اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تد کروز: تصمیمات دولت بایدن حملات تروریستی را به آمریکا می‌آورد

سناتور تندروی آمریکایی هشدار داد تصمیمات دولت این کشور در قبال افغانستان موجب خواهد شد تروریست‌ها وارد آمریکا شوند.

تد کروز: تصمیمات دولت بایدن حملات تروریستی را به آمریکا می‌آورد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «تد کروز» سناتور تندرو جمهوری‌خواه روز شنبه تصمیمات دولت آمریکا در قبال افغانستان را به باد انتقاد گرفت.

به نوشته «یاهو نیوز»، کروز در پیامی توئیتری به انتقاد از اظهارات چندی پیش «مارک مایلی» فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره لزوم تخلیه پایگاه بگرام و تمرکز نیروهای آمریکایی بر فرودگاه کابل پرداخت.

این سناتور آمریکایی نوشت: «آنچه مایلی در روز هشتم آگوست گفت، دقیقاً همان چیزی است که وزارت دفاع در جلسه امروز گفت: آن‌ها به این دلیل بگرام را خالی کردند که دستور داشتند تعداد نیروها را به حدی کاهش دهند که برای نگه داشتن بگرام و حفظ امنیت سفارت کافی نبود. ثابت شد که این تصمیم سیاسی برای بستن بگرام قبل از عملیات خروج، فاجعه‌بار بود».

پیش از کروز، «لیندسی گراهام» و «بن ساسه»، دیگر سناتور های جمهوری‌خواه از دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درخواست کردند فوراً پایگاه بگرام را پس بگیرند.

بایدن روز پنجشنبه در دفاع از تخلیه پایگاه هوایی بگرام گفت، این تصمیم را در مشورت با «تمامی مقامات عالی ارتش» برای کارآمدترین روش خروج آمریکایی‌ها از افغانستان اتخاذ کرده است.

رئیس جمهور آمریکا گفت: «آن‌ها به این جمع‌بندی رسیدند که بگرام ارزش زیادی نداشت و تمرکز بر کابل هوشمندانه تر است. من هم توصیه آن‌ها پیروی کردم».

با این حال «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز جمعه به فرار هزاران زندانی داعشی از جمله از زندان بگرام طی روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: «زمانی که نیروهای ارتش افغانستان فروپاشیدند، هزاران نفر از زندانیان داعش از دو زندان فرار کردند».

روز پنجشنبه در پی انفجارهایی در حوالی فرودگاه بین‌المللی کابل حدود صد و هفتاد نفر از جمله سیزده نظامی آمریکایی کشته شدند. گروه داعش مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفت.

به نوشته وبگاه شبکه «فاکس نیوز» تد کروز همچنین روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: «بسیار نگران هستم که دولت بایدن ده‌ها هزار پناهجو را به بدون بررسی کامل، به آمریکا می‌آورد. این کار دعوت حملات تروریستی به اینجا در ایالات متحده است».

این سناتور آمریکایی هشدار داد، پایگاه نظامی «فورت بلیس» ایالت تگزاس توان و ظرفیت پذیرش ده هزار مهاجر را ندارد و اگر آن‌ها به این پایگاه بیایند ممکن است به راحتی آن را ترک کرده و در آمریکا پراکنده شوند.

کروز افزود، اینجا نه فنسی دارد و نه دروازه‌ای و مدیر فورت بلیس به من گفت که چطور یک پناهجو به راحتی تاکسی اینترنتی گرفت و به سمت شهر اِل پاسو رفت.

او در ادامه هشدار داد، روند سریع و عجولانه بررسی صلاحیت پناهجویان می‌تواند جا برای اشتباه را بیشتر کند و در نهایت «یک مشت بمب‌گذار انتحاری» بین سیل پناهجویان وارد آمریکا خواهند شد و «اینجا در میهن ما حملات تروریستی وحشتناکی انجام خواهد داد».

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند. 

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم تسریع کرده‌اند و فرودگاه کابل که در تحت کنترل آن‌ها قرار دارد با هرج و مرج گسترده مواجه است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول