اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

رئیس اسبق مرکزتحقیقات مسکن وزارت راه‌: ظرفیت‌های لازم برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی وجود دارد

اگر منابع مالی طرح جهش مسکن به‌درستی مدیریت و طبق قانون در بخش‌هایی که پیش‌بینی شده هزینه شود، قطعا به تحقق ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی کمک شایانی خواهد کرد.

رئیس اسبق مرکزتحقیقات مسکن وزارت راه‌: ظرفیت‌های لازم برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی وجود دارد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، رئیس اسبق مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه‌و‌شهرسازی با تاکید بر عملی شدن وعده مجلس در صورت عملکرد درست دولت می‌گوید: در حال حاضر در کشور از نظر وجود ظرفیت‌های فنی و اجرایی توان انجام چنین پروژه بزرگی وجود دارد. به عبارت دیگر پتانسیل‌هایی که در کشور وجود دارد، امکان ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را فراهم می‌کند. 

محمود فاطمی‌عقدا می‌افزاید: لازمه تحقق این هدف بزرگ، وجود زمین و ارائه تسهیلات و مدیریت درست منابع مالی است. در واقع اگر این ۲ مؤلفه مهم وجود داشته باشد -که در کشور وجود دارد- دولت در دستیابی به هدف خود نیمی از راه را طی کرده است. 

عقدا معتقد است در حال حاضر و بر خلاف نظر برخی کارشناسان، تولید مصالح ساختمانی در کشور با هیچ چالشی روبه‌رو نیست و مصالح ساختمانی به میزان کافی و مورد نیاز در کشور تولید می‌شود. هر چند در سال‌های گذشته به دلیل رکود ساخت‌وساز بسیاری از تولیدکنندگان به ناچار و برای فروش تولیدات خود مجبور به صادرات شدند و مازاد تولید مصالحی مانند فولاد، سیمان، کاشی و سرامیک به کشورهای دیگر صادر شد اما بی‌تردید اگر تولیدکنندگان ابتدا ملزم به تامین نیاز داخل کشور شوند، بی‌تردید بخش ساخت و ساز با هیچ‌گونه کمبودی مواجه نخواهد شد. 

وی با اشاره به راه‌اندازی و افزایش تعداد واحد‌های تولیدی مصالح ساختمانی در دولت‌های نهم و دهم می‌افزاید: پروژه مسکن مهر موجب شد برای تأمین مصالح ساختمانی مورد نیاز این پروژه، واحدهای جدیدی راه‌اندازی شود اما متاسفانه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم این واحد‌ها به دلیل رکود بخش مسکن، یا ورشکسته شدند یا تولیدات خود را متوقف کردند یا اقدام به صادرات محصولات خود کردند. بنابراین ظرفیت‌های تولیدی در کشور به میزان کافی وجود دارد، تنها باید چرخ صنعت ساخت‌و‌ساز به حرکت درآید. 

طرح جهش مسکن؛ کارآمدترین طرح در حوزه مسکن

فاطمی‌عقدا با بیان اینکه در بخش تامین منابع نیز مهم‌ترین اصل، مدیریت منابع است، ادامه می‌دهد: بخش عظیمی از این منابع باید از محل بازگشت تسهیلات مسکن مهر که در حال حاضر به عنوان بانک اختصاصی مسکن است، تأمین شود. متاسفانه در دولت دوازدهم این منابع در جایی غیر از حوزه مسکن هزینه شد. 

وی طرح جهش تولید مسکن را یکی از طرح‌های بسیار کارآمد در حوزه مسکن می‌داند و می‌گوید: این طرح که توسط مجلس طراحی و تصویب شده و دولت را ملزم به اجرای آن کرده است،‌ تحول چشمگیری در حوزه مسکن ایجاد خواهد کرد و اگر منابع مالی این طرح بدرستی مدیریت و طبق قانون در بخش‌هایی که پیش‌بینی شده هزینه شود، قطعا به تحقق ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی کمک شایانی خواهد کرد. 

رئیس اسبق مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه‌وشهرسازی به موضوع زمین مورد نیاز در بخش مسکن اشاره می‌کند و می‌افزاید: بی‌شک موضوع اصلی در بخش مسکن - بویژه مسکن ارزان‌قیمت - زمین است و با توجه به اینکه قیمت زمین در کلانشهرهای کشور بسیار زیاد است، لذا موضوع بارگذاری‌های جدید جمعیتی در شهرهای جدید یا ایجاد شهرهای جدید چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. 

معتقدم شناسایی روستاهای نزدیک به شهرها به منظور شکل‌گیری سکونتگاه‌های جدید یا احیای بافت فرسوده باید از سوی دولت به صورت جدی پیگیری شود. بهترین زمان برای تعیین‌تکلیف چندین هزار هکتار بافت فرسوده در کشور اکنون است. علاوه بر این دولت می‌تواند از منابع طبیعی در صورتی که مغایر با سیاست‌های شورای عالی معماری و شهرسازی کشور نباشد، در جهت ساخت مسکن استفاده کند. 

ضرورت استفاده از ظرفیت سواحل

فاطمی‌عقدا با اشاره به وجود سواحل گسترده و طولانی در کشور، این مناطق را نیز از بهترین ظرفیت‌های قابل استفاده می‌داند و می‌گوید: طی سال‌های گذشته از ظرفیت عظیمی که در سواحل و استان‌های ساحلی کشور وجود داشته، غافل شده‌ایم و هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری‌ای در سواحل کشور نشده است در حالی که دریا ایده‌آل‌ترین و بهترین بستر برای اشتغال است، لذا با ایجاد سکونتگاه در مناطق ساحلی می‌توان ۲ مقوله صنعت و مسکن را به طور همزمان پیگیری کرد. 

به گفته وی، آنچه مسلم است دولت سیزدهم اعلام کرده یک دولت جهادی است و قرار است اقدامات کارساز و جدی را در حوزه مسکن به سرانجام برساند. بنابراین اکنون که چنین عزم و اراده‌ای وجود دارد، می‌‌توان از آن در جهت توسعه بخش مسکن که یک صنعت جذاب و سودده‌ است، استفاده کرد. 

وی در پایان ابراز امیدواری می‌کند با استفاده از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی ساختمان در تولید انبوه مسکن و همچنین با احیای الگوی شهرسازی ایرانی - اسلامی بتوانیم از این فرصت ایجاد شده به نحو احسن و در جهت تحقق اهداف رئیس‌جمهور در حوزه مسکن بهره‌برداری کنیم. 

منبع: روزنامه وطن امروز

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول