اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

امام جمعه یزد: مجتمع‌های آموزشی در کنار مساجد راه‌اندازی شود

امام جمعه یزد گفت: برای این‌که بتوانیم نیروهای متدین و متعهد تربیت کنیم، پیشنهاد می‌کنم مجتمع‌های آموزشی در کنار مساجد راه‌اندازی شود.

امام جمعه یزد: مجتمع‌های آموزشی در کنار مساجد راه‌اندازی شود

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی عصر امروز در جریان دیدار با معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور و رؤسای تبلیغات اسلامی شهرستان‌های استان با اشاره به دغدغه‌هایی که در زمینه برگزاری مراسم عزاداری وجود داشت و تذکرهایی که در این زمینه به اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد در این زمینه داده شد، اظهار کرد: خوشحالیم که بخش بسیاری از این دغدغه‌ها و تاکیدات مورد توجه و پیگیری قرار گرفته است.

وی با اشاره به این‌که ۲۶۰ هزار دانش آموز در استان یزد داریم، افزود: بر اساس گزارش‌های ارائه شده، تنها ۱۰ هزار نفر از این تعداد در فعالیت‌های دینی و مذهبی شرکت می‌کنند و باید برای ۲۵۰ هزار نفر دیگر برنامه ریزی شود تا آنها نیز جذب برنامه های دینی و مذهبی شوند.

امام جمعه یزد با بیان این‌که اینها نیز فرزندان همین انقلاب هستند اما از فضای فرهنگی و مذهبی به دلایل مختلف دور افتاده‌اند، گفت: در کنار بحث عدم دسترسی به فضاها و برنامه های مذهبی، بحث قطع ارتباط مردم با روحانیت یا مساجد و مراسم روضه به دلیل شیوع کرونا نیز اتفاق افتاد و دشمن نیز از این خلأ استفاده کرد و با فعالتر کردن فعالیت‌های مجازی، شبهات خود را القاء کرد.

انفصال مردم از روحانیت تبعات منفی بسیاری در جامعه دارد

امام جمعه یزد تاکید کرد: این انفصال مردم از روحانیت، تبعات منفی بسیاری دارد که لازم است خلأ آن پر شود و روحانیون و ائمه جماعات مساجد نیز باید تلاش کنند تا این ارتباط را دوباره برقرار کنند البته محرم امسال اندکی جبران شد اما هنوز به شرایط گذشته بازنگشته است.

وی عنوان کرد: روضه های خانگی باید بیش از گذشته فعال شوند و روحانیون باید برای فعال شدن آن وارد عمل شوند و به بانیان روضه مراجعه کرده و زمینه برگزاری مجدد روضه‌های سنواتی خانگی را فراهم کنند.

ناصری یزدی ادامه داد: یکی از راه‌هایی که می‌توان هم جوانان و نوجوانان را جذب برنامه‌های دینی کرد و هم برای آینده نیروسازی کرد، تربیت افراد در مساجد است.

وی بیان کرد: پیشنهاد می کنم در کنار هر مسجد، یک مجتمع آموزشی برای پیش دبستانی تا پیش دانشگاهی راه اندازی شود و امام جماعت مسجد و هیئت امنا و اهالی محل در این زمینه همراهی داشته باشند تا بعد از گذشت ۱۰ سال، تعداد زیادی انسان تربیت شود و اگر هر مسجد در هزار محله ظرف ۱۰ سال، ۵۰۰ نیرو تربیت کنند، جمعیت قابل توجهی افراد دارای تربیت دینی و در طراز انقلاب اسلامی خواهیم داشت که می توانند آینده کشور را اداره کنند.

تجربیات مدارس صدرا و معارف اسلامی در محله‌های مختلف اجرا شود

ناصری عنوان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی، این نتیجه را از مدارس صدرا دیده و ما نیز مشابه همین تجربه را از مدارس معارف اسلامی که در شهرکرد راه اندازی کرده ایم، به دست آورده‌ایم و اکنون این تجربیات باید تعمیم داده شود تا در آینده در کنار هر مسجد، یک مجتمع آموزشی برای تربیت نیروهای متعهد داشته باشیم.

امام جمعه یزد با تاکید بر این‌که باید آموزش و پرورش را متحول کنیم و برای این امر خودمان نیز باید وارد عمل شویم و نیرو تربیت کنیم، افزود: غربی‌ها نمی‌خواستند کشورهای اسلامی رشد کنند بنابراین در سیستم آموزشی که از ۱۰۰ سال پیش در کشور ما پیاده کردند، تعقل، تفکر و تدین را حذف کردند زیرا می دانستند که تعقل، هویت افراد را تقویت می‌کند، تفکر آنها را به پیشرفت می‌رساند و تدین نیز برای آنها تعهد ایجاد می‌کند.

ناصری ادامه داد: عنصر تفکر از این سیستم وارداتی حذف شد زیرا می دانستند که اگر این عنصر حذف شود، فرزندان اندیشه‌ورز نخواهیم داشت و افرادی در کشور ما تربیت می شوند که دائم نگاهشان به سمت بیگانگان است این در حالی است که اسلام به مقوله تفکر، اهمیت بسیاری داده و آیات و روایات بسیاری در این زمینه وجود دارد اما متاسفانه می بینیم که در برخی سیاستگذاران ما نیز این ضعف وجود دارد و نگاه آنها به خاطر نوع تربیتی که دارند، به کشورهای غربی است.

لزوم ورود جدی به بحث تحول در سیستم آموزشی

امام جمعه یزد با بیان اینکه این سیستم سبب شده تا بسیاری از افراد جامعه قدرت تشخیص خوب و بد را نداشته باشند، افزود: وقتی تعقل در سیستم آموزشی نیست، فردی که در این سیستم تربیت شده، نمی‌تواند بین حرف درست و نادرست تشخیص قائل باشد به همین دلیل است که عده ای حرف‌های رسانه های بیگانه را قبول می کنند اما حرف‌های دلسوزان خود را باور ندارند.

وی در مورد دانشگاه فرهنگیان نیز عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان، معلم تربیت می‌کند و اگر معلمان تغذیه فکری درست نشوند یا به درستی انتخاب نشوند، چند سال آینده شرایط بسیار بدتری خواهیم داشت.

دانشگاه فرهنگیان یکی از گلوگاه‌های مهم تربیتی است

ناصری ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان یکی از گلوگاه های تربیتی است و اگر مقوله تربیت در این دانشگاه به درستی تبیین شود، سیستم آموزشی بهبود پیدا می کند و برنامه های تربیتی تقویت می شود.

امام جمعه یزد عنوان کرد: سازمان تبلیغات نیز شایسته است که در این مسائل ورود کند و اصل و اساس را در تربیت به اتصال قشرهای منفصل معطوف کند به عنوان نمونه بسیاری از والدین دانش آموزان اهل مسجد نیستند اما اگر در مساجد مجتمع های آموزشی ایجاد شود، علاوه بر دانش آموزان، والدین آنها نیز جذب می شوند.

وی در مورد مسائل جمعیتی نیز عنوان کرد: ورود سازمان تبلیغات اسلامی به این مقوله بسیار اتفاق خوبی است اما لازم است در کنار فرهنگ سازی، اشتغال و اقتصاد خانواده ها نیز تقویت شود و برای این مهم نیاز به طرح‌های زودبازده داریم.

لزوم ساماندهی بحث اشتغال برای رفع موانع افزایش جمعیت

ناصری، یکی از طرح‌های زودبازده در حوزه اشتغال را ایجاد صنایع پوشاک است دانست و اظهار کرد: اکنون کشور به صنعتی زودبازده، پرفروش و با اشتغالزایی بالا نیاز دارد و پوشاک یکی از صنایعی است که نیاز به سرمایه گذاری کلان ندارد ضمن اینکه آب بر نیست و آلایندگی نیز ندارد.

وی با بیان این‌که اگر هر ایرانی در سال فقط چهار تکه لباس نیاز داشته باشد، سالانه باید ۳۲۰ میلیون قطعه لباس در کشور تولید شود، افزود: این میزان تولید، برای ۱۰ میلیون نفر اشتغالزایی می کند ضمن اینکه صنایعی همچون ریسندگی، پارچه بافی و حتی کشت پنبه را نیز رونق می دهد.

ناصری تاکید کرد: اگر برای هر استان یک شهرک بزرگ پوشاک ایجاد شود و با ارائه آموزش های لازم، پوشاک با کیفیت تولید شود، علاوه بر بی نیاز شدن کشور از واردات پوشاک، برای ۱۰ میلیون نفر از جمله بانوان، حوزویان و فارغ التحصیلان بیکار اشتغالزایی می شود.
ساعت کار بانوان به ۴ ساعت کاهش یابد
وی، یکی از عوامل بی‌رغبتی خانواده‌ها به داشتن فرزند را مشغله زیاد دانست و گفت: بسیاری از بانوان علاقمند به کار هستند و نمی توان آنها را از این موضوع منع کرد اما ساعات حضور آنها در منزل کم است و خستگی و مشغله سبب می شود به فکر فرزندآوری نباشند اما راهکاری وجود دارد که می توان این مسئله را حل کرد.

ناصری ادامه داد: اگر ساعت کار بانوان به چهار ساعت در روز کاهش یابد، حضور زنان در خانه نیز مؤثرتر خواهد شد و تحولاتی را در زمینه جمعیت مشاهده خواهیم کرد اما اجرای چنین طرحی به شجاعت و پیگیری نیاز دارد و پیشنهاد می کنیم دولت این طرح را از حوزه های علمیه خواهران شروع کند.

انتهای پیام/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول