اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

وزیر پیشنهادی نیرو: باید کارگاهی به وسعت ایران برای ساختن کشور بنا کنیم

علی اکبر محرابیان گفت: باید کارگاهی به وسعت ایران برای ساختن آن بنا کنیم و تمامی کاستی ها را جبران کنیم.

وزیر پیشنهادی نیرو: باید کارگاهی به وسعت ایران برای ساختن کشور بنا کنیم

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو صبح امروز سوم شهریور ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی این وزارتخانه گفت: این سومین بار است که مفتخرم برای کسب رای اعتماد در محضر نمایندگان مردم حضور پیدا کنم. در دو هفته گذشته طی جلساتی که داشتیم نمایندگان به طور دقیق و موشکافانه نظرات خود را مطرح کردند و در صورت کسب رای اعتماد تمام این نظرات را در دستور کار وزارتخانه قرار خواهم داد. 

وی ادامه داد: در حالی دولت کار خود را شروع می‌کند که قطعی های برق موجب مشکلات برای مردم شده است و از این بابت ضرر و زیان زیادی به تولید کنندگان وارد شده است و باعث بیکاری و افزایش نرخ کالاهای تولیدی شده است.

وزیر پیشنهادی نیرو تاکید کرد: مکلفیم علاوه بر جبران عقب ماندگی ها طوری برنامه ریزی کنیم که در افق بلند مدت دیگر قطعی برق نداشته باشیم. باید کارگاهی به وسعت ایران برای ساختن آن بنا کنیم و تمامی کاستی ها را جبران کنیم.

محرابیان تاکید کرد: در برنامه ششم مجلس اهداف خوبی را در نظر گرفته بود که به آن نرسیدیم بنابراین مکلفیم علاوه بر جبران عقب‌ماندگی‌ها طوری برنامه‌ریزی کنیم تا در افق بلند مدت قطعی آب و برق نداشته باشیم. 

وزیر پیشنهادی نیرو تاکید کرد: در زمان معرفی به مجلس برنامه ای تدوین کردم که شامل حصول اطمینان از تامین آب و برق پایدار، ارتقا حکمرانی آب با مبانی عدالت، شفافیت و قانون مداری، بهبود اقتصاد آب و برق با اولویت افزایش بهره‌وری و راندمان، ارتقا سطح پژوهش و فناوری با تکیه بر ساخت داخل ، بهبود فضای کسب و کار در آب و برق با تکیه بر بخش مردمی و مردمی‌سازی این صنعت است. مهمترین سرمایه ما نیروی انسانی انقلابی، پاک، دانش آموخته و فرهیخته است.

وی با تاکید بر اینکه ناترازی تولید و مصرف در تابستان امسال بیش از ۱۳ هزار مگاوات بوده گفت: برای رفع این موضوع احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید طی ۴ سال با مشارکت و همکای صنایع بزرگ کشور به ویژه صنایع انرژی بر انجام می شود.

محرابیان اضافه کرد: تکمیل و احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید طی ۴ سال که شامل ۳ هزار مگاوات نیروگاه تا پیک سال آینده ، ۵ هزار مگاوات تکمیل سیکل ترکیبی و احداث ۲ هزار مگاوات نیروگاه جدید خواهد بود، احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با محوریت نیروگاه خورشیدی طی ۴ سال با استفاده از ظرفیت مردمی از جمله مسائلی است که در اولویت کاری وزارت نیرو قرار دارد.

وزیر پیشنهادی نیرو بیان داشت: خوشخبتانه ظرفیت های قانونی استفاده از منابع حاصل از صرفه جویی در سرمایه گذاری اینگونه طرح ها فراهم است که از جمله این قوانین ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است.

وی افزود: مدیریت تقاضا برق نیز با استفاده از سیاست های تشویقی برای ایجاد انگیزه در مردم که خود الگوی مصرف را اصلاح کنند دارای اهمیت است که با آن توجه شده است. اصلاح روابط مالی بین دولت، تولیدکننده و مصرف کننده به نحوی که باعث افزایش انگیزه سرمایه گذاری شود.

محرابیان اظهار کرد: اغلب نمایندگان به نظام تخصیص و توزیع  آب کشور اعتراض دارند، برای همین مهمترین برنامه بنده در این حوزه اصلاح نظام حکمرانی آب و نحوه تخصیص برمبنای عدالت، شفافیت و قانون‌مداری است که با استفاده از این الگو به اعتماد عمومی در جهت احقاق حقوق عامه مردم به عمل خواهد آمد.

وی با تاکید بر اینکه تامین آب روستایی و مناطق محروم از دیگر برنامه ها است، اظهار داشت: در ۴ سال آینده درصد برخورداری روستاها به ۹۰ درصد خواهد رسید. تامین آب روستایی از برنامه های اصلی ما در وزارتخانه است.

وزیر پیشنهادی نیرو بیان داشت: در حال حاضر درصد برخورداری روستاها از آب شرب ۷۵ درصد است که طبق برنامه درصد برخورداری روستاها از آب شرب به ۹۰ درصد خواهد رسید. طی چهار سال آینده با اجرای برخی سدها که مطابق مطالعات به روز شده ضروری است به ظرفیت ذخیره آب سدها افزوده می شود که ۶۰۰ میلیون مترمکعب آن برای آب شرب خواهد بود و باعث از بین رفتن تنش آبی می شود.

محرابیان بیان داشت: ۶۰۰ میلیون مترمکعب دیگر برای صنعت خواهد بود که باعث ایجاد ۳۰۰ شغل خواهد شد و الباقی ذخیره آبی برای حوزه کشاورزی در نظر گرفته می شود که سهم محیط زیست محفوظ خواهد بود. برق رسانی به چاه های کشاورزی با انرژی های تجدید پذیر مد نظر خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: مهار روان آب‌ها در برخی نقاط بدون مناطق شمالی و ایجاد سبد تامین آب از آب دریاها برای صنایع از جمله برنامه های در ۴ سال آینده است. در زمان تصدی وزارت صمت طرح آبرسانی خلیج فارس به فلات از جمله اقداماتی بود که صورت گرفت. کشورهای خلیج فارس ۲۵ میلیون مترمکعب از آب دریا استخراج و شیرین می کنند، سهم کشور ما بسیار اندک است و بسیاری از شهرهای حاشیه دریا فاقد آب هستند.

وزیر پیشنهادی نیرو تصریح کرد: طی ۴ سال آینده با رعایت تمامی موازین زیست محیطی استخراج آب دریا و شیرین کردن آن انجام می شود. استخراج آب ژرف برای مصارف برخی مناطق در برنامه است.موضوع مهار و مدیریت آب ها از سیاست های جدی وزارت نیرو خواهد بود. احقاق حقوق مردم به خصوص مرزنشینان با فعال سازی دیپلماسی آب با همکاری وزارت خارجه در دستورکار قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: طرح جمع آوری و تسویه فاضلاب با سرمایه گذاری بخش خصوصی باعث گسترش چشمگیر انتقال پساب خواهد شد و تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا پروژه هایی که غیرفعال هستند را فعال کنند چرا که تاخیر در پروژه بیشترین مشکلات را ایجاد می کند. اجرای شبکه‌های پایین دستی در اولویت کار قرار می گیرد.

محرابیان در مورد دیگر برنامه‌های خود خاطر نشان کرد: استفاده به موقع از اعتبارات در اجرای پروژه ها در برنامه بنده است. همچنین استفاده از ظرفیت بودجه امسال، صندوق توسعه ملی و بخش خصوصی از جمله راهکارهای اجرای برنامه است و ضرورت دارد با همکاری دولت و مجلس برای تدوین بودجه ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه راهکارهای مناسب برای تامین مالی برنامه ارائه کرد.

محرابیان تاکید کرد: متعهد می شوم با استفاده از ظرفیت های جهانی و انقلابی کشور ساختار وزارت را تغییر دهم، ۴ سال آینده شاهد حضور چندصد مدیر متخصص در رأس امور خواهید بود و با همکاری دانشگاه ها و مراکز تحقیقات، پژوهش های بنیادی و تولید فناورانه را گسترش دهند و بخش خصوصی را محور حرکت توسعه قرار دهند و از تمامی فعالان دعوت می کنم با سرمایه گذاری در حوزه انرژی و آب از ارزش افزوده پر سود بهره مند شوند.

وی افزود: با رعایت موازین زیست محیطی که الزام مکتب اسلام و قانون است همه پروژه ها را به سرانجام برسانم و تلاش می کنم همکاری تنگاتنگی با وزارت صمت، جهاد کشاورزی و نفت در راستای خدمت صادقانه برای ذینفعان داشته باشم. اگر با رأی شما بار این مسئولیت در مقطع حساس بر دوش بنده قرار گیرد تلاش می کنم با پرسنل شریف صنعت آب و برق نگرانی ها را مرتفع کنم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول