اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

جدیدترین آمار تولید خودروسازان/وعده افزایش تولید محقق نشد+جدول

برخی مشتریان شرکت‌های خودروساز در حالی نسبت به تأخیر در تحویل خودرو گلایه دارند که با وجود وعده مکرر خودروسازان برای افزایش تولید، آمارهای 5 ماهه تقریباً ثبات تیراژ تولید و عدم تغییر را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

جدیدترین آمار تولید خودروسازان/وعده افزایش تولید محقق نشد+جدول

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مرداد امسال 63 هزار و 251 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به مرداد سال قبل 4.9 درصد رشد داشته است. در این مدت تولید خودرو سواری نیز با رشد 8.1 درصدی به 57 هزار و 874 دستگاه رسید.

در مورد تولید ون، وانت و مینی‌بوس و میدل‌باس نیز به ترتیب باید به رشد 93.3 درصدی، افت 26.2 درصدی و رشد 31.4 درصدی طی مرداد امسال در مقایسه با مرداد 99 اشاره کنیم.

در پنجمین ماه سال تولید اتوبوس 11.3 درصد کاهش یافت و به 47 دستگاه رسید و در عین حال تولید کامیونت، کامیون و کشنده با رشد 58.2 درصدی به 625 دستگاه رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ، طی 5 ماه ابتدایی امسال 386 هزار و 277 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که نسبت به 5 ماهه اول سال 99 رشد 1.5 درصدی را داشته است. در این مدت 354 هزار و 541 دستگاه سواری در کشور تولید شده که نسبت به 5 ماهه نخست سال گذشته 2.3 درصد افزایش داشته است.

* افت 1.5 درصدی تولید ایران خودرو

طی مرداد امسال 31 هزار و 246 دستگاه انواع خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو تولید شده که نسبت به مرداد سال گذشته 1.5 درصد افت داشته است. در این ماه تولید سواری توسط ایران‌ خودرو 31 هزار و 3 دستگاه بود که نسبت به مرداد 99 با کاهش 1.5 درصدی همراه بوده است.

طی 5 ماهه اول امسال تولید انواع خودرو توسط ایران خودرو به 188 هزار و 389 دستگاه رسید که نسبت به 5 ماهه اول 99 افت 1.8 درصدی داشته است. تولید سواری توسط ایران خودرو در 5 ماه اول امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.8 درصد کاهش داشته و معادل 186 هزار و 677 دستگاه بوده است.

* رشد 12.2 درصدی تولید سایپا

طی مرداد امسال 27 هزار و 891 دستگاه خودرو توسط گروه خودروسازی سایپا تولید شده که نسبت به مرداد سال قبل 12.2 درصد رشد داشته است. در این ماه تولید سواری توسط سایپا معادل 24 هزار و 142 دستگاه بود که در مقایسه با مرداد 99 رشد 19.1 درصدی را تجربه کرده است.

طی 5 ماهه اول امسال تولید انواع خودرو توسط سایپا 173 هزار و 311 دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 درصد افزایش داشته است. در این مدت 150 هزار و 394 دستگاه سواری توسط سایپا تولید شده که نسبت به 5 ماهه اول 99 رشد 4.3 درصدی را داشته است.

* تحقیق و تفحص از وعده افزایش تولید خودرو

به گزارش فارس اخیراً طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به تصویب نمایندگان مجلس رسید که موضوع تیراژ تولید یکی از محورهای مهم آن است.

حجت اله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد با بیان اینکه کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازی‌ها موضوع تیراژ تولید این شرکت‌ها را بررسی می‌کند، گفت: خودروسازان در جلسات متعددی که در کمیسیون صنایع مجلس تشکیل شد، وعده افزایش تیراژ تولید را دادند، بنابراین در صورتی که تولید آنها در ابتدای سال کاهش یافته باشد، باید علت را توضیح دهند.

فیروزی درباره انتشار خبرهایی مبنی بر کاهش تولید خودروسازان تصریح کرد: عدول خودروسازان از برنامه‌های ارائه شده مبنی بر افزایش تیراژ تولید باید دلایل مشخص و قابل دفاعی داشته باشد. به این معنا که به طور مثال ممکن است، ماشین‌آلات آنان خراب شده باشد یا با کمبود قطعه روبه‌رو شده باشند، در غیر این صورت هر توجیه دیگری پذیرفتنی نیست و نشان‌دهنده وجود مشکلات مدیریتی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازان این موضوع را بررسی می کند و در صورت تائید کاهش عمدی تیراژ تولید توسط خودروسازان در ماه‌های ابتدایی سال جاری به منظور ایجاد نوسان در بازار خودرو، این موضوع را در گزارش نهایی لحاظ خواهد کرد و به مراجع قضایی ارجاع می‌شود.

وی افزود: خودروسازان در جلسات متعددی که در کمیسیون صنایع و معادن تشکیل شد، وعده افزایش تیراژ تولید را دادند، بنابراین در صورتی که تولید آنها کاهش یافته باشد باید علت کاهش را توضیح دهند.

به گزارش فارس، سید رضا فاطمی امین وزیر جدید صنعت وعده‌هایی مبنی بر افزایش تیراژ تولید خودرو و کاهش شدید قیمت‌ها را داده است. باید دید این وعده تا چه حد محقق می شود و خودروسازان به چه صورت به وعده‌های همیشگی خود برای رشد تولید عمل خواهند کرد.

برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «درخواست نظارت بر بدقولی سایپا در تحویل خودرو» خواستار پیگیری موضوع تاخیر خودروسازان در تحویل خودروهای ثبت نامی شده‌اند که قطعا کاهش تولید و یا پایین بودن تولید نهایی نسبت به خودروهای پیش فروش شده از جمله دلایل این تاخیرها است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول