اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

پیوندی: «نفس» تصویری از امید در اوج ناامیدی است/ سام: این مادران خودساخته اند!

کارگردان برنامه تلویزیونی «نفس» می گوید: در این برنامه با قهرمان هایی مواجه هستیم که ویژگی همه آنها امیددهی در عین ناامیدی است و تلاشی که هیچ وقت پایانی نداشته است.

پیوندی: «نفس» تصویری از امید در اوج ناامیدی است/ سام: این مادران خودساخته اند!

خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: نزدیک به دو دهه می‌شود که برنامه‌های گفت‌وگو محور جای خود را در میان شبکه‌های تلویزیون باز کرده‌اند. تعدادی از آن‌ها موفق بوده‌اند و تعدادی نه. «نفس» هم یکی از دیگر از برنامه‌های گفت‌وگو محور است که به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و صفر برای پخش از شبکه نسیم در نظر گرفته شد؛ این برنامه در مقایسه با سایر برنامه‌های گفت‌وگو محور یک تفاوت بزرگ دارد. سوژه! مهمانان این برنامه مادرانی خود ساخته‌اند که قهرمان زندگی خود و خانواده‌شان شده‌اند. «نفس» را با اجرا فلورا سام، می‌توانیم این شب‌ها ساعت 21:30 از شبکه نسیم ببینیم. تهیه کنندگی این برنامه با مقداد مومن‌نژاد و کارگردانی آن با محمد پیوندی است که سال‌ها در زمینه سوژه‌پردازی در تلویزیون تجربه دارد.

 

یک برنامه و چند هدف

ساختن برنامه گفت‎وگو محور نیازمند تجربه است. کارگردان این نوع برنامه باید بتواند سوژه را درست انتخاب کند؛ در این صورت تکلیفش را با مخاطب خودش روشن می‌کند. محمد پیوندی قریب به 15 سال تجربه در زمینه سوژه‌پردازی‌های اجتماعی دارد، پس خوب می‌داند که چه سوژه‌ای را برای برنامه‌اش انتخاب کند. او مادر را محوریت «نفس» قرار داده تا با این کار چند هدف را پیش ببرد. اول اینکه داشتن یک موضوع مشخص آن را از سایر برنامه‌های گفت‌وگو محور متمایز می‌کند. در ثانی، این برنامه اولین برنامه اجتماعی است که موضوع آن زنان به ویژه مادران هستند؛ در نهایت نوعی قدردانی از مادران زحمت‌کش جامعه است. از طرف دیگر برنامه‌ای که حول محور مادر می‌چرخد نیازمند مجری است که از جنس خود مهمانان برنامه باشد.

امید بخشی در عین ناامیدی

در چند قسمتی که از برنامه «نفس» پخش شده است، مادران از قشرها و نقاط مختلف در قاب پروانه‌ای آن، داستان‌شان را روایت کرده‌اند. هر چند داستان هر کدام به فراخور دارای فراز و نشیب‌هایی بوده است اما ویژگی همه روایات در«نفس» امیدواری در عین ناامیدی بوده است. آن‌ها برای ساختن آینده فرزندان‌شان یا حتی خواهر و برادرشان با وجود موانع بسیار از هیچ تلاشی دست نکشیده‌اند. این تلاش نشان‌دهنده امید است. همچنین با توجه به این‌که این برنامه در شب‌های عزاداری پخش شده است و با توجه به محوریت شبکه نسیم که شبکه‌ای با محوریت سرگرمی و شادی بخشی است، این برنامه قصد آزرده خاطر کردن مخاطب را نداشته و امیدبخشی و پایان خوش را سرلوحه کار خود قرار داده است. این فداکاری‌ها و امید به زندگی مادران، حتی در دکور پروانه‌ای «نفس» هم مشاهده می‌شود. شاید بتوان گفت طراح دکور برای طرح خود از این موضوع الهام گرفته است که مادر مانند پروانه‌ای دور شمع می‌گردد ومی‌سوزد؛ با مرور این موارد می‌توان اذعان داشت توجه به تلاش‌های زنان و مادران سرزمین‌مان از جانب مدیران و برنامه‌سازانی که منتج به ساخت چنینی برنامه‌ای شده جای امیدواری است؛ تهیه و ساخت برنامه‌هایی که به جایگاه ویژه خانواده و اعضای آن نگاهی ویژه دارد اقدام فرهنگی به جاست که رسالت رسانه را نیز به معنای واقعی ترجمه می‌کند.

 

پیوندی:روایتگری رسالتی است که باید آن را به انجام برسانم

همان طور که گفته شد، محمد پیوندی کارگردانی این اثر را برعهده دارد. او به سوالات خبرگزاری فارس پاسخ داد.

**طبیعتا اسم محمد پیوندی با برنامه «ماه عسل» گره خورده است؛ بعد از گذشت چند سال از اینکه برچسب تکرار «ماه عسل» را در برنامه‌ها به شما بزنند نگران نمی‌شوید؟

15 سال پیش ما وقتی «ماه عسل» را شروع کردیم، تجربه زیادی نداشتیم و کم‌کم تجربیات بسیاری بدست آوردیم. «ماه عسل» اگر موفق شد به این علت بود که روایت‌ها را صادقانه بیان می‌کرد. من در آن برنامه بزرگ شدم و این کار را یاد گرفتم، پس چه اشکالی دارد که بخواهم آن را در سبکی دیگر ادامه دهم! دقت کنید در سینما هم قصه‌گویی تمام نمی‌شود. این‌گونه تالک‌شوها در همه جای جهان اجرا می‌شود زیرا نیاز است که قصه‌های آدم‌ها گفته شود.

**با این حساب این کار دغدغه شخصی شماست.

من سعی می‌کنم کاری را که بلدم، پخته‌تر انجام دهم و از تجربیاتم استفاده کنم تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم. این کاری است که بلدم و از آن فرار نمی‌کنم. من برنامه‌های دیگری را هم کار کرده‌ام اما خواه ناخواه تمام ذهنم به این سمت (روایتگری) کشیده می‌شود. خیلی وقت‌ها من سر هیچ برنامه‌ای نبوده‌ام اما آدم‌ها می‌آمدند و داستان‌شان را برایم تعریف می‌کردند. لذا حس می‌کنم این کار رسالتی است که باید آن را به انجام برسانم.

**چه فاکتورهایی باعث شد فلورا سام به عنوان مجری برنامه انتخاب شود؟

یکی از مهم‌ترین کارها در برنامه‌های گفت‌وگو محور انتخاب مجری است. وقتی در یک برنامه می‌خواهی قصه‌ای را روایت کنی باید سراغ کسی بروی که نگاه و جهان‌بینی داشته باشد. خانم سام، کارگردانی است که در حوزه زنان کارهای موفقی داشته و نسبت به این موضوع دغدغه‌مند است؛ از طرف دیگر ایشان بسیار صبور و خوش انرژی است، به کار تیمی اعتقاد دارد و کامنت‌هایی که می‌دهد بسیار کمک‌کننده است؛ ضمن اینکه آرامش و نگاه مادرانه‌شان قبل از حضور مهمان از ایشان به ببیننده منتقل می‌شود.

 

سازندگان «نفس» در این مورد هم با انتخاب فلورا سام، یک قدم جلو افتاده افتاده‌اند؛ چراکه او در وهله اول یک مادر و بعد کارگردانی است که همواره مسائل زنان برایش دغدغه هستند لذا او می‌تواند مهمان را به خوبی درک ویک فضای گرم و صمیمی ایجاد کند و درنهایت آن را به مخاطب انتقال دهد.

**فلورا سام: محوریت زنانه «نفس» باعث شد در آن حضور پیدا کنم

**خانم سام برنامه «نفس» با محوریت مادر روی آنتن می‌رود؛ با توجه به دارا بودن تجربه اجرا در تلویزیون چه ویژگی از این برنامه شما را برای حضور در آن به عنوان مجری مجاب کرد؟

من سال‌ها پیش تجربه اجرا برای کودک را داشتم. زمانی که آقای مومن‌نژاد با من تماس گرفتند، به ایشان گفتم که حرفه من این نیست و علاقه‌ای به انجام آن ندارم اما بزرگترین ویژگی که باعث شد من اجرا در «نفس» را قبول کنم محوریت زنانه و مادرانه آن بود. برنامه‌ای که واقعا جای خالی آن درتلویزیون احساس می‌شود. برنامه‌ای که تا این حد زن‌محور باشد را ما تا به‌حال نداشته‌ایم. از طرف دیگر، دوستان مادرانی را به عنوان سوژه انتخاب کردند که خیلی ساده قهرمان زندگی خودشان بودند. این موارد باعث شد که این کار را قبول کنم.

 

**چه اندازه از تجربیات قبلی خود در اجرای «نفس» بهره بردید؟

تلاش همه ما این بود که در «نفس» من به سمت اجرا نروم؛ یعنی تا جایی که ممکن است رفتارهای اجراگونه را از خودم بروز ندهم و بیشتر حالت گفت‌وگوی صمیمی بین دو مادر(من و مهمان) در برنامه وجود داشته باشد.

**شما مادرهستید. چقدر رفتارها و روایات زندگی مادرانی که در برنامه روبه‌روی‌تان می‌نشینند برای‌ شما ملموس است؟

حسن مهمان‌هایی که به برنامه می‎آیند برای من قابل درک است. آنها آدم‌هایی نیستند که کار خیلی بزرگی انجام داده باشند. همین که توانسته‌اند از خانواده خودشان حمایت کنند و در محیط خودشان تاثیر گذار باشند، باعث می‌شود تا من نمونه رفتاری آن‌ها را در مادرم و یا در رفتار خودم با بچه‌ام ببینم؛ من مادر هستم و مادرهم دارم. فکر می‌کنم این یکی از مزایای برنامه است که وقتی مخاطب آن را می‌بیند، می‌تواند نمونه‌هایی از آن را در رفتارخودش یا مادرش ببیند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول