اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

از بغداد تا دمشق همراه با امیرعبداللهیان/همسایگان اولویت دولت سیزدهم

وزیر امور خارجه در اولین سفر خارجی‌اش پس از تصدی این سمت برای شرکت در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق به بغداد رفت و ضمن شرکت در این نشست و رایزنی با مقامات عراقی و دیگر حاضران از آنجا به دمشق سفر و با مقامات سوری دیدار کرد.

از بغداد تا دمشق همراه با امیرعبداللهیان/همسایگان اولویت دولت سیزدهم

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به بغداد و دمشق، پس از آن‌که اعلام شد از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق دعوت به عمل آمده و سطح هیأت ایرانی شرکت کننده در این نشست بارها از سوی خبرنگاران از سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه پرسیده شد، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه پنجم شهریور ماه از اعزام هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این نشست خبر داد.

 

 

فؤاد حسین وزیر خارجه عراق نیز روز جمعه پنجم شهریور ماه در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان ضمن تبریک تعیین وی به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و تجدید دعوت برای حضور جمهوری اسلامی ایران در اجلاس حمایت از عراق، اهمیت حضور هیأت جمهوری اسلامی ایران در  اجلاس بغداد به عنوان فرصتی برای گفت‌وگوها در منطقه را مورد تاکید قرار داد.

 وی ضمن تجلیل از سیاست حسن همسایگی ایران، خواستار گسترش هر چه بیشتر روابط دوجانبه شد.

وزیر امور خارجه کشورمان هم صبح شنبه ششم شهریور ماه پیش از سفر به بغداد در اظهاراتی با بیان این‌که ما از هرگونه ابتکار عمل منطقه‌ای مقامات جمهوری عراق که با مشارکت اهل منطقه باشد، استقبال می‌کنیم، افزود: ما معتقدیم لازم بود از سوریه نیز به عنوان همسایه مهم عراق در این اجلاس دعوت به عمل می‌آمد. البته در خصوص امنیت و‌ توسعه پایدار منطقه با رهبری سوریه در تماس و مشورت هستیم و در مورد اجلاس بغداد و تاکید بر نقش مهم کشورهای منطقه در هرگونه ابتکار منطقه‌ای با دمشق مشورت مستقیم خواهیم داشت.

برهم صالح رئیس جمهور عراق در اظهاراتی پیش از این نشست با تاکید بر اینکه اجلاس بغداد به کاهش تنش‌ها و بحران‌ها در منطقه کمک می‌کند، گفت که عراق کشوری محوری در منطقه است.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه جدید پس از تصدی این سمت در توئیتی با بیان این‌که مصمم به پیگیری سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند هستم، در اینستاگرام هم نوشت: با برنامه‌ای عملیاتی، روابط خارجی متوازن، فعال، پویا و هوشمند، مبتنی بر احترام متقابل، اولویت‌بخشی به روابط با همسایگان و آسیا، توسعه روابط متوازن با همه بخش‌های جهان و تقویت جایگاه دیپلماسی اقتصادی و تجارت بین‌الملل پیگیری خواهد شد. (اینجا بخوانید)

در نهایت حسین امیرعبداللهیان پیش از ظهر شنبه ششم شهریور ماه در رأس هیأتی فرودگاه مهرآباد تهران را به مقصد فرودگاه بغداد ترک کرد. «علیرضا عنایتی» مدیرکل خلیج فارس، «علی اصغر خاجی» مشاور وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و «میرمسعود حسینیان» مدیرکل خاورمیانه عربی و شمال آفریقای وزارت خارجه وی را در این سفر همراهی می‌کردند.

 

 

وی در بدو ورود به فرودگاه بغداد مورد استقبال «فؤاد حسین» همتای عراقی قرار گرفت.

 

 

 

 

امیرعبداللهیان پس از ترک فرودگاه با حضور در محل شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه با ادای تاج گل به مقام شامخ این شهید بزرگوار ادای احترام کرد.

وزیر امور خارجه در این محل اظهار داشت: مایلم تاکید کنم حتما یکی از برنامه‌های اصلی ما در وزارت امور خارجه پیگیری جدی حقوقی و بین‌المللی طرف‌هایی است که به نام دولت آمریکا و کاخ سفید آشکارا اقدام تروریستی علیه این قهرمانان بزرگ مبارزه با تروریسم انجام دادند. آمریکا باید پاسخگو باشد، حتی اگر دولت قبلی آمریکا مرتکب چنین جنایتی شده دولت آمریکا نمی‌تواند از این اقدام تروریستی فرار کند و باید پاسخگو باشد و باید عاملان و آمران این اقدام و حمله تروریستی به سزای اعمالشان برسند و به عدالت سپرده شوند. (اینجا بخوانید)

 

 


رئیس دستگاه دیپلماسی پس از آن راهی محل برگزاری اجلاس شد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن شرکت در این نشست طی سخنانی با بیان این‌که آن چه امروزه بیش از پیش به آن نیازمندیم، «امنیت پایدار منطقه‌ای» با مشارکت کشورهای منطقه است، گفت: امنیت جز از طریق اعتماد متقابل کشورهای منطقه به یکدیگر، تکیه بر توانمندی‌های ملی، تقویت ارتباطات و حسن همجواری و عدم مداخله کشورهای بیگانه محقق نخواهد شد. (بیشتر بخوانید)

 

 

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین اظهار داشت: با کمال مسرت در این‌جا و در شروع به کار دولت جدید ایران می‌گویم که سیاست خارجی دولت جدید ایران با عنوان «سیاست خارجی متوازن، فعال و هوشمند» بر اولویت رابطه با همسایگان و منطقه تأکید دارد و ما دست همه همسایگان و اهل منطقه را به گرمی می‌فشریم.

وی در حاشیه اجلاس هم با «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان و «احمد ناصر المحمد الصباح» وزرای خارجه ایران و کویت هم در حاشیه این نشست با یکدیگر به رایزنی پرداختند. وزیر امور خارجه در دیدار همتای کویتی در بغداد آمادگی کامل ایران برای گشایش همکاری‌های فیمابین را اعلام کرد.

 

 

 

«شیخ محمد بن راشد آل مکتوم» نخست وزیر امارات و حاکم دبی نیز عصر شنبه در پیامی در توئیتر به دیدار خود با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران اشاره کرد و نوشت: «امروز در حاشیه نشست همکاری بغداد، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جدید ایران دیدار کردم. برای وی در مسئولیت جدیدش در توسعه روابط مثبت با کشورهای همجوار و تقویت روابط بر اساس حکمت و منافع ملت‌ها، آرزوی موفقیت می‌کنم و درود همیشگی بر مردم ایران که همسایه و دوست هستند».

 

 

«امانوئل ماکرون» رئیس‌ جمهور فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «عبدالله دوم» شاه اردن، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و «صباح خالد الحمد الصباح» نخست‌وزیر کویت، «شیخ محمد بن راشد آل مکتوم» نخست وزیر امارات و حاکم دبی، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی و «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در این نشست شرکت و به ایراد سخنرانی پرداختند. سفرای کشورهای عضو دائم شورای امنیت هم در سطح سفیر در این اجلاس شرکت کردند.

شرکت کنندگان در اجلاس بغداد در بیانیه پایانی آن بر لزوم وحدت بخشیدن به تلاش‌های منطقه‌ای و بین المللی برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه تاکید کردند. (بیشتر بخوانید)

در همین خصوص نیز سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه هشتم شهریور ماه در پاسخ به سؤالی درباره نشست منطقه‌ای حمایت از عراق و این‌که چرا ایران در سطح رئیس جمهور شرکت نکرد؟ بیان کرد: درباره هر اجلاس بین‌المللی، سطح و ترکیب شرکت کنندگان توسط کشورها براساس جزییات برگزاری و آمادگی در کشورها، تصمیم گرفته می‌شود. این‌که رئیس جمهور محترم یا وزیر امور خارجه در اجلاسی شرکت کند، بر همین اساس و براساس سطح شرکت کنندگان و برنامه‌های رئیس جمهور و مسائلی مثل این تصمیم گیری می‌شود و عملا هم تفاوتی در حوزه سیاست خارجی در این حوزه به ویژه درباره عراق وجود ندارد.

 

 

وی ادامه داد: ما به عنوان همسایه عراق بارها یک سیاست اصولی را اعلام کردیم که هر حرکت و ابتکاری که به صلح و ثبات و آرامش عراق و نقش منطقه‌ای این کشور کمک کند، در کنار عراق هستیم. سفر قبلی آیت‌الله رئیسی بسیار موفق بود و با تمامی مقامات عراقی گفت‌وگوهای بسیار خوبی داشتند و سفر به عراق نیز ان‌شاءالله در آینده انجام خواهد شد.

* سفر موفق امیرعبداللهیان به بغداد/ تمایل برخی برای پوشاندن متن پررنگ با حواشی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به بغداد را سفر موفقی برشمرد و افزود: ایشان با مقامات عراقی و مقامات شرکت کننده در این اجلاس به صورت دوجانبه و چندجانبه رایزنی‌های فشرده‌ای را داشت.

خطیب‌زاده درباره جایگاه ایستادن وزیر امور خارجه در عکس یادگاری نشست بغداد نیز گفت: پرداختن به حاشیه‌هایی که بخواهد متن را کمرنگ کند حوزه سیاست خارجی نیست. آنچنان این سفر بازتاب بسیار خوبی در گروه‌های مختلف داشته است که برخی شاید مایل باشند با حواشی این متن پررنگ را بپوشانند. همه می‌دانند جمهوری اسلامی ایران چه جایگاهی در منطقه، عراق و حوزه بین‌الملل دارد و آن‌چه مهم است این است که اجلاس بغداد در مسیر همگرایی‌های بیشتر بود و در این اجلاس سرنوشت مشترکی را در این منطقه داریم.

 

 

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سؤالی درباره دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همتای عربستانی در بغداد هم گفت: بیشتر از گفت‌وگوهایی که قبلا در بغداد انجام شده گفت‌وگویی اتفاق نیفتاده و در بغداد شاهد گفت‌وگوی جدیدی نبودیم.

گفتنی است در جریان نشست بغداد گفت‌وگوهایی بین امیرعبداللهیان و السیسی رئیس جمهور مصر صورت گرفت.

* رایزنی با مقامات عراقی

به گزارش خبرنگار فارس، وزیر امور خارجه همچنین در این سفر با «برهم صالح» رئیس جمهور، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر و «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

برهم صالح در دیدار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از حمایت های ایران از عراق و‌ همچنین حضور هیأت ایرانی در نشست بغداد قدردانی کرد.

 

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره پروژه‌های اقتصادی فیمابین و زیارت زوار ایرانی در ایام اربعین با نخست وزیر عراق گفت‌و‌گو کرد.

 

 

امیرعبداللهیان در دیدار با رئیس پارلمان عراق با توجه به انتخابات پارلمانی آتی این کشور حمایت جمهوری اسلامی از برگزاری انتخابات زودرس به عنوان عرصه‌ای برای تبلور آرا و خواست مردم عراق را مورد تاکید قرار داد.

 

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شنبه شب به زیارت کاظمین رفت. هیأت ایرانی زمانی به کاظمین رسید که امانوئل ماکرون به همراه مصطفی الکاظمی در حال ترک کاظمین بودند. ماکرون در این خصوص در توئیتی نوشت: به کاظمین منطقه‌ای که جایگاه معنوی مهمی برای شیعیان دارد، رفتم تا با تمامی گروه‌های مردم عراق دیدار کنم، از استقبال شما متشکرم.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه همچنین روز دوشنبه هشتم شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره حضور ایران در نشست بغداد و تأثیر آن بر همکاری‌های منطقه نیز گفت: ما از هر ابتکار و اقدامی که به صلح و ثبات عراق و منطقه کمک کند نه تنها حمایت می‌کنیم، بلکه پیشقدم بودیم و باز هم پیشقدم خواهیم بود. امیدواریم این‌ها قدم‌های موثری در راستای همگرایی منطقه‌ای بدون دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای باشد. (اینجا بخوانید)

صبح یکشنبه و پیش از عزیمت امیرعبداللهیان و هیأت همراه به سوریه، نشست مشترک وزیر امور خارجه کشورمان با سفیر، روسای نمایندگی‌های کشورمان و مسئولان دیگر نهادهای مستقر در عراق در محل سفارت ایران در بغداد برگزار شد.

* سفر به دمشق

پس از آن رئیس دستگاه دیپلماسی و هیأت همراه برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات سوریه وارد دمشق شدند. وزیر خارجه در بدو ورود به فرودگاه دمشق مورد استقبال «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه قرار گرفت. 

 

 

 

وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود و در جمع خبرنگاران تأکید کرد که تهران و دمشق در مبارزه با تروریسم، اقدامات و پیروزی‌های مشترکی را خلق کرده‌اند. (بیشتر بخوانید)

* ایران و سوریه وارد مرحله جدیدی از روابط تجاری و اقتصادی شده‌اند

پس از آن وزرای خارجه دو کشور به همراه هم راهی وزارت خارجه سوریه شدند و در این محل به گفت‌وگو نشستند. امیرعبداللهیان طی اظهاراتی در این دیدار گفت که ایران و سوریه وارد مرحله جدیدی از روابط تجاری و اقتصادی شده‌اند. (اینجا بخوانید)

 

 

پس از آن وزرای خارجه به میان خبرنگاران آمدند و به تشریح گفت‌وگوهایشان پرداختند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران و سوریه در حال ترسیم نقشه توسعه فعال همکاری های اقتصادی و تجاری برای مقابله با تحریم های ظالمانه دشمنان هستند. (بیشتر بخوانید)

وزیر امور خارجه سوریه نیز در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی ویژه از مقام معظم رهبری، به ملت ایران برای برگزاری انتخابات پرشور تبریک گفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از آن با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

بشار اسد در دیدار وزیر امور خارجه از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از سوریه قدردانی کرد.

 

 

وزیر امور خارجه همچنین در هتل محل اقامتش با رهبران گروه‌های فلسطینی مستقر در دمشق دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

حسین امیرعبداللهیان در پایان این سفر همچنین به زیارت حضرت زینب (س) رفت و پس از آن دمشق را به مقصد تهران ترک کرد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد دوشنبه هشتم شهریور ماه وارد تهران شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول