اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

کشت گیاهان دارویی «فیسالیس» و «کیوانو» در خدابنده

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده از آغاز کشت و برداشت گیاهان دارویی فیسالیس و کیوانو در این شهرستان خبرداد.

کشت گیاهان دارویی «فیسالیس» و «کیوانو» در خدابنده

پیمان حائری امروز در گفت ‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان، با اشاره به اینکه شهرستان خدابنده با توجه به سطح قابل کشت محصولات کشاورزی به عنوان یکی از مناطق مستعد استان برای توسعه کشت گیاهان دارویی است، اظهار کرد: در سال جاری در حدود ۹۸ هکتار گیاه دارویی متنوع در سطح این شهرستان کشت شده است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده با بیان اینکه این منطقه از لحاظ تنوع شهرستان اول استان و از لحاظ سطح کشت، جزو سه شهرستان برتر استان است، گفت: گیاهان دارویی کشت شده در این شهرستان شامل رازیانه، فیسالیس، کیوانو، کدو دورنگ، کدوستاره‌ای، بادمجان توگا، زعفران، گل محمدیی، بادرنجبویه، خرفه، نعنا فلفلی و... است.

وی با بیا اینکه محصول فیسالیس یا عروسک پشت پرده یکی از میوه‌های استوایی است که از خانواده گوجه‌فرنگی بوده که رنگ آن زرد و نارنجی و طعم آن ترکیبی از توت‌فرنگی، گیلاس، کیوی و آناناس است، تصریح کرد: فیسالیس به دلیل سازگاری با آب‌ وهوای مدیترانه‌ای و انواع مختلفی از خاک، می‌تواند در طیف وسیعی از شرایط خاک و آب و هوایی توسعه یابد و به‌عنوان گونه‌ای بسیار تحمل‌پذیر طبقه‌بندی شود.

حائری با اشاره به اینکه این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌ها است و جزو میوه‌های گران‌قیمت به شمار می‌رود، عنوان کرد: سطح زیر کشت این محصول در شهرستان خدابنده 5 هکتار در روستای زرزر است که برداشت این محصول از اواخر مرداد ماه آغاز شده و میزان برداشت آن ۲۰ تن پیش‌‌بینی شده است.

وی همچنین در رابطه با میوه‌ کیوانو یا خربزه شاخدار گفت: این میوه‌ به رنگ زرد یا نارنجی روشن و دارای  پوستی ضخیم و پوشیده از بر‌آمدگی ریز است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خدابنده خاطر نشان کرد: گوشت این میوه ژله‌ای و سبز رنگ با تعداد دانه‌های زیاد بوده که ظاهر آن مانند خیار است

وی با بیان اینکه طعم میوه کیوانو کمی شیرین همانند خیار است این در حالی است که وقتی رسیده می‌شود مزه‌ موز پیدا می‌کند، اظهار کرد: سطح زیر کشت این محصول در شهرستان ۲ هکتار در روستای زرزر است، که برداشت آن از اوایل مردادماه آغاز شده است و میزان برداشت این محصول در سطح شهرستان ۷۰ تن پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/۷۳۰۲۱/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول