اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

عاقبت مطالبه مردم در «فارس‌من»؛ آب‌های ژرف آیا به داد تشنگی سیستان‌وبلوچستان خواهد رسید؟

استخراج آب‌های ژرف برای حل مشکل کم‌آبی سیستان‌وبلوچستان از قدیمی‌ترین مطالبات «فارس من» است. این گزارش مرور پیگیری‌های انجام‌شده برای تحقق این مطالبه است.

عاقبت مطالبه مردم در «فارس‌من»؛ آب‌های ژرف آیا به داد تشنگی سیستان‌وبلوچستان خواهد رسید؟

به گزارش خبرنگار فارس من خبرگزاری فارس، خشک شدن دریاچه هامون و خشکسالی‌های چند ساله اخیر همچنین بستن مسیر آب به ایران از جانب افغانستان و نپرداختن حق‌آبه به ایران مشکلاتی را برای مردم این منطقه بوجود آورده‌است حفر چاه‌های غیر کارشناسی سفره آب‌های زیرزمینی این منطقه را هم کم کرده و این باعث شده مردم با مشکلات جدید بی آبی، بیماری و مهاجرت رو‌به‌رو شوند.

هر ساله سیل‌هایی در این منطقه آنچه هم که از زمین‌های حاصلخیز کشاورزی مانده از بین می‌برد و چون مدیریتی بر آب های سطح زمین وجود ندارند این منبع هم خود تخریب‌گر می‌شود. تنگناهای اقتصادی هم هر روزه بر مشکلات مردم اضافه کرده‌است در این شرایط دو راه وجود دارد یکی مدیریت مصرف و دیگری دسترسی به منابع آب جدید. 

 از چند سال پیش در این منطقه بحث وجود آب در سطح ژرف وجود داشت، ولی فناوری استخراج آب از چاه‌های ژرف نیازمند تکنولوژی خاص است. بر اساس یافته‌ها منبع آب موجود در این منطقه می‌تواند مشکلات آب شرب و کشاورزی سیستان و بلوچستان را حل کند.

پروژه تحقیقات کشف آب‌های ژرف از دشت‌های سیستان و بلوچستان از چهار سال پیش در این منطقه آغاز شد و هیأت دولت در سال ۹۶ مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور در اختیار وزارت نیرو قرار داد.

اسماعیل نجار در سفر به چابهار در همان سال استفاده از آب‌های دریا و آب‌های ژرف تنها راه نجات از بی‌آبی در این استان و کشور دانست و مطالعات از عمیق‌ترین مناطق کشور آغاز شد و از طریق نقشه‌های سطحی زمین و ژئوفیزیک مناطقی در سیستان و بلوچستان و کرمان در اولویت قرار گرفتند. 

«حبیب‌الله دهمرده» نماینده زابل در مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس عنوان کرده بود که اولین چاه آب ژرف دنیا به نام جمهوری اسلامی ایران در سیستان و بلوچستان با عمق سه‌هزار متری احداث شده و به آب رسیده‌است اما وزارت نیرو در این راه سنگ‌اندازی‌های زیادی کرد ولی معاونت فناوری ریاست جمهوری این طرح را عملیاتی کرد.  تجهیزات وارد شده به ایران توسط جوانان ایرانی بومی‌سازی شد.

در این چاه، آب باید از ۵ لایه عمق زمین عبور کند که ضخامت آبی که از چشمه آن بیرون می‌آید ۱۲۰ متر مکعب است و از این عمق ۳ هزار متری آب جوشی به سطح زمین فوران می‌کند که نزدیک ۹۵ درجه دمای آب در عمق ۳ هزار متری است اما وقتی به سطح زمین می‌رسد دمای آن به ۸۰ درجه کاهش پیدا می‌کند و نمی‌توان به این آب دست زد. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص سنگ‌اندازی‌های وزارت نیرو هم گفت که وقتی احداث چاه آب ژرف تحقیقاتی سیستان به مرحله عملیاتی رسید اختیار آن از وزارت نیرو با مصوبه مجلس گرفته شده و به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داده شد که دلیل اصلی آن دخالت‌های بی‌جا و بیهوده این وزارتخانه در احداث این چاه بوده و زحمات گروه مطالعاتی را زیاد می‌کرد و متاسفانه وزارت نیرو در زمینه چاه آب ژرف سیستان کم لطفی بسیاری در این زمینه کرده و با ورودهای بی‌جا و اخلال در اجرای عملیات هزینه‌های احداث این چاه را بالا برد.

اما پس از تلاش‌های شبانه‌روزی معاونت فناوری به آب در عمق ۳ هزار متر رسیده شد و و ثابت شد در این عمق آب فراوانی وجود دارد. این آب سالم بود و بدون ترکیبات مضر از کوه‌های هندوکش سرازیر می‌شد.ایران سومین دارنده آب ژرف پس از آمریکا و استرالیا است.

در ابتدای اواخر فروردین ماه امسال هم سورنا ستاری در سفری به سیستان و بلوچستان از پروژه ‌آب‌های ژرف بازدید کرد و گفت که نباید از دولت این کارها را انجام دهد و جوانان باید تلاش کنند و دولت زیرساخت‌های لازم را آماده کند.

 

در پی آن «محمد پورحمید» کارشناس انرژی و یکی از مطلعان این پروژه در گفت و‌گو با خبرگزاری فارس گفت: مجلس احداث سه حلقه چاه را تصویب کرد و ظرفیت ابر حوضۀ سیستان ۱۰۰۰ میلیارد متر مکعب است و با این حجم آب کل مشکل ایران حل خواهد شد، اغراق است، ولی با یک دید منطقی قطعاً مشکل شرب و بهداشت تمام مناطق کم آب کشور را می‌شود، حل کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما دلیل مخالفت وزارت نیرو با این‌طرح چه بود گفت: واقعاً نمی‌دانم. زمان آقای چیت‌چیان کل بدنۀ وزارت نیرو موافق بود، ولی زمان آقای اردکانیان کل بدنه مخالف شدند و به نظر بنده علت مخالفت توسط شخص آقای اردکانیان است.

وی گفت که هزینه شیرین سازی آب دریای عمان بسیار بالاست و این استخراج بسیار بصرفه‌تر است. هزینه شیرین‌سازی ما را بر آن می‌دارد که از روش‌های دیگری استفاده کنیم گفته شده در ابرحوضه ۱۰۰۰ میلیارد متر مکعب آب وجود دارد که حرف درستی است و با توجه به محدودیت‌ها می‌توانیم ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب استخراج کرد.

الهیاری سردبیر سوژه «چرا طرح آبهای ژرف سیستان نیمه کاره رها شد» در گفت‌و گو با خبرنگار فارس من خبرگزاری فارس در این خصوص گفت: زمانی که سوژه ثبت شد  از سمت معاونت فناوری ریاست جمهوری تحقیقات فراوانی در این زمینه انجام شد و این نتایج به ثمر رسید و این نتایج می‌تواند مشکلات را به طور کلی حل کند.

ما همان زمان که اعلام شد آب از سمت افغانستان بسته شده‌است این درخواست را داشتیم. البته دولتی‌ها زیر بار نمی‌رفتند و حتی برای حق‌آبه از افغانستان هم هیچ درخواستی ندادند خوشحالیم که این سوژه موفق شد و امید مردم منطقه به آب های ژرف بود.

وی در خصوص پیگیری‌های بعمل آمده برای انجام این پروژه گفت: این  پروژه آب‌های ژرف را جریان انقلابی پیگیری کرد و آقای دهمرده گفته بود که این پروژه را پیگیری می‌کند و بودجه‌ای هم برای آن در نظر گرفته‌شد. 

ما امیدواریم در آینده مشکل کم‌آبی سیستان و بلوچستان بطور کلی حل شود و همچنین از مسئولین این درخواست را داریم که بودجه‌ای برای آن در نظر بگیرند.

حبیب‌الله ده‌مرده هم در گفت‌و گو با فارس گفت که امسال ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه برای حفر چاه‌های ژرف اختصاص یافت ولی البته برای انتقال دستگاه‌های حفاری به منطقه مشکلاتی وجود داشت. که سعی می‌شود با بهره‌گیری از دانش روز دنیا چالش‌های پیش رو رفع شود. دهمرده اضافه کرده است که به مردم منطقه اطمینان می‌دهیم این منبع قابل اتکا برای تامین آب شرب باشد.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول