اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

سوت‌زنی| ماجرای عجیب فروش غیرقانونی آب یک سد با تانکر در بستان‌آباد!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی با اعلام اینکه تعاونی آب‌بران، آب‌بهای قانونی دولت را هم بابت سد پرداخت نکرده است، گفت: اینکه یک شرکت تعاونی با تانکر به بخش صنعتی آب می‌فروشد و پول آن کجا می‌رود، همه محل سوال است.

سوت‌زنی| ماجرای عجیب فروش غیرقانونی آب یک سد با تانکر در بستان‌آباد!

خبرگزاری‌فارس- لیلا حسین‌زاده: فروش آب سد الخلج بستان‌آباد توسط یک شخص پرنفوذ به صورت غیرقانونی موضوعی بود که مخاطبان ما با ثبت در سامانه "سوت‌زنی فارس" خواستار پیگیری و رسیدگی به آن بودند.

با یکی از اهالی روستا به گفت‌وگو نشستیم؛ تاکید دارد که هویتش فاش نشود و به خبرنگار فارس در تبریز می‌گوید: ماجرای روستای الخلج فقط مربوط به یک روستا و اهالی آن نیست، بحث فساد است که باید از بین برود.

وی می‌افزاید: کشاورزان روستایی برای آبیاری زمین‌هایشان با مشکل نبود آب مواجه هستند و این‌ها آب را به صورت غیرقانونی به کارخانه‌های فولاد می‌فروشند؛ در حالی که آب متعلق به کشاورز است.

فرد دیگری هم که از فاش شدن هویتش و در نتیجه ایجاد دردسر برای خود و خانواده‌اش توسط افراد بانفوذی که در فروش آب سد دست دارند، واهمه دارد مدعی است به کشاورزان الخلج  ظلم می‌شود. در این وضعیت بی‌آبی و خشکسالی آب سد الخلج را که حق کشاورزان است تانکر تانکر به کارخانه‌های فولاد می‌فروشند.

وی تاکید می‌کند: احتمالا اهالی روستا از ترس نخواهند چیزی در این مورد بروز دهند و موضوع را رسانه‌ای کنند! این فرد هم از  نزدیکان یکی از مسوولان شهرستان است اما مشخص نیست از این ارتباط برای پیشبرد اهدافش استفاده کرده یا خیر؛ گرچه شاید علت بسیاری از عدم اظهار نظرها در این باره به این موضوع برمی‌گردد. 

شرکت تعاونی آب‌بران نباید به شکل خودسرانه آب سد الخلج را بفروشد!!

به دنبال ثبت این درخواست در ابتدا به سراغ رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی که در واقع متولی احداث این سد محسوب می‌شود، رفتیم.

اکبر فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار می‌دارد: سد الخلج تحویل یکی از شرکت تعاونی آب‌بران شده و این تعاونی مبلغی که باید از بابت حق‌آبه پرداخت کنند به حساب شرکت آب منطقه‌ای واریز می‌کنند.

وی با اعلام اینکه ما در توزیع آب سد نقشی نداریم، می‌افزاید: با توجه به اینکه اینجا موضوع آب مطرح بوده و حق‌آبه پرداخت می‌شود، شرکت آب منطقه‌ای باید سیاستگذاری خود را انجام دهد؛ اما ظاهرا همانطور که اشاره شده تعاونی هر طور که دلش می‌خواهد آب را می‌فروشد!

فتحی در عین حال خاطرنشان می‌کند: اخیرا جلسه‌ای در فرمانداری در ارتباط با این مسئله برگزار شد و بنده مراتب را به استحضار رساندم؛ باید جلسه مشترک دیگری با حضور آب منطقه‌ای، جهاد و تعاونی تشکیل و این مسائل حل شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، متذکر می‌شود: واگذاری تصدی سد به تعاونی اقدام درستی بوده اما تعاونی نباید به شکل خودسرانه عمل و سیاستگذاری کند و هر طور دلش خواست آب سد را به فروش رساند.

توضیحات رئیس سازمان جهاد کشاورزی چندان نتوانست ما را قانع کند؛ بنابراین یک تماس تلفنی هم با مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی تبریزکردیم و جویای دقیق‌تر موضوع فروش آب سد الخلج و نحوه آن شدیم.

سد الخلج تحویل آب منطقه‌ای داده نشده است!

یوسف غفارزاده که از فروش آب سد به کارخانه فولاد ابراز بی‌اطلاعی و تعجب می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تائید اینکه سد الخلج به تعاونی آب‌بران روستا واگذار شده، توضیح می‌دهد: یک سری از سدها را آب منطقه‌ای اجرا می‌کند و اگر به تعاونی‌ها هم واگذار کند به کارهایشان نظارت دارد؛ یک سری از سدها را هم جهادکشاورزی کار می‌کند که در نهایت یا تحویل آب منطقه‌ای و یا تحویل شورای اسلامی و خود اهالی منطقه می‌دهد.

وی تصریح می‌کند: سد الخلج را سازمان جهادکشاورزی کار کرده و تا آنجایی که بنده اطلاع دارم تحویل تعاونی آب‌بران و شورای اسلامی کرده؛ اما اینکه فردی آب سد را به خارج از حق‌آبه آن بفروشد خلاف قانون است.

غفارزاده اذعان می‌دارد: از آنجایی که سد تحویل آب منطقه‌ای نبوده و ما در جریان بهره‌برداری از آن نیستیم از جزئیات نیز اطلاع زیادی ندارم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی همچنین می‌گوید: اینکه فرد خاصی تخصیص و حق‌آبه‌ای دارد یا نه و آیا از حق‌آبه خودش می‌فروشد یا حق‌آبه روستا را می‌فروشد، باید بررسی شود.

از سد الخلج هیچ تخصیصی برای صنعت نداشته‌ایم

وی با بیان اینکه متولی سد، جهادکشاورزی بوده ولی بنده خود را مکلف می‌دانم موضوع را بررسی کنم، یادآور می‌شود: ما از سد الخلج هیچ تخصیصی برای صنعت نداشته‌ایم و اگر فردی آب سد را به صنعتی بفروشد خلاف قانون عمل کرده است!

این مسوول اذعان می‌دارد: فروش آب سدی که اهالی روستا در آن حق‌آبه دارند و در گردش شبانه‌روزی است، نباید امکان‌پذیر باشد و بنده از این موضوع تعجب می‌کنم؛ کسی راضی نمی‌شود حقش را به فردی واگذار کند تا او هم آن را بفروشد و اینکه چطور می‌فروشد، محل سوال است و باید بررسی شود.

غفارزاده در عین حال خاطرنشان می‌کند: ما از سدهایی که متولی آن هستیم به بسیاری از صنایع حق‌آبه داده‌ایم؛ اما به شکل رسمی و قانونی که حقوق دولتی هم پرداخت و نظارت شود؛ اینطور نیست که شخصی آب سد را به این‌ها بفروشد.

پول آب سدی که با تانکر به فروش می‌رسد کجا می‌رود؟!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بلافاصله پس از صحبت تلفنی با خبرنگار فارس، برای روشن‌تر شدن مسئله از مدیر آب شهرستان بستان‌آباد نیز موضوع را جویا شده و دوباره با خبرنگار فارس تماس می‌گیرد و توضیح می‌دهد: طبق اعلام مدیر آب شهرستان، هیات مدیره تعاونی آب‌بران متولی این سد است و متولی این سد هم به عهده آب منطقه‌ای نیست.

غفارزاده ادامه می‌دهد: ما معمولا آب سدها را به شکل ساعات شبانه‌روزی تقسیم و بین اهالی توزیع می‌کنیم و کسی نمی‌تواند از حق‌آبه دیگری استفاده کند یا آن را بفروشد؛ مگر اینکه قرض بگیرد یا توافق کنند.

این مسوول تشریح می‌کند: طبق بررسی‌هایی که صورت دادیم آب سد را کارخانه فولاد با تانکر تحویل گرفته و حمل کرده است؛ در واقع از خود سد آبی باز نکرده‌اند و با تانکر آب را برده‌اند!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با اعلام اینکه تعاونی آب‌بران، آب بهای قانونی دولت را هم از بابت سد پرداخت نکرده است، می‌افزاید: اینکه یک شرکت تعاونی با تانکر به صنعتی آب می‌فروشد و پول آن کجا می‌رود، همه محل سوال است.

گرچه بخشدار منطقه و دهیار حاضر به مصاحبه در این باره نشدند اما از اظهارات مدیرعامل آب منطقه ای استان آذربایجان‌شرقی بروز یک تخلف و آب فروشی غیرقانونی در سد الخلج بستان‌آباد بیش از یک ادعا و تخلف به نظر می‌رسد. 

 

فیلم سد الخلج بخش تیکمه‌داش در فصل بهار

انتهای پیام/60026/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول