اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کاخ سفید جنایت کشتار غیرنظامیان در کابل را توجیه کرد

سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری شامگاه دوشنبه خود در توجیه جنایت روز یکشنبه آمریکایی‌ها در کشته شدن 9 غیرنظامی از جمله 6 کودک در کابل گفت که انفجار در وسیله نقیله‌ای که با پهپاد هدف حمله قرار گرفت باعث بروز ویرانی گسترده در منطقه محل انفجار شد.

کاخ سفید جنایت کشتار غیرنظامیان در کابل را توجیه کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید شامگاه دوشنبه (به وقت تهران) خبر داد  که تا کنون حدود 6 هزار آمریکایی از افغانستان خارج شده‌اند.

وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت: «تلاش داریم تا تعداد آمریکایی‌هایی را که در افغانستان باقی مانده‌اند و خواستار خروج هستند را مشخص کنیم و گمان می‌کنیم که این تعداد بسیار اندک باشد».

ساکی تاکید کرد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به تصمیم خود برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از افغانستان تا روز سه‌شنبه پایبند است.

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد که برنامه کنونی آمریکا این است که از تاریخ 1 سپتامبر (10 شهریور) دیگر در افغانستان حضور نداشته باشد.

وی درباره ادامه فعالیت فرودگاه کابل نیز گفت که واشنگتن با شرکای خود در منطقه درباره ادامه فعالیت این فرودگاه رایزنی خواهد کرد.

ساکی به آمریکایی‌هایی که هنوز در افغانستان باقی مانده‌اند پیام داد: «ما ارتباط با شهروندان آمریکایی را ادامه خواهیم داد و  به کار خود برای خارج کردن شهروندان آمریکایی ادامه می‌دهیم».

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد: «با وجود برنامه ریزی برای عدم حضور دیپلماتیک دائمی در افغانستان، اما ابزارهایی برای اعزام دیپلمات‌هایمان در راستای نظارت بر ماموریت‌های مورد نیاز در اختیار داریم».

وی افزود: «تا به امروز بیش از 120 هزار نفر را خارج کردیم که این بدان معناست 120 هزار زندگی را که شامل 6 هزار آمریکایی و خانواده‌هایشان می‌شود نجات داده‌ایم».

ساکی ادامه داد: «آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با شرکای بین‌المللی درباره فراهم کردن گذرگاه‌های امن برای کسانی که خواستار خروج از افغانستان پس از تاریخ 31 آگوست (9 شهریور) هستند رایزنی خواهد کرد».

سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: «تعهد ما درباره شرکای افغان و شهروندان آمریکایی که ممکن است هنوز برای خروج تصمیم نگرفته‌اند پابرجاست».

وی گفت: «هرگز اجازه رشد تهدید تروریستی در افغانستان را نخواهیم داد و هدف ما رها کردن تسلیحات برای طالبان نیست».

جن ساکی برخی گزارش‌ها در این باره که آمریکا لیست اسامی افرادی که خواستار خروج از افغانستان هستند را به طالبان داده رد کرد.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره حمله پهپادی روز گذشته آمریکا در کابل که به کشته شدن 10 غیرنظامی از جمله 6 کودک منجر شد، گفت: «چه بسا آمریکا بیش از هر کشور دیگری در جهان تلاش می‌کند که مانع از ایجاد تلفات در غیرنظامیان شود و البته تلفات در میان غیرنظامیان در هرجایی وحشتناک است».

وی در توجیه جنایت روز گذشته آمریکا در کابل گفت: «در آنجا انفجاری در وسیله نقلیه روی داد که این موضوع می‌تواند به بروز ویرانی بیشتر در آنجا منجر شده باشد». 

روز گذشته مقامات طالبان اعلام کردند یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به خانه‌ای در منطقه خواجه بوغرا در منطقه پانزدهم پلیس کابل حمله کرده که در نتیجه آن 9 تن از اعضای یک خانواده کشته شدند.

آمریکا پس از این حمله مدعی شد اعضای داعش را مورد هدف قرار داده اما مشخص شد در این حمله 6 کودک جان باخته‌اند. (جزئیات بیشتر)

مسلم شیرزاد، روزنامه‌نگار افغان با مردی که اعضای خانواده‌اش در این حمله کشته شده تماس گرفت و او گفت که در این حمله 6 کودک، یک مادر، پسر عمو و دو نفر دیگر از اعضای خانواده‌اش را از دست داده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول