اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی در تولید 21 محصول کشاورزی در رتبه‌های اول تا پنجم قرار دارد / ابراز نگرانی از تغییر کاربری اراضی کشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، گفت: استان در تولید 21 محصول در رتبه‌های اول تا پنجم قرار دارد.

آذربایجان شرقی در تولید 21 محصول کشاورزی در رتبه‌های اول تا پنجم قرار دارد /  ابراز نگرانی از تغییر کاربری اراضی کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی با گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهدای دولت و اشاره به دستاوردهای بخش کشاورزی استان با تاکید بر تامین امنیت غذایی،  اظهار داشت: سازمان جهادکشاورزی استان با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مناسب برای تحقق این هدف در زیربخش‌های کلی بخش کشاورزی از جمله زراعت، باغبانی و دامی در تولید 21 محصول در رتبه‌های اول تا پنجم قرار دارد.

وی با تفکیک محصولات تولید شده در استان گفت: آذربایجان‌شرقی در تولید 5 محصول رتبه اول و 6 محصول رتبه دوم را کسب کرده و به جز محصولاتی که به خاطر شرایط آب و هوایی استان امکان تولید وجود ندارد در بقیه موارد توانسته مازاد میزان مصرف استان تولید داشته باشد.

فتحی افزود: محصولاتی که به صورت مازاد مصرف استان تولید شده است به خصوص محصولات باغی مثل سیب، محصولات لبنی و فرآوری شده به استان‌ها و کشورهای همجوار صادرات می‌شود.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به مفهوم تامین امنیت غذایی به عنوان یکی از مهم‌ترین رسالت‌های بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: تامین امنیت غذایی به معنی تامین غذای کافی و با کیفیت است.

فتحی با بیان اینکه مدرن‌سازی جز لاینفک بخش کشاورزی برای تامین امنیت غذایی است، متذکر شد: با توجه به افزایش جمعیت و محدودیت منابع از جمله آب، خاک و خشکسالی از سوی دیگر، باید برای تولید محصول برنامه‌ریزی و استراتژی داشت و از منابع به صورت بهینه استفاده کرد و در همین راستا باید به سمت مدرن‌سازی و صنعتی شدن واحدهای تولیدی پیش رفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با  اقداماتی که برای مدرن‌سازی در زیرساخت بخش کشاورزی نیاز است، تصریح کرد: گسترش شبکه‌های آبیاری، لاینینگ کانال‌ها، اجرای علمی و اصولی شبکه‌های فرعی و اصلی، توسعه گلخانه‌ها  برای استفاده بهینه از آب و در کارهای روبنایی و نرم‌افزاری که ارزش آن کمتر از زیرساخت نیست، می‌توان به تغییر و اصلاح  نژاد در حوزه‌های مختلف دام، زراعت اشاره کرد، چراکه نژاد بومی تا حدودی ظرفیت تولید دارد.

فتحی در ارتباط با اقدامات انجام شده در راستای مدرن‌سازی در سنوات گذشته مخصوصاً در چهار سال گذشته  یادآور شد: اصلاح بذر و اصلاح نهال‌ها که در سال گذشته منجر به تقاضای 30 هزار تنی از سوی کشاورزان شد و توسعه مکانیزاسیون و استفاده از ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی جدید که در مدرن‌سازی و صنعتی شدن کشاورزی تاثیر بسزایی دارد و خوشبختانه با توجه به جذب 120 درصدی منابع در چند سال متوالی ضریب مکانیزاسیون استان 2 بوده و از میانگین کشوری که حدود 1.7 می‌باشد، بالاتر است.

وی به توسعه سالانه سه هزار هکتاری شبکه آبیاری تحت فشار و توسعه گلخانه‌ها در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: این نشان‌دهنده توجه سازمان جهادکشاورزی استان به اهمیت مدرن‌سازی می‌باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به توسعه گلخانه‌ها در راستای مدرن‌سازی اشاره کرد و بیان داشت: گلخانه‌ها جهت تولید در محیط کنترل شده توسعه پیدا کرده‌اند و تا قبل از  چهار سال پیش میزان توسعه کمتر از 100 هکتار بوده که در حال حاضر به بیش از 300 هکتار و در اندازه‌های بزرگ مقیاس و کاملا صنعتی افزایش پیدا کرده است و آذربایجان‌شرقی رتبه اول رشد و توسعه  سالانه گلخانه‌ها را در کشور به خود اختصاص داده است.

 وی افزود: توسعه گلخانه.ها منجر به افزایش تولید 10 برابری برخی محصولات شده و از طرفی در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و همین آب در تولید برخی محصولات مورد نیاز در تامین نهاده.های دامی موجب خودکفایی می‌شود.

فتحی در ارتباط با تغییر اراضی کشاورزی به کاربری‌های دیگر ابراز نگرانی کرد و گفت: برای تامین امنیت غذایی باید محصولات کشاورزی در زمین‌های کشاورزی تولید شود که در صورت کاهش این اراضی به دلیل تغییر کاربری میزان تولید کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به ماده یک  قانون حفظ اراضی زراعی و باغی خاطرنشان کرد: طبق این قانون هرگونه تغییر اراضی کشاورزی به کاربری دیگر ممنوع است مگر با تبعیت از تبصره یک همین قانون که باید توسط کمیسیون ماده یک تبصره یک بررسی و در صورت تائید مجوز صادر شود که متاسفانه اکثر تغییر کاربری‌ها به صورت غیرمجاز انجام شده و مردم برای حمایت از امنیت غذایی و حفظ منابع برای آیندگان باید تغییر کاربری‌های غیرمجاز را گزارش کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با تنظیم بازار محصولات کشاورزی گفت: متاسفانه در سال 1397 با تصویب سران سه قوه این وظیفه به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شد که با توجه به اینکه این وزارت تولیدکننده محصولات نبود، باعث بروز اختلال در مدیریت می‌شد و اخیراً دوباره این وظیفه به وزارت جهادکشاورزی محول شده است و در حال حاضر جهاد کشاورزی در حال بررسی و تعیین سازوکارهای اجرایی تنظیم بازار می‌باشد.

وی اضافه کرد: برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی باید از ظرفیت اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و بخش‌های خصوصی استفاده شود که در حال حاضر تنظیم بازار قیمت مرغ در استان بر عهده اتحادیه مرغداران قرار داده شده و مرغ مورد نیاز برای کشتار در کشتارگاه‌ها توسط خود اتحادیه تامین می‌شود.

فتحی با بیان اینکه بیمه محصولات کشاورزی دارای ریسک بالایی است، اذعان داشت: متاسفانه در سال‌های گذشته بیمه نتوانسته به تعهدات خود به طور کامل عمل کند که در 2 سال اخیر شرایط بهبود یافته است و برای اینکه بیمه محصولات کشاورزی گسترش یابد، باید صندوق بیمه محصولات کشاورزی به تعهدات خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن عمل کند که خوشبختانه در سال 1399 بیشترین پوشش بیمه محصولات کشاورزی انجام شده است.

انتهای پیام/60004/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول