اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

چالش زعفران باخرز یک الگوی ملی برای حل مسائل مناطق محروم

به همت شرکت پیشگامان توسعه فرایند دانش، اداره کل آبادانی و پیشرفت جامع بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، پژوهشکده سوانح طبیعی، فرمانداری باخرز و سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اختتامیه چالش زعفران باخرز به منظور حل فناورانه و نوآورانه مسائل پیش روی این محصول برگزار و نوآوران برتر این چالش معرفی شدند.

چالش زعفران باخرز یک الگوی ملی برای حل مسائل مناطق محروم

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ به همت شرکت پیشگامان توسعه فرایند دانش، اداره کل آبادانی و پیشرفت جامع بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، پژوهشکده سوانح طبیعی، فرمانداری باخرز و سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اختتامیه چالش زعفران باخرز به منظور حل فناورانه و نوآورانه مسائل پیش روی این محصول برگزار و نوآوران برتر این چالش معرفی شدند.

حسین زاده قشمی دبیر این چالش از برگزیده شدن دو شرکت دانش بنیان در این چالش در تاریخ 24 مرداد ماه 1400 خبر داد و گفت:  بر اساس اعلام هیئت داوران، دستگاه جداسازی کلاله از گل زعفران ساخته شده توسط آقای ابریشمی فر و دستگاه خشک کن زعفران آقای فرامرز کاربخش راوری به عنوان طرح های نوآورانه برتر معرفی شدند.

زاده قشمی با تأکید بر لزوم حل مسائل کشور با استفاده از ظرفیت نخبگان گفت: بهار سال جاری فراخوانی به 700 شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی و فعالان اقتصادی زعفران به منظور رسیدن به پاسخ هایی برای حل مسائل پیش روی تولید و فروش زعفران باخرز با استفاده از راه حل های نوآوارانه و فناورانه اعلام شد که بیش از 50 طرح  و محصول فناورانه حائز شرایط لازم برای حضور در این چالش شدند و در نهایت 8 شرکت دانش بنیان به مرحله داوری رسیدند.

دبیر چالش زعفران با ابراز خرسندی از موفقیت و کارآمدی طرح چالش زعفران باخرز گفت:  اداره کل طرح آبادانی و پیشرفت جامع بنیاد مسکن به دنبال این بود که در یک منطقه کمتر برخوردار زنجیره ارزش یک محصول استراتژیک را احصا و خلا های فناوری و نوآوری آن را با استفاده از ظرفیت های دانش بنیانی حل کند.

وی با اشاره اینکه پیاده کردن چالش هایی از این دست در دنیا با عنوان طرح نوآوری باز شناخته می شود گفت: شهرستان باخرز و مسائل پیش روی محصول استراتژیک و مهم آن یعنی زعفران، به عنوان پایلوت انتخاب شد و اکنون با از سر گذراندن موفق این تجربه می توانیم این الگو را در اختیار همه­ی نهادها، ارگان ها و سازمان هایی که در حوزه مسئولیت اجتماعی کار می کنند قرار دهیم و با یک تجربه عملیاتی شده بگوییم چطور می شود از ظرفیت اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور برای حل مسائل محصولات مناطق کم برخوردار بهره جست.

وی همچنین از آمادگی کامل تیم طرح آبادانی و پیشرفت جامع بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای تعمیم این تجربه در سایر مناطق محروم کشور خبر داد و گفت: یک مرحله از چالش زعفران باقی مانده که آن هم کارسازی و فعالسازی محصول منتخب برای جوامع محلی است که تا پایان شهریور ماه این مرحله از چالش هم برگزار خواهد شد.

زاده قشمی درباره حمایت از طرح های برگزیده ی این چالش گفت: شرکت پیشگامان توسعه فرایند در زمینه سرمایه گذاری در توسعه محصول شرکت های برگزیده مشارکت خواهد کرد و نیز طرفین دیگر تفاهم نامه در ایجاد بازار فروش و تسهیل در دریافت مجوزها و حمایت های قانونی برای محصول منتخب همکاری می کنند.

وی افزود: پس از بررسی ها مشخص شد مکانیزاسیون برداشت زعفران، نبود دستگاهی برای جدا کردن زعفران و دستگاه خشک کن سه مسئله و خلا فناوری زنجیره ی ارزش زعفران باخرز است که برای آنها باید پاسخ های فناورانه ارائه می شد.

در مراسم اختتامیه این چالش که در نیمه مرداد ماه برگزار شد 8 فناوری که به مرحله داوری رسیده بودند از طرح های خود دفاع کردند.

ابریشمی فر که دستگاه جداسازی کلاله از گل زعفران او یکی از دو طرح برگزیده این چالش بود گفت: پروژه مکانیزاسیون فراورى گل زعفران که شامل جداسازى اجزاء و خشکاندن کلاله است در سال ١٣٧٨ توسط اینجانب به صورت شخصى اغاز شد و پس از موفقیت در نمونه اولیه در سال ١٣٨٣ ثبت اختراع گردید و تا سال ١٣٨٦ تحت حمایت پارک علم و فناورى خراسان رضوى در قالب پروژه نیمه صنعتى ارتقاء یافت و سپس در تعامل با وزارت جهاد کشاورزى، نمونه پرتابل و خانگى آن در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در سالیان متمادى دستگاه مذکور منطبق بر نتایج واحد R&D و همچنین تحت نظارت کارشناسان مرکز توسعه ماشین‌هاى کشاورزى و سازمان تحقیقات وزارت جهاد کشاورزى بهینه تر شده و هرچه بیشتر در راستاى انطباق بر الگوى توانمندى هاى اقتصادى و فردى و شبکه اى موجود جامعه کشاورزى ، تغییرات اصلاحى بر آن اعمال شد که در نهایت منجر به این شد که در حال حاضر طبق کارشناسى سازمان مرکزى تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی، منطبق ترین دستگاه مورد نیاز زعفران کاران با الگوى قدرت خرید و توانایى بهره بردارى آنان شناخته شده است.

همچنین دیگر برگزیده این چالش یعنی آقای فرامرز کاربخش که دستگاه خشک کن زعفران را طراحی و تولید کرده است گفت: کار طراحی این دستگاه از سال 1391 آغاز شد که در همه این سال ها 7 نسل از این نمونه طرح ساخته و باز تولید شد که هر بار بسته به آزمایش ها و تحقیقات انجام شده تلاش شد تا معایب و مشکلات آن برطرف شود و در نهایت نسل هفتم دستگاه خشک کن با دریافت استانداردهای لازم آماده عرضه به بازار شد.

وی در خصوص ویژگی های این نسل از دستگاه خشک کن زعفران گفت: کنترل دما و رطوبت در حین خشکاندن، خشکاندن زعفران در مدت زمان کوتاه و با دمای مناسب و حفظ ارزش غذایی، خوش رنگ و خوش فرم بودن محصول نهایی از مهمترین مزیت های دستگاه مورد نظر است.

کاربخش در جلسه معرفی فناوران برگزیده چالش زعفران باخرز که به صورت برخط و با حضور نمایندگان برگزار کننده این چالش برگزار شد گفت: بازاریابی و ایجاد بستر مناسب برای فروش این دستگاه در جوامع محلی به ویژه منطقه باخرز، مهمترین چالشی است که لازم است مسئولان برای برطرف کردن آن به فناوران و تولید کنندگان کمک کنند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول