اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

دستیابی ایران به فناوری جداسازی شیر به روش غشایی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به شرکت کاله رفت و از دستاوردهای فناورانه این مجموعه بازدید کرد.

دستیابی ایران به فناوری جداسازی شیر به روش غشایی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این بازدید همچنین از پالایشگاه جداسازی شیر این شرکت که برای نخستین بار در ایران بومی‌سازی شده است نیز دیدن کرد. پالایشگاهی که ظرفیت جذب ۵ میلیون شیر را دارد. این بازدید با هدف نظارت بر روند توسعه طرح‌های دانش‌بنیان حوزه امنیت و سلامت غذایی و ارتقای سطح فناورانه زنجیره ارزش در حوزه صنایع دانش‌بنیان انجام شد.

 

پالایشگاه شیر چه می‌کند

در این پالایشگاه، با جداسازی شیر محصولاتی چون خامه، کره، پروتئین‌های شیر، کازئین، قند لاکتوز و غیره تولید می‌شود؛ همچنین فناوری این مرکز به گونه‌ای است که آب شیر دوباره به چرخه تولید برمی‌گردد‌ اتفاقی که در شرایط کمبود آب در کشور حائز اهمیت است. این پالایشگاه انواع پنیر، شیرهای مختلف، فرآورده های گوشتی، فرآورده های قنادی و نانوایی را تولید می‌کند.

فناوری به کار رفته در پالایشگاه، جداسازی شیر به روش غشایی است. تکنولوژی نوینی که تاکنون در ایران وجود نداشته و شرکت کاله با بومی‌سازی این فناوری به کمک توان و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، ایران را به جمع کشورهای دارای این فناوری پیوند داد. با توجه به وجود تحریم‌ها و دشواری واردات دستگاه‌ها، بومی‌سازی این فناوری در کشور ضروری بود.

بر اساس آمارهای موجود، در حال حاضر سالیانه ۵۰ هزار تن کره و ۲۵ هزار تن فرآورده شیری به کشور به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار به کشور وارد می‌شود که راه‌اندازی این پالایشگاه در کنار حفظ این سرمایه ملی در کشور، شرایط صادرات محصولات تولیدی را نیز فراهم می کند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول