اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

کاربرد انواع تجهیزات پسیو شبکه چیست ؟ - تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو در شبکه

هر شبکه‌ی کامپیوتری از اجزا و تجهیزات زیادی تشکیل شده است که هر کدام وظایف خاصی بر عهده دارند.

کاربرد انواع تجهیزات پسیو شبکه چیست ؟ - تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو در شبکه

به طور کلی تجهیزات شبکه به دو دسته‎ی تجهیزات پسیو و تجهیزات اکتیو تقسیم‌بندی می‌شوند. برای یافتن جواب تجهیزات پسیو شبکه چیست ؟ با ما همراه باشید و با انواع تجهیزات پسیو شبکه و کاربرد هر کدام آشنا شوید.

کاربرد انواع تجهیزات پسیو شبکه چیست ؟

تجهیزات پسیو سیگنال‌های تولید شده توسط تجهیزات اکتیو را جا به جا یا منتقل می‌کنند. این تجهیزات برای کار نیازی به توان الکتریکی برق ندارند. در یک شبکه، تجهیزات پسیو زیر ساخت اصلی را تشکیل می‌دهند و علاوه بر جا به جایی اطلاعات به مدیریت بهتر تجهیزات دیگر کمک می‌کنند.

اساسی‌ترین وظایف تجهیزات پسیو چیست ؟

انتقال اطلاعات بین اجزای شبکه
برقرای ارتباط و رابطی بین اجزای اصلی
کمک به نگهداری، انسجام و مدیریت بهتر تجهیزات شبکه

 

تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو در شبکه

تجهیزات اکتیو شبکه مانند سوییچ، روتر، مودم و ... بر خلاف تجهیزات پسیو برای کار نیازمند به اتصال به برق هستند و سیگنال‌های الکترونیکی تولید می‌کنند. ما در این مقاله به طور خاص به بررسی تجهیزات پسیو شبکه می‌پردازیم.

معرفی انواع تجهیزات پسیو

پس از بررسی سوال (تجهیزات پسیو شبکه چیست) به معرفی تجهیزات پسیو شبکه می‌پردازیم. انواع تجهیزات پسیو طیف وسیعی را تشکیل می‌دهند. هر کدام را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

کابل شبکه

کابل شبکه یکی از مهم‌ترین انواع تجهیزات پسیو است که برای انتقال اطلاعات بین اجزای شبکه به کار می‌رود. کابل شبکه کابل زوج به‌هم تابیده‌ی متشکل از 8 رشته سیم است.

این 8 سیم برای کاهش نویز و اختلال الکترومغناطیسی دو به دو به‌هم پیچ خورده‌اند. یکی دیگر از راه‌های محافظت کابل شبکه در برابر نویز، استفاده از فویل یا شیلد دور سیم‌هاست. کابل‌های شبکه بر اساس شیلددار بودن یا نبودن به انواعUTP  ( بدون فویل و شیلد)، STP (شیلددار) و FTP (فویل دار) تقسیم می‌شوند. البته مکان استفاده از این شیلد و فویل در کابل هم دسته‌بندی‌های مختلفی ایجاد می‌کند.

دسته‌بندی بعدی کابل شبکه بر اساس سرعت انتقال اطلاعات و پهنای باند آن‌هاست. در این دسته‌بندی، کابل‌ها به انواع Cat1 تا Cat8 تقسیم می‌شوند.

نکته: Cat1 تا Cat4 دیگر استفاده‌ای در شبکه ندارند و تقریبا منسوخ شده‌اند.

هر چه عدد یک نسل بیش‌تر باشد یعنی نسبت به نسل‌های قبلی پیشرفت زیادی در سرعت انتقال دیتا یا میزان پهنای باند داشته. علاوه بر این حرفe  یا a کنار هر نسل نشان دهنده‌ی پیشرفتی کوچک در همان نسل است. برای مثال کابل شبکه Cat6a از همان نسل Cat6 است ولی با کمی توسعه.

پچ کورد

پچ کوردها کابل‌های شبکه‌ی کوتاه شده‌ای هستند که در طول‌های معینی بین نیم تا بیست متر تولید می‌شوند. علاوه بر این، پچ کوردها در کارخانه به سوکت شبکه پانچ شده‌اند و آماده برای استفاده هستند. تمام دسته‌بندی‌هایی که برای کابل شبکه ذکر کردیم، برای پچ کورد هم وجود دارند.

سوکت شبکه

کابل‌ها برای اتصال به تجهیزات اصلی نیاز دارند تا دو سر آن‌ها به سوکت وصل یا پانچ شده باشد. سوکت‌ها به دو دسته‌ی سوکت شبکه یا RJ-45 و سوکت تلفن یا RJ-11 تقسیم می‌شوند. دو سر کابل شبکه به سوکت RJ-45 پانچ می‌شود.

توجه داشته باشید که سوکت‌ها نیز در انواع Cat‌ها (Cat5e، Cat6 و Cat7)، شیلددار و بدون شیلد موجود هستند. در انتخاب سوکت دقت کنید که نوع کابل و سوکت یکسان باشد. برای مثال برای کابل Cat6 از نوع STP، سوکت شبکه Cat6 از نوع شیلددار استفاده کنید.

رک شبکه

رک محفظه‌ای فلزی است که تجهیزات شبکه اعم از تجهیزات پسیو و اکتیو را در خود جای می‌دهد. تجهیزات شبکه با قرار گرفتن داخل رک یا نصب روی آن در برابر عوامل محیطی محافظت می‌شوند. علاوه بر این مدیریت و عیب‌یابی آن‌ها هم راحت‌تر خواهد شد. رک‌ها به دو دسته‌ی اصلی دیواری و ایستاده تقسیم‌بندی می‌شوند. رک‌های دیواری همان‌طور که از اسمشان پیداست به دیوار نصب می‌شوند. این نوع از رک وزن کم‌تری متحمل می‌شود و برای استفاده در شبکه‌های کوچک یا جایی که تجهیزات کمی وجود دارد مناسب است.

رک‌های ایستاده، هم با چرخ هم بدون چرخ روی زمین قرار می‌گیرند. سایز این نوع از رک بزرگ‌تر است و تعداد وزن زیادی را در خود جای می‌دهد.

نکته: ارتفاع رک‌ها با واحد یونیت اندازه‌گیری می‌شود. هر یونیت معادل 4.4 سانتی‌متر است.

 

داکت

داکت‌ هم یکی از انواع تجهیزات پسیو شبکه است که برای عبور دادن انواع کابل‌های برق و شبکه در کابل‌ کشی‌های روکار استفاده می‌شود. داکت محفظه‌ی ساده‌ی معمولا پلاستیکی است که در ابعاد و رنگ‌بندی‌های مختلفی تولید می‌شود.

انواع داکت بر اساس محل نصب و نوع کاربرد شامل داکت‌ ساده، کف‌خواب، قرنیزی، شیاردار و کمانی می‌‎شوند.

ترانکینگ

ترانکینگ‌ها محفظه‌هایی شامل درب، بدنه و سایر متعلقات هستند که همانند داکت‌ها برای عبور کابل‌ها استفاده می‌شوند. این محصول در شاخه‌های 2 متری به فروش می‌رسد. داکت و ترانکینگ علی‌رغم ماهیت یکسان، تفاوت‌های زیادی دارند. برخی از تفاوت‌های داکت و ترانکینگ شامل موارد زیر می‌شوند.

سایز: ترانکینگ‌ها بزرگ‌تر هستند و حجم بیش‌تری کابل را از درون خودشان عبور می‌دهند.
قیمت: قیمت هر شاخه ترانکینگ تقریبا 4 برابر داکت است.
مقاومت: ترانکینگ‌ها مقاومت بالاتری دارند و اغلب در برابر آب و احتراق مقاوم هستند.
کلید و پریز: بر خلاف داکت‌ها روی ترانکینگ‌ها امکان نصب کلید و پریز وجود دارد.

کیستون شبکه

کیستون هم از اجزای تجهیزات پسیو شبکه است که وظیفه‌ی برقراری ارتباط بین قسمت‌های مختلف شبکه را بر عهده دارد. در واقع کیستون رابطی بین کابل و اجزای اصلی شبکه مانند سویچ، کامپیوتر و ... است.

این محصول شامل دو بخش کلی می‌شود: یکی ورودی کابل و دیگری خروجی که به پورت مادگی RJ-45 متصل است.

کیستون‌ها در جاهای مختلفی مانند، داخل پچ پنل، فیس‌پلیت‌های روی ترانکینگ، باکس‌های کف خواب، باکس‌های روکار و توکار استفاده می‌شوند.

نکته: کیستون‌ها هم مانند کابل‌ها کتگوری دارند. Cat کابل باید با Cat کیستون هم‌خوانی داشته باشد.

در محیط‌های داخلی که کابل شبکه کنار کابل برق نیست از کابل و کیستون ) UTPبدون شیلد) استفاده می‌شود. از طرفی وقتی کابل‌های شبکه از کنار کابل برق عبور کنند، باید از کیستون فلزی شیلددار یا SFTP استفاده شود. به این دلیل که سیم ارت کابل شبکه به کیستون متصل شود و ارتینگ به صورت کامل صورت بگیرد.

پچ پنل

پچ پنل قطعه‌ای مستطیلی با تعداد زیادی پورت است که مدیریت کابل‌ها را آسان‌تر می‌کند. در واقع پچ پنل این امکان را فراهم می‌کند تا سیستم‌های موجود در شبکه به‌جای اتصال مستقیم به تجهیزات اصلی مانند سوئیچ، ابتدا از طریق کابل شبکه وارد پچ پنل شوند، سپس توسط پچ کورد به دستگاه‌های انتهایی وصل شوند. این کار باعث می‌شود تا درصورت ارتقا شبکه، نیازی به تغییر زیر ساخت و هدر دادن وقت و انرژی نباشد.

حرف آخر

شناخت کافی نسبت به تجهیزات شبکه برای راه‌اندازی یا بهبود یک شبکه امری ضروری است. در مقاله‌ی  تجهیزات پسیو شبکه چیست ؟ با انواع این تجهیزات و کاربردشان آشنا شدیم و ضرورت وجودشان را دریافتیم. ممنون که انتهای مقاله با همراهمان بودید. اگر سوالی داشتید با ما در میان بگذارید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول