اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

ریز و درشت لیگ برتر بیستم؛ ضعیف در ستاره‌سازی و بد سلیقه در برنامه‌ریزی/از چمن‌های بی‌کیفیت تا سکوهای خالی

لیگ برتر بیستم فوتبال کمبودها و مشکلاتی داشت که مرور آنها می تواند به برگزاری بهتر مسابقات در فصل آینده فوتبال کمک قابل توجهی کند.

ریز و درشت لیگ برتر بیستم؛ ضعیف در ستاره‌سازی و بد سلیقه در برنامه‌ریزی/از چمن‌های بی‌کیفیت تا سکوهای خالی

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، لیگ برتر فصل آینده  27 مهر آغاز می‌شود. مسابقاتی که ویترین باشگاهی فوتبال کشورمان محسوب می‌شود و مخاطبان بسیاری در داخل و خارج کشور دارد. مسابقاتی که در 5 فصل گذشته قهرمان تکراری به نام پرسپولیس داشته و همین مساله می‌تواند لیگ برتر بیست و یکم را جذاب‌تر کند زیرا رقبای سرخپوشان پایتخت قطعا به دنبال قطع نوار قهرمانی‌های پیاپی 5دوره قهرمان لیگ هستند.

استقلال، سپاهان، تراکتور و گل گهرسیرجان برای رسیدن به جام قهرمانی خیز برداشته‌اند و می‌خواهند به تاج و تخت پرسپولیس حمله کنند. قطعا مسابقات لیگ برتر فصل آینده نیز برای هواداران جذابیت‌ها و حساسیت‌های زیادی خواهد داشت  هرچند به دلیل شرایط کرونایی بعید است که فصل آینده تماشاگران در ورزشگاه ها حضور داشته باشند. مسابقاتی که در سخت‌ترین و تلخ‌ترین روزهای کرونایی دوسال گذشته بهترین تفریح برای خانواده‌های ایرانی محسوب می‌شد.

مرور کمبودها‌، نقیصه و کاستی‌ها لیگ بیستم می‌تواند چاره‌ای برای کاهش این ایرادها و کمبودها در فصل آینده باشد. مهم‌ترین مشکلات و ایرادهای لیگ بیستم را باهم مرور می‌کنیم.

*لیگ فرسایشی:

لیگ برتر بیستم به دلیل شیوع ویروس کرونا شرایط ویژه‌ای داشت و شاید به همین دلیل هم برنامه مسابقات بسیار طولانی‌تر از حد معمول شد. به طوریکه خود سهیل مهدی مدیر مسابقات سازمان لیگ این تورنمنت را فرسایشی می نامد. درجریان مسابقات نیز بارها برخی از مربیان از جمله یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس نسبت به برنامه‌ریزی ها معترض شدند. 

البته بعید است که برنامه مسابقات برای فصل آینده شرایط بهتری پیدا کند بخصوص  اینکه بخشی از مشکلات برنامه لیگ برتر کشورمان به دلیل برنامه‌ریزی نامناسب AFC در لیگ قهرمانان آسیا و همچنین مسابقات تیم ملی است. در این فصل هم همین مشکلات وجود دارد،  تیم ملی در روزهای 11 و 16 شهریور باید در مقدماتی جام جهانی بازی کند و چند روز بعد تیم‌های پرسپولیس، استقلال و تراکتور در لیگ قهرمانان آسیا به میدان بروند! به این ترتیب به نظر می رسد  لیگ برتر بیست و یکم هم برنامه‌ای فشرده و منقطع داشته باشد.

* کرونا و غیبت تماشاگران

انتشار ویروس کرونا باعث شد که در فصل گذشته تمامی مسابقات باشگاهی جهان در ورزشگاه‌های خالی از تماشاگر برگزار شود. فوتبال بدون تماشاگر ورزشی بی‌روحی است. نیمی از هیجان و جذابیت فوتبال به حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها و واکنش‌های آنها به صحنه‌های مختلف مسابقات است. نعمتی که در فصل گذشته فوتبال ایران و جهان از آن محروم بود. البته این مساله در فوتبال نیمه‌دولتی و نیمه خصوصی ایران خیلی روی درآمد باشگاه‌ها تاثیرمنفی نگذاشت اما باشگاه‌های بزرگ جهان از بارسلونا تا رئال ماردید و یونتوس و... به دلیل نداشتن تماشاگر درآمدهایشان افت محسوسی پیدا کرد.

با توجه به شرایط کرونایی که در کشورمان هست بعید است که در لیگ برتر بیست و یکم شاهد حضور تماشاگران باشیم. تماشاگرانی که زمانی گفته می‌شد عامل تنش و حواشی مخرب در فوتبال هستند اما غیبت آنها در این فصل کرونایی نشان داد که تنش در فوتبال نه از روی سکوهای ورزشگاه که از روی نیمکت  تیم ها و سرمربیان به زمین چمن وارد می شود! البته شماری از تماشاگران معدود در ورزشگاه‌ها حاضر می‌شدند که مشخص نشد این افراد چگونه وارد ورزشگاه می‌شدند!

* برگزاری مسابقات در اواسط هفته!

اگر بپذیریم که فرسایشی بودن و طولانی شدن مسابقات به دلیل شرایط کرونایی و  برنامه ریزی نامناسب مسابقات لیگ قهرمانان آسیا تحمیلی بوده به هیچ عنوان نمی‌توان پذیرفت که دلیل برگزاری مسابقات در روزهای شنبه و یکشنبه یا وسط هفته به چه بوده است؟! بدون شک کج سلیقگی عامل برگزاری مسابقات در روزهای غیرتعطیل بود.

البته در برخی هفته‌ها شاهد بودیم که مسابقات در 4 روز متوالی برگزار می‌شد که این هم در نوع خود کم‌نظیر بود. امیدواریم در لیگ برتر بیست و یکم اکثر مسابقات در روزهای پایان هفته و تعطیلات برگزار شود هرچند این لیگ هم قرار است از روز سه شنبه مسابقاتش آغاز شود. به هر حال فوتبال در حال حاضر سالم‌ترین و ارزان‌ترین تفریح خانواده‌های ایرانی است بخصوص در این روزهای سخت کرونایی.

*چرخش و تعویض مربیان در لیگ برتر بیستم

از نکات مثبت لیگ بیستم کاهش میانگین سنی سرمربیان بود. حضور سرمربیان جوانی همچون محرم نویدکیا، سیدمهدی رحمتی، جواد نکونام، محمد ربیعی، وحید بیاتلو باعث شد که میانگین سنی سرمربیان کاهش چشمگیری نسبت به فصول گذشته پیدا کند. گفته می‌شود که میانگین سنی سرمربیان در لیگ بیستم حدود 43 سال بود اما در کنار این اتفاق مثبت شاهد یک اتفاق منفی و زشت به نام گردش و چرخش مربیان بین تیم‌ها بودیم.

رسول خطیبی در میانه راه از آلومینیوم اراک راهی تراکتور تبریز شد و علیرضا منصوریان از تبریز به اراک آمد. فراز کمالوند که سلطان تغییر تیم در لیگ بیستم بود ابتدا سرمربیگری تیم شاهین شهرداری بوشهر در لیگ یک را رها کرد و به استقلال آمد تا دستیار فرهاد مجیدی شود. سپس به عنوان سرمربی به تیم سایپا رفت و در نهایت هم این تیم را تا آخر هفته حفظ نکرد.مجتبی حسینی هم تیم نفت مسجدسلیمان را رها کرد تا به نفت مسجدسلیمان بیاید. محمود فکری هم ابتدا نساجی را به عشق استقلال رها کرد و سپس به تیم نفت مسجدسلیمان رفت.

ماشین سازی تبریز هم تبدیل به محله برو و بیا سرمربیان تبدیل شده بود. این چرخش و گردش آزاد سرمربیان بین تیم‌ها ضمن اینکه چهره لیگ برتر را زشت کرد به شایعه‌ها هم در خصوص مسایل غیر فوتبالی بسیار دامن زد. البته فدراسیون و سازمان لیگ وعده دادند که در این فصل مانع قانونی در این مسیر ایجاد خواهند کرد تا یک مربی نتواند خیلی راحت بین تیم‌ها در جریان فصل تردد کند.

* نشست‌های خبری چالش بزرگ

نشست‌های خبری سرمربیان در فصلی که گذشت تبدیل به چالش بزرگی برای سازمان لیگ فوتبال و مسئولان برگزاری مسابقات شده بود. نشست‌های خبری که به دلیل شرایط کرونای به صورت غیرحضوری برگزار می‌شد اما مهم‌ترین اتفاق آن غیبت سرمربیان تیم‌ها در نشست‌های خبری قبل و بعد از مسابقه بود. در نشست خبری قبل از مسابقه حتی گاهی شاهد بودیم که نفر سوم یا چهارم کادرفنی یک تیم در نشست‌ها حاضر می‌شدند.

همین مساله باعث اعتراض شدید رسانه‌ها شد و در نهایت با تحریم نشست‌های خبری که در آن سرمربی حضور نداشت و تهدید به جریمه مالی سنگین سرمربیان غایب در نشست‌های خبری باعث شد که در اواخر لیگ تمامی سرمربیان به نشست‌های خبری بیایند و پاسخگوی سوالات رسانه‌ها باشند.

* زمین‌های چمن بی‌کیفیت

یکی از مهم‌ترین مشکلات لیگ برتر بیستم چمن‌های بی‌کیفیت برخی ورزشگاه‌ها بود. چمن‌های طبیعی ورزشگاه‌هایی چون شهید بهنام محمدی مسجدسلیمان از جمله زمین‌های نامناسب مسابقات در فصل گذشته بود حال بماند که زمین‌های چمن مصنوعی شهید وطنی قائمشهر و مس رفسنجان هم شرایط بسیار بد و وخیمی داشتند. به طوریکه سازمان لیگ اعلام کرد در فصل آینده انجام مسابقه روی چمن‌های مصنوعی ممنوع است و تیم‌ها باید روی چمن طبیعی مسابقه بدهند. جالب است که حتی گفته شد که زمین چمن ورزشگاه آزادی نیز در این فصل با مشکلاتی مواجه شد و برخی نقاط چمن زرد شده بود. 

* مدیریت ناپایدار در باشگاه‌ها

باشگاه‌های لیگ برتر در زمینه مدیریت هم دچار مشکلات زیادی بودند. برخی باشگاه‌ها مثل نفت مسجدسلیمان، شهرخودرو، ماشین سازی و حتی تراکتور تبریز در زمینه مدیریت دچار چالش‌های فراوانی شدند. به طوریکه تراکتور تبریز چند مدیرعامل عوض کرد.

نفت مسجدسلیمان هم باشگاهی بی‌ثبات در عرصه مدیریت بود. باشگاه پدیده که حتی نامش هم در اوایل فصل شهرخودرو بود و در زمینه مالکیت هم دچار مشکلات فراوانی شد. این مساله برای باشگاه‌هایی که ادعای حرفه‌ای گری دارند و برخی از آنها حتی سابقه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را هم دارند نکته‌ای منفی و سیاه در فوتبال ایران محسوب می‌شود.احتمال در فصل آینده هم شاهد چنین مشکلاتی خواهیم بود.

* اشتباهات داوری‌

داوری‌ها  یکی از چالش‌های بزرگ بود. برخی از کارشناسان داوری لیگ بیستم را فصل سیاه داوری نامیدند فصلی که حتی بهترین داوران فوتبال مان دچار اشتباه‌هایی فاحش و تاثیرگذار شدند. فصلی که برخی داوران به دلیل شرایط کرونایی حتی امکان تمرین مناسب بدنسازی نداشتند و به همین دلیل هم از فرم مناسب بدنی خارج شده بودند اما بزرگترین مشکل داوری نبود تجهیزات مناسب داوری است.

بسیاری از باشگاه‌ها خواهان ورود تجهیزات کمک داور ویدئویی در فوتبال کشورمان هستند  اما این خواسته در حالی مطرح می‌شود که داوران ایرانی حتی تجهیزات سیستم رادیویی‌شان هم خراب است و در یک مسابقه داوران با هندزفری موبایل در زمین مسابقه حاضر شدند! البته فدراسیون و کمیته داوران وعده داده‌اند که تلاش خواهند کرد به زودی VAR به فوتبال ایران وارد شود. اتفاق بزرگ و مثبتی که می‌تواند تحولی در داوری فوتبال ایجاد کند.

*بیانیه‌نویسی‌

بیانیه‌نویسی‌ در لیگ برتر بیستم آنقدر پررنگ بود که حتی جای متن را در فصل گذشته گرفت. سرعت بیانیه‌نویسی در لیگ بیستم آنقدر زیاد شده بود که حتی برخی تیم‌ها حتی پیش از پایان نیمه‌اول مسابقه خود با حریفشان در رسانه رسمی باشگاه علیه داور بیانیه‌ می‌نوشتند و از اشتباه‌های داور بازی گلایه می‌کردند. لیگ بیانیه نویسی‌ یکی دیگر از القاب حاشیه‌ای بود که به لیگ بیستم داده شد. باشگاه‌ها تلاش می‌کردند حتی قبل از شروع مسابقه با انتشار بیانیه بر روی داور تاثیر بگذارند. امیدواریم این بدعت زشت و زننده را در لیگ ‌آینده شاهد نباشیم.

* کیفیت فنی و تولید کم ستاره

لیگ برتر از نظر فنی در میدان مسابقه نیز با چالش‌هایی مواجه بود. به طوریکه برخی کارشناسان کیفیت لیگ برتر بیستم را نسبت به فصول گذشته پایین‌تر از  قبل دانستند ولی برخی دیگر رقابت شانه‌به شانه پرسپولیس و سپاهان تا هفته آخر برای کسب عنوان قهرمانی را نشان از پویایی مسابقات و کیفیت فنی خوب بازی ها می‌دانند هرچند برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که لیگ برتر از نظر تولید پدیده وستاره یکی از ضعیف ترین لیگ‌ها را شاهد بودیم. در این فصل به جز چند چهره انگشت‌شمار ستاره‌ای تولید نشد. مهدی قائدی هم یکی از بهترین و شاخص ترین ستاره‌های این فصل راهی لیگ امارات شد. 

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول