اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

نیزارهایی که از سوختن شکایت می‌کنند

به گفته محیط‌زیست پنج هکتار و به اذعان آتش‌نشانی انزلی حدود ۵۰ هکتار از نیزارهای تالاب انزلی طعمه حریق شده است.

نیزارهایی که از سوختن شکایت می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرانزلی، روز گذشته حریق گسترده‌ای به جان منطقه شانگهای پرده انزلی افتاد و بخش عمده‌ای از اراضی ملی ازجمله نیزارهای منطقه را نابود کرد.

در نخستین دقایق از وقوع حریق، تمامی دستگاه‌های ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان بندرانزلی در محل حریق حاضر شدند تا با به‌کارگیری استعداد و امکانات موجود، از شدت حریق و وسعت آن بکاهند.

مأمورین یگان حفاظت محیط‌زیست گیلان در کوتاه‌ترین زمان ممکن، در محل حریق حاضر و با همکاری و هدایت امیر مرادی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری و دیگر مجموعه‌های درگیر در پی اطفای آتش درآمدند.

 

وسعت آتش‌سوزی در انزلی روز گذشته به حدی بود که تمامی امکانات ادارات کل بنادر و کشتیرانی، منابع طبیعی، هلال‌احمر، آتش‌نشانی، معاونت فنی اداره کل محیط‌زیست گ، حفاظت محیط‌زیست شهرستان‌های انزلی، رشت، صومعه‌سرا، ماسال پای‌کار آمدند تا با بهره‌گیری از جوامع محلی اقدام به انجام عملیات اطفای حریق در نیزارهای تالاب بین‌المللی انزلی کنند.

به گفته سید فرشید فلاح، سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست انزلی، یگان حفاظت محیط‌زیست انزلی عصر روز گذشته در حال گشت زنی متوجه آتش‌سوزی نیزارهای تالاب در محدوده روستای شانگهای پرده شدند.

به گفته مقام مسؤول محیط‌زیست انزلی، بلافاصله با اطلاع‌رسانی به اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان و دستور صادره از آن، همکاری و هماهنگی با رؤسای ادارات محیط‌زیست شهرستان‌های حوزه تالاب و فرماندهی یگان‌ حفاظت محیط‌زیست استان، توسط تیمی متشکل از محیط‌بانان آموزش‌دیده، عملیات اطفای حریق آغاز شد.

فلاح در ادامه با اشاره به اطلاع‌رسانی سریع به آتش‌نشانی انزلی، گفته است که مأموران آتش‌نشانی با هفت خودرو و حدود ۳۰ نیرو بلافاصله به محل حریق اعزام و از همان دقایق اولیه در کنار محیط‌بانان نسبت به اطفای حریق اقدام کردند.

سرپرست اداره محیط‌زیست انزلی، فرضیه عمدی بودن آتش‌سوزی برای خشک‌کردن و تصرف تالاب را دور از ذهن ندانسته و گفته پنج هکتار از نیزارهای تالاب در آتش سوخته است.

 

اما مهرداد رضاپور، رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری بندرانزلی از آتش‌سوزی حدود ۳۰ هکتار از نیزارهای روستای شانگهای پرده انزلی خبر داد و گفت: شواهد نشان می‌دهد آتش‌سوزی به‌صورت عمدی از منطقه‌ای در مجاورت تصفیه‌خانه فاضلاب شانگهای پرده و سوزاندن کاه و کلوش در مزارع با هدف زمین‌خواری صورت گرفته است.

علیرغم وسعت آتش‌سوزی‌ها، همکاری به‌موقع و حضور در صحنه همه ذینفعان و متولیان تالاب، حریق گسترده در تالاب و حاشیه آن متوقف و اطفا شده است.

 

 

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول