اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

17 اقدام برای بازگشایی مدارس باید انجام شود

با توجه به آمایش سرزمینی و تغییر وضعیت‌های متفاوت کرونایی در سطح کشور، زمان بازگشایی مدرسه به خود استان‌ها محول شود.

17 اقدام برای بازگشایی مدارس باید انجام شود

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: رویا جهاندوست کارشناس ارزیابی عملکرد ستادی وزارت آموزش و پرورش در یادداشتی نوشت: از ابتدای شیوع بیماری منحوس کرونا یکی از عرصه‌های آسیب پذیر این بیماری خطرناک، نظام آموزش و پرورش کشورها بوده که کشور عزیزمان ایران نیز از این امر مستثنی نبوده است.

امر آموزش و پرورش به شدت تحت‌الشعاع وضعیت اقتصادی خانواده‌ها، تورم، بیکاری و کمبود امکانات قرار گرفته است همچنین تهدیدات فراوان کرونایی منجر به تعطیلی و نیمه تعطیلی مدارس و فاصله گرفتن برخی دانش‌آموزان از تعلیم و تربیت شده است که بر اساس برخی نتایج غیر رسمی بالغ بر 3 میلیون دانش‌آموز سال گذشته از تحصیل بازمانده‌اند.

از طرفی نیز بیماری کرونا علاوه بر آسیب زدن به روند تعلیم و تربیت، فرصت‌هایی را در جهت پذیرفتن تغییر و تحول و ایجاد انسجام بیشتر بین دست اندرکاران تعلیم و تربیت ایجاد کرده است که از آن جمله می‌توان به بروز و ظهور اهمیت نقش و ارتقای منزلت و جایگاه معلمان و آموزگاران در متن جامعه و افکار عمومی، برقراری ارتباط تنگاتنگ بین اولیا و مربیان و رشد رویکردهای آموزش در فضای مجازی اشاره نمود.

اهم اقدامات پیش روی مسؤولین که باید قبل از شروع سال تحصیلی جدید به آن اهتمام ورزند به شرح ذیل است:

1. طراحی پرسشنامه‌ای جهت احصای موانع و مشکلات آموزشی و پرورشی کشور: لازم است ابتدا چند سؤال کلیدی توسط هر معاونت، سازمان و یا اداره کل ستادی با هدف شناسایی تحقق یا عدم تحقق شاخص‌های مورد نظر آنان در مدرسه طراحی گردد و داده‌ها و پاسخ‌ها از سطح کشور جمع‌آوری و به طور دقیق مورد تحلیل کارشناسی قرار گیرد.

2. با توجه به آمایش سرزمینی و تغییر وضعیت‌های متفاوت کرونایی در سطح کشور، زمان بازگشایی مدرسه به خود استان‌ها محول شود.

3. واکسناسیون 100 درصدی معلمان (در هر دو دُز آن) یکی از شروط لازم برای بازگشایی مدرسه پیگیری و لحاظ گردد.

4. برگزاری حضوری کلاس‌ها اجباری نباشد مگر در مناطقی که از رنگ کرونایی قرمز و نارنجی خارج شده و یا مناطق روستایی دارای زیر50 دانش‌آموز و کلاس‌های زیر10 نفر و کلاس‌های کارگاهی هنرستان‌ها

5. در صورت آغاز واکسناسیون دانش‌آموزان، این امر ابتدا از مدارس مناطق روستایی و حاشیه شهری محروم انجام شود.

6 .برای مدارس دولتی، مدارس روستایی و مدارس محروم حاشیه شهرها حتما لوازم بهداشتی از قبیل ماسک، الکل، مایع شست‌وشوی دست و.. فراهم گردد.

7. برخی مدارس محروم روستایی و حاشیه شهری از نعمت آب محروم هستند که ابتدا لازم است با هماهنگی وزارت نیرو و یا نهادهای مسؤول این مسأله بررسی و رفع مشکل شود.

8. با انجام هماهنگی‌های لازم، از مساجد محلات و سپاه و بسیج برای ضد عفونی کردن مدارس، انجام واکسناسیون و انجام رایگان تست کرونایی کمک گرفته شود.

9. با توجه به آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در سال گذشته که برخی وارد بازار کار شدند، لازم است با توجه به شناخت تک تک این عزیزان توسط مناطق آموزش و پرورش کشور در گزارشات آماری، عزم جهادی جدی برای بازگرداندن آنان به کلاس درس صورت پذیرد.

10. استاندارد تراکم کلاسی از ضریب اهمیت کمتری برخوردار شده و کاهش یابد تا کلاس‌ها از ازدحام و شلوغی کمتری برخوردار گردند.

11. با توجه به تراکم کلاسی بالا در مدارس مناطق محروم و مناطق شلوغ حاشیه شهرها، در صورت برگزاری کلاس به شکل حضوری، اینگونه مدارس بطور موقت به صورت دوشیفت و سه شیفت اداره شوند.

12.کمبود نیروی انسانی همواره یکی از معضلات اصلی آموزش و پرورش بوده که در دو سال گذشته فوت همکاران فرهنگی هم به آن افزوده شده است لذا ضروری است هر چه سریع تر آمار دقیق و محل خدمت این عزیزان شناسایی و جایگزین آنان صورت گیرد.

13. بسته‌های آموزشی و پرورشی و محتوای الکترونیکی تدریس توسط معلمین مجرب بسیجی و جهادی به طور رایگان تهیه و در اختیار دانش آموزان مدارس محروم قرار گیرد تا بدین وسیله هم کمبود احتمالی معلم و هم ضعف درسی دانش‌آموزان جبران گردد.

14. برای مناطق صعب العبوری که دسترسی به اینترنت و موبایل ندارند به طور ویژه و در چند نوبت از طریق شبکه‌های استانی آموزش دروس مربوطه انجام شود.

15. برای تهیه بسته‌های آموزشی و کمک آموزشی از مدارس غیر دولتی به صورت همیاران آموزشی برای مدارس دولتی نقاط محروم استفاده شود.

16. نظارت میدانی برای اجرای پروتکل‌ها توسط مدارس با شاخص‌ها و نمون‌برگ‌های جدید مورد نظر آموزش و پرورش تهیه و با استمداد از بسیج محلات و کمک والدین دانش‌آموزان انجام و در سامانه‌ای به این منظور مورد پیگیری مسؤولین قرار گیرد.

17. تا شرایط برای بازگشایی مدارس کاملا فراهم نشده از برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری جلوگیری به عمل آید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول