اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

پیگیری سه مشکل گمرکی از سوی وزیر اقتصاد/ اقلام دارویی به زودی ترخیص می‌شود

وزیر اقتصاد در جریان بازدید از گمرک فرودگاه امام خمینی درباره طرح رجیستری، دریافت اطلاعات تأمین ارز کالاها از سوی بانک مرکزی و ترخیص اقلام دارویی مانده در گمرک دستوراتی صادر کرد.

پیگیری سه مشکل گمرکی از سوی وزیر اقتصاد/ اقلام دارویی به زودی ترخیص می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی صبح امروز به همراه مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک، معاون فنی گمرک و برخی معاونان و مدیران از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) بازدید کرد.

وزیر اقتصاد ابتدا از بخش رجیستری تلفن‌ همراه مسافران ورودی به کشور بازدید کرد و از نزدیک در جریان نحوه رجیستری گوشی تلفن همراه مسافران قرار گرفت.

یکی از مسافرانی که منتظر رجیستری گوشی خود بود، معطل مانده بود و نتوانست به علت قطع بودن سیستم نسبت به رجیستری اقدام کند، در این رابطه معاون فنی گمرک گفت: تقریبا روزی 35 نفر به بنده مراجعه می‌کنند که سیستم قطع بوده و یا گمرک محلی نمی‌تواند گوشی آنها را رجیستر کند.

در ادامه مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک عنوان کرد: در صورتی که این کار ساده شود می‌توان در کسری از دقیقه اطلاعات گوشی و سیمکارت را ثبت و بدون معطلی آن را هماهنگ کرد. 

کاربر سیستم نیز به مسأله دیگری در این رابطه اشاره کرد و گفت: زمانی که به دنبال رجیستری هستیم به دلیل آنکه سایر اطلاعات گذرنامه و سایر موارد ثبت نشده، نمی‌توان نسبت به رجیستری اقدام کرد و بعضاً 48 ساعت طول می‌کشد. 

وزیر اقتصاد با ابراز نارضایتی از این مسأله خواستار رفع این مشکل و تسهیل فرآیند رجیستری گوشی‌های تلفن همراه مسافران شد. 

در ادامه این بازدید وزیر اقتصاد و همراهان از حوزه دو تجاری گمرک بازدید به عمل آوردند و در حین بازدید سه دستگاه کامیون حامل سرم‌های وارداتی از مبدأ ترکیه که به گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) ترانزیت شده بود، با دستور معاون فنی گمرک حمل یکسره آنها برای ارسال به داروخانه‌ها انجام شد.

در جریان این بازدید خاندوزی از اقلام دارویی متروکه و همراه مسافر در انبارهای گمرک بازدید کرد و با توضیحات رئیس‌کل گمرک روبه‌رو شد.

میر اشرفی عنوان کرد: عمده دلایل متروکه شدن کالاها نداشتن مجوز ترخیص، ورود بدون هماهنگی و ثبت سفارش و سایر دلایل است که باعث شده دو سوم کالاها ماندگاری داشته باشند و ترخیص نشوند. 

همچنین کاشف‌زاده سرپرست انبارهای عمومی فرودگاه امام خمینی در این رابطه عنوان کرد:‌ بیش از 3130 تن کالای متروکه و بلاصاحب وجود دارد که باید توسط سازمان اموال تملیکی رسیدگی شود و خواهش می‌کنیم، به این مسأله توجه فرمایید.از نظر سازمان اموال تملیکی کالاهایی در اولویت است که امکان فروش داشته باشد.

در ادامه میراشرفی عنوان کرد:‌سازمان اموال تملیکی حقیقتا با عده و عُده اندک نمی‌تواند پاسخگوی این حجم از کالا باشد و باید تقویت شود.

وزیر نیز در پاسخ به این مسأله افزود: اینکه نیروی انسانی و ساختار کم است نباید مانع باشد بلکه با استفاده از روش‌ها و اصلاح فرآیندها و هوشمندسازی بتوان با کمترین هزینه و زمان کالاها را تعیین تکلیف کرد این توجیه برای تأخیر کردن قابل قبول نیست. 

همچنین کاشف‌زاده سرپرست انبارهای عمومی گمرک فرودگاه از ترخیص نشدن 23 تن اقلام دارویی شامل گان و ماسک از سال 98 به دلیل پاره‌ای از اختلافات خبر داد. 

در پایان این بازدید وزیر اقتصاد ضمن تشکر از گمرک گفت: با اقداماتی که انجام خواهد شد شاهد تسهیل، تسریع و کاهش مفاسد خواهیم بود؛ روی بحث رجیستری مسأله‌ای وجود دارد که قابل حل شدن است و گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کارگروهی ظرف 10 روز تشکیل دهد و به این مسأله رسیدگی شود اساساً مردم به صورت حضوری مراجعه نکنند و از طریق سامانه باشد و پس از پرداخت حقوق ورودی کار آنها به شکل سیستمی انجام می‌شود.

خاندوزی به مسأله سامانه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: بحث قطعی سامانه‌ها باید رفع شود انتقال داده‌‌های ترخیص ارز از گمرک مسأله مهمی است از رئیس کل بانک مرکزی می‌خواهم به صورت برخط و بدون استعلام گمرک این اطلاعات را در اختیار گمرک قرار دهد.

وی سومین موضوع را متوجه اقلام دارویی کرد و خاطرنشان کرد: داروهایی در گمرک وجود دارند که نباید در رابطه با ترخیص آنها تأخیر به وجود بیاید، در تماسی که با وزیر بهداشت داشتم ایشان نسبت به این موضوع اعلام آمادگی کردند و امیدواریم هر چه سریع‌تر این مشکل حل شود.

وی در مورد تعیین تکلیف اموال رسوبی نیز گفت: این مسأله نیازمند یک جلسه مستقل است که پس از جلسه با مدیرعامل سازمان اموال تملیکی در مورد تعیین تکلیف اموال تملیکی صحبت شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول