبود گاز دارید؟

وی با بیان اینکه ما انتظار ارائه دیپلماسی مهندسی داریم، گفت: چه راهکاری برای سهم صندوق توسعه ملی از سفره های زیرزمینی دارید تا بتوان برای آیندگان برنامه ریزی کرد؟ برنامه شما برای توسعه پایدار صنعت نفت چیست؟ آیا بهتر نیست با اولویت قرار دادن اصل پیشگیری به جای اصلاح در تمام حوزه ها عمل کرد؟

چنارانی با بیان اینه وزیر پیشنهادی برنامه ای برای حوزه زیست محیطی ندارد، گفت: شما چه راهکاری برای مدیریت مصرف گاز، تجارت گاز، سوآپ نفت، تکمیل زنجیره پتروشیمی، بی نیازی از واردات داروهای مرتبط با حوزه نفت، احداث و ایجاد واحدهای پتروپالایشی و به روز رسانی سامانه هوشمند کارت سوخت دارید؟

نماینده مردم نیشابور در مجلس با اشاره به ضرورت ادغام وزارت نیرو و نفت بیان کرد: ایران سرزمین آفتاب و باد است و باید به سمت استفاده از انرژی های نو و جایگزین کردن نیروگاه های آبی و بادی به جای نیروگاه های حرارتی برویم.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول