اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

فیاضی: نیازی به سند 2030 نداریم/ اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید در اولویت باشد

نماینده اسبق مردم نور و محمودآباد در مجلس با بیان اینکه نیازی به الگوهای غربی و غیربومی مانند سند2030 که متناسب با شرایط ما حرکت نمی‌کند نداریم، گفت: وزیر آینده باید با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به مرجعیت تبدیل و به همراهی معلمان کشور باید به سمت تحول‌گرایی حرکت کند.

فیاضی: نیازی به سند 2030 نداریم/ اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید در اولویت باشد

عبدالوحید فیاضی نماینده اسبق مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران، با اشاره به برنامه‌ها و چشم‌اندازها در حوزه آموزش و پرورش اظهار کرد: با توجه به اینکه در این حوزه شاهد یک سری بی‌توجهی‌هایی بودیم به‌طوری که به آموزش و پرورش به‌عنوان یک دستگاه غیرمصرفی و تولیدی نگاه شد، اهداف اصلی این حوزه محقق نشده است.

وی افزود: اهداف متعالی آموزش و پرورش که رسیدن فرزندان به حیات طیبه را مدنظر قرار می‌دهد، هرگز محقق نشده، آموزش و پرورش همیشه درگیر روزمرگی‌ها بوده است، بسیاری از افرادی که در قدرت بودند به این بخش به‌عنوان حوزه اصلی برای بسترسازی توسعه نگاه نمی‌کردند.

*عدم حرکت قطار آموزش و پرورش روی ریل اصلی

فیاضی با بیان اینکه این روند در طول چهل سال گذشته ادامه داشته و هیچوقت نشد که کسی بتواند قطار آموزش و پرورش را در مدار اصلی خود هدایت کند، تصریح کرد: اما در دولت سیزدهم ایده‌ای وجود دارد که رئیس جمهور اعتقادش بر این است که وزیر وقت باید فلفسه تعلیم و تربیت خوانده باشد و این را در انتخاب اولش شاهد بودیم، اینکه وزیر پیگیر مسئله آموزش و پرورش پیشرفته و تحول‌گرایانه باشد مهم است.

نماینده اسبق مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دیدیم که این انتخاب رای اعتماد مجلس را به همراه نداشت، چرا که وزیر آموزش و پرورش در تراز جمهوری اسلامی باید توجه بیشتری به محتوا و فرآیندهای تعلیم و تربیت داشته باشد، دولت سیزدهم هم در این فضا می‌خواهد حرکت کند.

وی گفت: اعتقاد ما بر این است که دولت سیزدهم اگر بتواند آموزش و پرورش را برای نهادینه‌سازی دانش تعلیم و تربیت، الگوهای نهفته در سند تحول بنیادین که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری و همه دلسوزان تعلیم و تربیت است، آماده کند، آینده خوبی در حوزه آموزش و پرورش در کشور رقم خواهد خورد.

* فقدان تحول‌گرایی و پیشرفت در حوزه آموزش و پرورش 

فیاضی یادآور شد: باتوجه به اینکه ما هنوز در این حوزه شاهد تحول‌گرایی تمهیدی مورد نظر نیستیم و توانستیم چنین فضایی آماده کنیم، می‌توانیم بگوییم که شروع حرکت همیشه ناکام مانده است، معلمان ما امروز در سراسر کشور در مقابل رویکردهای تحولی مقاومت می‌کنند، به این دلیل که همکاران فرهنگی هنوز از مشکلاتی همچون عدم عدالت در پرداخت حقوق و مزایا، عدم تکریم جایگاه معلم، عدم بازیابی منزلت اجتماعی خود و غیره رنج می‌برند که حق هم دارند.

نماینده اسبق مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ یک از  بالغ بر ۱۰۰ هزار مدرسه در کشور پیشرفته نیستند، اضافه کرد: البته به‌جز مدارس خاص حجم زیادی از مدارس متناسب با الگوهای روز تجهیز نشدند، البته برخی الگوها هنوز در حد الگو باقی مانده، ما هنوز از مشکلات در ساختار فیزیکی مدارس و کمبود نیروی انسانی در مدارس رنج می‌بریم.

*کمبود ۳۵۰ هزار معلم طی ۴ سال آینده

فیاضی با اشاره به دغدغه‌های مهم در حوزه آموزش و پرورش، تاکید کرد: در طول چهار سال آینده آموزش و پرورش کمبود ۳۵۰ هزار معلم را حس می‌کند، این حجم عظیم کمبود نیروی انسانی چگونه جبران خواهد شد، موضوع مشکلات کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان و کمبود نیروی انسانی با رویکرد علمی و تربیتی باید مدنظر وزیر آموزش و پرورش باشد.

وی افزود: در همین راستا بحث تامین نیروی انسانی از طریق مراکز خصوصی مطرح است که بنده نظر مخالفی در این زمینه دارم، چرا که خصوصی‌سازی هر یک فعالیت‌های آموزش و پرورش کار درستی نیست و کمکی نخواهد کرد، آموزش و پرورش یک نهاد حاکمیتی است و مدیریتش از صفر تا صد باید بر عهده دولت باشد.

*عدم بهره‌مندی از هدایت تحصیلی مناسب

فیاضی خاطرنشان کرد: بخشی از مدارس خصوصی ما با صرف هزینه بالا خروجی‌های مناسبی البته در حد کنکور دارند من این را هم مورد نقد قرار می‌دهم و می‌گویم الزاما رتبه‌های برتر کنکور برترین‌های جامعه نیستند، یا اینکه پایین‌ترین‌های کنکور ضعیف‌ترین‌های جامعه نیستند.

نماینده اسبق مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما هنوز نتوانستیم هدایت تحصیلی درستی در پیش بگیریم، گفت: ما رابطه بین دانش، بینش و فضای کسب و کار را به‌درستی ترمیم نکردیم، هر ارگانی جدا عمل می‌کند، هنوز آموزش و پرورش در مملکت ما مرجعیت ندارد.

*لزوم هم‌افزایی ۲۰ دستگاه با آموزش و پرورش 

فیاضی تاکید کرد: وزیر آینده باید آموزش و پرورش را به مرجعیتی تبدیل کند که همه دستگاه‌ها و ذینفعان برای نیازهای خود و هم رفع نیازهای این ارگان به آن رجوع کنند، در این مسیر همه باید کمک کنند، مدت زیادی از تصویب اجرای سند تحول بنیادین گذشته ولی هنوز به‌درستی اجرایی نشده و بخشی هم به‌طور سلیقه‌ای اجرا شده که جای تاسف دارد، در این سند ساحت‌های ۶گانه‌ای وجود دارد که هر کدام می‌تواند منشا تحولی نظام تعلیم و تربیت باشد.

وی با بیان اینکه در بحث اجرای سند تحول بنیادین بیش از ۲۰ دستگاه کمک‌کننده آموزش و پرورش هستند، گفت: همه باید به کمک آموزش و پرورش‌ها بیایند، اگر بخواهیم تحول اساسی را در این دستگاه پیاده کنیم شاید شدنی نباشد، اما تحول گام به گام است و باید براساس فرآیند ریل‌گذاری همان سند تحول بنیادین پیش برود.

*ضرورت اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان

فیاضی اعلام کرد: اگر بتوانیم نظام رتبه‌بندی معلمان را با کیفیت به همان شکلی که قانون‌گذار گفته اجرا کنیم خوب است، متاسفانه از ابتدای اجرای قانون تعلیم و تربیت در کشور ما مدرسه و دانشگاه با تفاوت عجیبی دیده شدند، در حالی که آموزش یکی است، اتفاقا آموزش دوره ابتدایی و متوسطه به مراتب سخت‌تر از دوره دانشگاهی و دکتری است، نباید معلمان مدارس را خرد و ناچیز ببینیم.

نماینده اسبق مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تقویت منابع انسانی، ارتقای نیروی انسانی و افزایش انگیزه معلمان از سیاست‌های ابلاغ شده است، نیروی انسانی باید فربه و توانمند باشد و براساس شان و جایگاه باید حقوق دریافت کنند، متاسفانه الان نقش الگویی معلمان در کشاکش تنگناهای اقتصادی له شده است.

*لزوم توجه به خلاها در حوزه فعالیت معلمان

وی خاطرنشان کرد: باید دید معلمان از صندوق ذخیره فرهنگیان چه بهره‌ای دارند، این صندوق مرکز ثقل اقتصاد است، اصلا آموزش و پرورش خودش دارای اقتصادی قوی است، ۹۷ درصد هزینه‌ها سهم پرداخت حقوق می‌شود ما در بخش افزایش کیفیت چه کاری کردیم؟‌ چه انتظاری داریم که آموزش و پرورش ما کیفیت‌گرا، تحول‌گرا در حال رشد و در مسیر پیشرفت باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر طی دو سال آینده بتوانیم انگیزه لازم را به‌واسطه باورمندی جایگاه معلم به معلمان برگردانیم و بگوییم که دولت به فکر پر کردن خلا معیشتی و منزلتی آن‌ها است، این قشر در تحول عظیم پیش روی ما کمک بزرگی خواهند کرد، یک وزیر به همراهی معلمان کشور باید به سمت تحول‌گرایی حرکت کند.

*نیازی به سند ۲۰۳۰ نداریم  

فیاضی در پاسخ به این سوال فارس که جایگاه بحث سند ۲۰۳۰ در برنامه آینده آموزش و پرورش کجاست؟ گفت: ما از بهترین منابع، محتوای تعلیم و تربیت و سندی که از نظریات نظریه‌پردازان علمی، فرهنگی و آموزشی در همه سطوح در کشور برخورداریم و اصلا نیازی به الگوهای غربی و غیربومی که متناسب با شرایط ما حرکت نمی‌کند نداریم، البته معنی‌اش این نیست که ما باید از جامعه جهانی عقب بمانیم، ما خواهان آموزش و پرورش در تراز جامعه جهانی هستیم.

نماینده اسبق مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مدل آموزشی در سنگاپور، گفت: این کشور که ترکیبی از چند جزیره بوده و منابع خاصی ندارد، همه چیزش را مدیون نیروهای انسانی است، آن سندی که رویش کار کردند مورد قبول ما نیست، دگراندیشان دنبال اجرای چنین سندی رفتند که قابلیت بومی شدن نداشت.

*شاهراه توسعه هر کشور از مدرسه عبور می‌کند

وی یادآور شد: محققان و مدیران ما در سال ۱۳۹۰ سند تحول بنیادین را تهیه کردند که حاصل چکش‌کاری و سال‌ها تلاش است، این سند مبارکی است، اولویت ما اجرای سند تحول بنیادین با رویکرد بومی است، منتها این سند هم قطعا در آینده نیاز به ویرایش داشته باشد و هر روز که می‌گذرد نیازها افزوده می‌شود و باید به فکر سند جدیدتری بود.

وی در پایان تاکید کرد: اعتقاد من بر این است که امروز معلمان ما نجیب‌ترین قشر هستند اتفاقا بهترین قشر هستند و شاهراه توسعه و ترقی هر کشور فقط و فقط از همین مدرسه عبور می‌کند، همین مدرسه‌ای که به آن توجه نداریم، غریب است، همین معلمی که مظلوم است، بنابراین من و همه دلسوزان این آب و خاک بر این باوریم که اولین کار دولت جدید باید توجه قوی به آموزش و پرورش باشد.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول