اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

دستاورد حضور آمریکا در افغانستان چیزی نبود جز افزایش فقر و ناامنی

امام جمعه همدان گفت: در 20 سال حضور آمریکا در کشور افغانستان 100 هزار نظامی و غیر نظامی کشته شدند و دستاورد این حضور چیزی نبود جز افزایش فقر، ناامنی و تاراج ثروت مردم.

دستاورد حضور آمریکا در افغانستان چیزی نبود جز افزایش فقر و ناامنی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های سیاسی عبادی نماز جمعه با بیان اینکه آمریکا با حضور در افعانستان جز افزایش ناامنی هیچ چیزی برای این کشور نداشت اظهار کرد: نتیجه ۲۰ سال حضور آمریکا در افغانستان بر اساس برخی از آمارها مرگ ۱۰۰ هزار نفر و حتی ۲۵۰ هزار نفر برآورد شده است.

وی با بیان اینکه بر این اساس ۴۷ هزار غیر نظامی و ۶۶ هزار نفر از پلیس‌ها و نیروی نظامی این کشور کشته شدند افزود: در این ۲۰ سال امریکا ۲ هزار میلیارد دلار در افغانستان هزینه کرده که قطعاً این هزینه از جیب خودش نبوده بلکه ثروت افغانستان و سایر ملت‌ها را در این سال‌ها به تاراج برده تا در افغانستان حضور باید و امروز هم با این شرایط از آن خارج می‌شود.

امام جمعه همدان تصریح کرد: حضور آمریکا در افغانستان به فقر مردم دامن زد و امروز هم با تحقیر از این کشور خارج شد و جز هزینه‌تراشی، افزایش ناامنی، افزایش فقر، هزینه کردن از جیب مردم افغانستان آورده دیگری نداشت.

وی با بیان اینکه در این مدت ۲ میلیون نفر از مردم افغانستان از کشور خود فرار کردند و ۴ میلیون نفر نیز در داخل کشور خودشان آواره شدند گفت: امروز که آمریکا از افغانستان خارج شده است، باید هرچه سریعتر منطقه خاورمیانه را نیز ترک کند.

شعبانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان باهنر و رجایی اظهار کرد: دولت امروز کار سختی در پیش دارد چرا که تورم، رشد نقدینگی و شکاف طبقاتی شکل گرفته در این سال‌ها کار را برای آن بسیار دشوار کرده است.

وی افزود: بین رئیسی جمهوری که صبح جمعه برمی‌خیزد و می‌گوید تازه متوجه گرانی بنزین شده است با رئیس جمهوری که صبح جمعه به خوزستان سفر می‌کند تا مشکلات این مردم را حل کند، تفاوت وجود دارد.

وی در ادامه از مردم خواست که پروتکل‌های بهداشتی را در این روزها بیشتر رعایت کنند چون شرایط بیماری کرونا دشوراتر شده است تصریح کرد: کادر درمان شرایط سختی را پیش رو دارند و ما باید همراهی بیشتری با آنها داشته باشیم.

امام جمعه همدان با بیان اینکه سلامت مردم اولویت اول امروز جامعه ما است ادامه داد: باید هرچه زودتر مانع از نوسانات قیمت و رشد نقدینگی شد و به امور اقتصادی سامانی بخشید.

وی با اشاره به اینکه دولت باید در تعیین تکلیف مدیران میانی و استانی با سرعت بیشتری عمل کند خاطرنشان کرد: مدیران حالتی دارند که وضعیت آنها مشخص نیست و باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شوند.

شعبانی با تأکید بر اینکه عامل موفقیت دولت مدیران میانی و استانی هستند گفت: به جوانگرایی باید توجه بیشتری شود؛ دیدیم که برخی از وزیران جوان هستند اما در مدیران میانی باید به جوانان بیشتر توجه کرد تا باتجربه شوند.

وی اظهار کرد: در رأی اعتماد به وزیران دیدیم که برخی از نمایندگان از بی‌تجربگی وزیران پیشنهادی سخن می‌گفتند، بنابراین به آنها باید میدان داد تا تجربه کسب کنند.

امام جمعه همدان به امامان جماعت مساجد هم توصیه کرد که تنها به اقامه نماز بسنده نکنند و در ادامه افزود: از جوانان برای هیات امنای مساجد استفاده شود و شورای محلات در مسجد مستقر و مشکلات محل را پیگیری کند.

وی تأکید کرد: مسجد محلی برای حل مشکلات اجتماعی مردم است و باید در محله محوریت لازم را داشته باشد.

انتهای پیام/۸۹۰۴۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول