اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رویترز؛ عراق به دنبال کاستن از خصومت ریاض- تهران در اجلاس بغداد

رویترز به نقل از مقام‌های عراقی گزارش داد اجلاس بغداد می‌تواند گامی در جهت نزدیک شدن عربستان سعودی و ایران باشد.

رویترز؛ عراق به دنبال کاستن از خصومت ریاض- تهران در اجلاس بغداد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری رویترز در گزارشی به اهداف اجلاس بغداد و دعوت از ایران و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای شرکت در آن پرداخت. 

رویترز به نقل از مقام‌های عراقی نوشت این نشست که در آن درباره جنگ یمن، فروپاشی لبنان و بحران آب منطقه‌ای نیز بحث خواهد شد، می‌تواند گامی در جهت نزدیک شدن عربستان و ایران باشد، هرچند این دو کشور هنوز نگفته‌اند چه نماینده‌ای را برای شرکت در این اجلاس می‌فرستند. 

به نوشته این خبرگزاری، مقام‌های عراقی امیدوارند «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران در این اجلاس که برای روز شنبه برنامه‌ریزی شده، شرکت کند و انتظار دارند وزرای کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز به آنجا بیایند.

طبق این گزارش، یک سیاستمدار نزدیک به «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق گفت: اگر ما وزرای خارجه را دور یک میز جمع کنیم، این می‌تواند یک پیشرفت برای پایان دادن به تنش‌ها بین ایرانی‌ها و اعراب خلیج فارس تلقی شود.

به نوشته رویترز، یک سیاستمدار نزدیک به نخست‌وزیر عراق گفت این کشور که میزبان جلسات خصوصی اوایل امسال بین مقامات سعودی و ایران بود، سیگنال‌های مثبتی از تهران و کشورهای عربی خلیج فارس دریافت کرده مبنی بر این که آن‌ها آماده گفت‌وگوهای مستقیم بیشتر هستند.

طبق این گزارش، تاکنون کویت تنها کشور خلیج فارس بوده که مشارکت خود را تأیید کرده و در سطح نخست‌وزیر حضور خواهد یافت. مصر و اردن، از متحدان پادشاهی‌های عربی خلیج فارس به همراه ترکیه و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز به نشست بغداد دعوت شده‌اند.

بر اساس این گزارش، ریاض و تهران در ماه آوریل مذاکرات مستقیم را برای مهار تنش‌ها همزمان با برگزاری گفت‌وگوهای احیای برجام، آغاز کردند. عربستان سعودی و متحدانش خواستار پرداختن به برنامه موشکی ایران و حضور منطقه‌ای آن در این گفت‌وگوها هستند. 

به ادعای این خبرگزاری، امارات متحده عربی از سال ۲۰۱۹ در پی حملات به نفتکش‌ها در آب‌های خلیج فارس، در تماس منظم با تهران است تا تنش‌ها را کاهش دهد.

به تحلیل رویترز، این تلاش‌ها می‌تواند افزایش یابد زیرا کشورهای عربی خلیج فارس که مدتهاست برای تضمین امنیت خود به واشنگتن متکی بوده‌اند، با نگرانی به گفت‌وگوهای احیای برجام با تهران و پایان آشفته جنگ دو دهه‌ای واشنگتن در افغانستان می‌نگرند.

گروه بحران بین‌المللی در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شد، گفت: چشم‌انداز درگیری منطقه‌ای، همراه با تصور آن‌ها از غیرقابل اعتماد بودن واشنگتن باعث شده سعودی‌ها و اماراتی‌ها به دنبال تنش‌زدایی محدود، تاکتیکی و دوجانبه با تهران باشند.

به گزارش فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که «آیا ایران در نشست بغداد شرکت می‌کند؟» اظهار داشت: اجلاس همسایگان در بغداد ابتکار جدیدی نیست و مدت‌هاست که برادران ما در بغداد آن را پیگیری می‌کردند. در سطحی که تصمیم بگیریم شرکت خواهیم کرد. منتظر دریافت جزییات از عراق هستیم و متناسب با آن حضور خواهیم داشت.

وی افزود: نقش منطقه‌ای عراق را نقش برجسته‌ای می‌دانیم و تلاش داریم این نقش ایفا شود. این‌ که در چه سطحی شرکت کنیم باید ببینیم چه هیأت‌هایی حضور خواهند داشت.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول