اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

اجرای طرح پزشک خانواده در محله‌های کم برخوردار کلید خورد

طرح توسعه و تحول جامعه‌محور در محلات کم برخوردار با موضوع اجرای طرح «پزشک خانواده» برای حمایت از ۲۱ هزار نفر از اهالی کم برخوردار در قلب تهران کلید خورد.

اجرای طرح پزشک خانواده در محله‌های کم برخوردار کلید خورد

حوزه شهری - خبرگزاری فارس- سودابه رنجبر: طرح توسعه و تحول در محلات کم برخوردار با موضوع «پزشک خانواده» در محله شهید هرندی با حضور وزیر کشور، نماینده تشخیص مصلحت نظام، رئیس دانشگاه شهید بهشتی و همچنین شهردار منطقه ۱۲ آغاز شد.

 از ویژگی خاص اجرایی کردن این طرح، حضور جمعی از پزشکان بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های محله هرندی در محل تشکیل جلسه برای تصمیم‌گیری درباره سلامت اهالی محله‌های کم برخوردار بود. پزشکانی که از نزدیک با مشکلات و شرایط درمانی اهالی منطقه آشنا بودند تا بتوانند طرح و برنامه دقیقی از داشته و نداشته های اهالی در اختیار مسئولان قرار دهند و همچنین خدماتی که به ساکنان این محله‌ها ارائه می‌شود متناسب با نیاز آن‌ها باشد.

اعتمادسازی در بستر تعاون و همکاری

«احمد وحیدی» وزیر کشور دولت سیزدهم با حضور در جلسه طرح توسعه و تحول در محله‌های کم برخوردار در جمع پزشکان منطقه گفت: «برای من جای افتخار است که در این جلسه حضور دارم. خدمت به مردم و محله‌های کم برخوردار از وظایف همه دولتی‌ها است».

وحیدی با اشاره به اینکه نیاز افراد جامعه در هر دوره زمانی به شرایط فرهنگی آن جامعه مرتبط است گفت: «مؤلفه‌های فرهنگی هر جامعه با توجه به نیازهای آن جامعه رشد می‌کنند. نمونه بارز آن دوران دفاع مقدس است. در آن دوران مؤلفه‌های جهاد، شهادت و ایثارگری رشد چشم‌گیری داشت و همه ما شاهد بودیم که برای دفاع از مرزهای کشورمان چطور کوچک و بزرگ جلوی دشمن ایستادند. حالا نیاز کشورمان رشد فرهنگ تعاون است که متأسفانه سال‌های گذشته با ضعف همراه بوده و نسبت به سابق کم‌رنگ شده است. رشد تعاون و همکاری باعث می‌شود بستر اعتمادسازی نیز در جامعه پررنگ شود».

وحیدی با اشاره به حرکتی که نهادهای دولتی برای از بین بردن آسیب‌های اجتماعی داشته‌اند گفت: «با بروز اتفاقات منفی در جامعه مردم احساس تنهایی می‌کنند. در این شرایط مردم باید حس همبستگی را بیش‌ازپیش تجربه کنند و قدر یکدیگر را بدانند. وقتی نهادهای دولتی دست‌به‌دست هم بدهند و از خود شهروندان نیز کمک بگیرند مردم حس می‌کنند که پشتیبان دارند و این بزرگ‌ترین جریان اجتماعی است».

فرهنگ محرومیت‌زدایی

وحیدی در ادامه اظهار داشت: «محرومیت‌زدایی در محله‌های آسیب‌پذیر می‌تواند نمونه‌ای از همین رشد فرهنگی باشد. نهادهای دولتی با راه‌اندازی طرح توسعه و تحول در محله‌های کم برخوردار توانسته‌اند دست‌به‌دست بدهند. طوری که در این مسیر خود اهالی محله‌ها به‌عنوان کنشگران اصلی با نهادهای دولتی همراه شده‌اند».

وزیر کشور در پایان صحبت‌هایش گفت: «در حوزه وزارت با تمام وجود برای رفع محرومیت‌های جامعه تلاش شبانه‌روزی خواهد شد، در این راستا مدیران وزارت کشور نیز باید دلسوزانه و متعهدانه نسبت به رفع مشکلات مردم اقدام کنند».

 

وقتی پزشکان یک منطقه به میدان می‌آیند

مدیران سه بیمارستان «مهدیه»، بیمارستان «شهدای گمنام» و بیمارستان «اشرفی اصفهانی» همچنین مدیران و پزشکان سه مرکز درمانگاهی به نام‌های «احسان»، «هرندی» و «اباصالح» در این جلسه حضور داشتند تا برای ارتقا سلامت و بهداشت اهالی منطقه و همچنین ایجاد طرح پزشک خانواده برای اولین بار نظرات و پیشنهادهای خود را به مسئولان انتقال دهند.

پزشکانی که نگاه اجتماعی دارند

یکی از پراهمیت‌ترین پیشنهادها برای تأمین پزشک خانواده در این محله استفاده از پزشکانی بود که نگاه اجتماعی داشته باشند. پزشکانی که از نزدیک درد مردم را بشنوند و بتوانند نیازهای بهداشتی و سلامت محله را شناسایی کنند و توان حل این مشکلات را داشته باشند.

کمبود داروخانه در محله هرندی

مدیر یکی از درمانگاه‌های این منطقه به کمبود داروخانه‌ها در محله‌های آسیب‌پذیر اشاره کرد و گفت: «کمتر دکتر داروسازی مجوز خود را به این محله‌ها می‌آورد. همین اتفاق مشکلات دسترسی به دارو را برای اهالی محله به وجود آورده است. البته اهالی محله‌های کم برخوردار قدرت خرید دارو را نیز ندارند و این برای حضور دکتر داروساز در این محله‌ها توجیه اقتصادی ندارد. به همین علت برای ارتقا سلامت یک جامعه باید به زیرساخت‌ها توجه کرد و نیازهای هر محله را با توجه به ساکنان آن محله تأمین کرد. در اولین قدم باید برای بیمه سلامت و خرید داروی این اقشار فکری شود».

 کیفیت زندگی ۲۱ هزار نفر را افزایش می‌دهیم

«علی آقا محمدی» عضو تشخیص مصلحت نظام به‌عنوان نماینده اصلی برای پیگیری مشکلات محله‌های کم برخوردار و طرح توسعه و تحول در محله‌های آسیب‌پذیر گفت: «طرح پزشک خانواده در محله هرندی برای ارتقا کیفیت زندگی و سلامت می‌تواند منشأ یک تحول برای رفع مشکلات اقشار آسیب‌پذیر باشد».

آقا محمدی با اشاره به وجود ۲۰۲۰ محله در سراسر کشور گفت: «از این تعداد محله، ۲۶۰ محله در استان تهران قرار دارند که برخی از این محله‌ها مثل محله هرندی جزی محله‌ها با آسیب‌پذیری شدیدتری هستند. در این منطقه ۲۱ هزار نفر جمعیت داریم، این در حالی است که ۷۰ درصد این جمعیت به گفته مرکز آمار، ساکن این منطقه بوده و تنها ۳۰ درصد جمعیت شناور هستند».

 


پزشک خانواده برای هر پلاک

آقا محمدی به غربالگری محله هرندی توسط پزشکان اشاره کرد و گفت: «باوجوداینکه بافت مسکونی در این محله به‌گونه‌ای است که فاصله اجتماعی کمتر در خانه‌ها رعایت می‌شود، اما با اجرای طرح واکسیناسیون که در این محله انجام شد و همچنین غربالگری شاهد بودیم که درگیری ویروس کرونا در این محله به نسبت دیگر محله‌های کم برخوردار کم‌تر بود. همین اتفاق باعث شد با حضور دکتر زالی، طرح پزشک خانواده برای تک‌تک اهالی محله هرندی برنامه‌ریزی شود. در حال حاضر با حمایت دکتر زالی و کمک پزشکانی که در این منطقه تجربه‌دارند به مدلی برسیم که دستورالعمل‌های مشخص و روشن داشته باشد و محله هرندی به‌طور کامل زیرپوشش پزشک خانواده برود».

غربالگری خانه به خانه در محله هرندی

 عضو تشخیص مصلحت نظام با حضور در محله هرندی گفت: «بسته‌های معیشتی اهداشده به نیازمندان برای همه اهالی محله یک‌شکل بوده و اقلام آن تکراری است، اما خوب می‌دانیم که تعداد خانواده‌ها در یک واحد مسکونی یکسان نیست و حتی برخی خانواده‌ها کودک شیرخوار و یا فرد کهن‌سالی را در خانه‌دارند. ما باید به نسبت افرادی که در خانه زندگی می‌کنند اقلام را دسته‌بندی کنیم و با توجه به نیازشان برای آن‌ها بسته‌های معیشتی تهیه کنیم که البته با توجه به غربالگری‌های انجام‌شده این امکان در حال بررسی است».

 مهار ویروس کرونا در محله هرندی

«علی‌رضا زالی» فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران از مشارکت خوب مردم محله هرندی در اجرای طرح‌های درمانی شامل بیماریابی، غربالگری و درمان بیماران کرونایی و همچنین واکسیناسیون نسبت به سایر محلات تهران خبر داد.

 زالی در این جلسه افزود: «طرح غربالگری با مشارکت خوب شهروندان به‌طور کامل در محله شهید هرندی اجرایی و عملیاتی شد و با همکاری مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران اجرای طرح‌های مختلف درمانی یکی از مهم‌ترین مشکلات افراد کم برخوردار به‌زودی مرتفع خواهد شد».

 

شناسایی و بیماریابی در محله هرندی

«دکتر زالی» فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران با حضور در این جلسه گفت: «در حال حاضر منطقه ۱۲ تهران را به ۶ پهنه تقسیم کردیم. دو پهنه را تحت پوشش غربالگری سلامت قراردادیم و قرار است با استقرار پزشک خانواده در این پهنه‌ها کار را به‌صورت پایلوت آغاز شود».

اولین اقدام در این پهنه‌ها بیماریابی است شناسایی افراد بیمار با کمک شهرداران هر کوچه و معرفی به پزشک مرتبط است، تا قبل از اینکه بیمار وارد مراحل سخت بیماری و هزینه‌بر اقتصادی شود مراحل درمان بیمار آغازشده و رنج بیمار کمتر شود.

دکتر زالی درباره طرح پزشک خانواده گفت: «پیش‌ازاین هم جلسه‌ای در دانشگاه شهید بهشتی با حضور پزشکانی که در مناطق آسیب‌پذیر طبابت می‌کنند تشکیل شد تا به نتایج عملی برسیم. و هر چه زودتر این طرح اجرایی می‌شود».

 

 حمایت ویژه از جوان‌های زیر ۳۰

«علی‌محمد سعادتی» شهردار منطقه ۱۲ شهر تهران از اولین طرح پزشک خانواده در محله هرندی ابراز خرسندی کرد و گفت: «طرح پزشک خانواده به‌غیراز محله شهید هرندی در سایر محلات منطقه ۱۲ و سایر مناطق شهر تهران به‌زودی اجرایی و عملیاتی خواهد شد. هماهنگی و همکاری برای رفع آسیب‌های اجتماعی در محله‌های کم برخوردار با کمک مجموعه‌های هلال‌احمر، کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام، اداره اوقاف، سازمان شهرداری و اداره بهزیستی و... در حال انجام است».

شهردار منطقه ۱۲ مشکلات معیشتی و بالا بودن نرخ اعتیاد در محله‌های کم برخوردار را برشمرد و گفت: «در تمام این سال‌ها با مشکلی مثل به دام افتادن جوان‌ها در دام اعتیاد روبه‌رو بودیم و حالا در اولین اقدام نگاه ویژه‌ای به قشر جوان در محله‌های آسیب‌پذیر داریم تا با هماهنگی دستگاه‌های متولی بتوانیم شرایط اشتغال را برای همه آن‌ها مهیا کنیم؛ به همین منظور نیز کارگاه‌های اشتغال‌زایی در محله ایجادشده است تا انگیزه جوان‌های زیر ۳۰ سال را برای زندگی بهتر مهیا کنیم. البته پیاده‌سازی طرح پزشک خانواده یکی از خواسته‌های متولیان محرومیت‌زدایی بوده است که می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی در بهبود شرایط کیفی زندگی مردم داشته باشد. سایه آسیب‌های اجتماعی همیشه بر روی سر این مردم بوده است و حالا با همدلی مجموعه‌ها شاهد هستیم که طی چند سال گذشته در محله‌های آسیب‌پذیر اتفاقات مثبتی روی‌داده است».

 بانو یارها در کنار شهرداران کوچه

 سعادتی در حاشیه برگزاری این جلسه در نحوه اجرایی کردن این طرح گفت: «غربالگری و بیماریابی در محله هرندی با مشارکت خوب مردم نسبت به سایر محلات شهر تهران در دوران شیوع بیماری کرونا، بسیار دقیق انجام شد. میزان مرگ‌ومیر و ابتلا مردم نیز در این محله کمتر از سایر نقاط بود. این اتفاق به دلیل حضور یک نماینده مردمی به‌عنوان شهردار کوچه همراه با یک بانو یار در کوچه بود. طوری که سلامت اهالی کوچه را رصد می‌کردند و در صورت بروز بیماری، پزشکان را در جریان می‌گذاشتند تا زودتر رسیدگی‌های لازم انجام شود».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول