اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

تماشای محل تاجگذاری ناصرالدین شاه با یک کلیک+ لینک

تورهای مجازی به شما این امکان را می دهند که در مدت زمانی کوتاه و بدون صرف هزینه، از جاذبه های گردشگری و طبیعی شهرها و کشورهای مختلف بازدید کنید.

تماشای محل تاجگذاری ناصرالدین شاه با یک کلیک+ لینک

به گزارش خبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس، این روزها که با اوج گیری ویروس کرونا بیش از همیشه بر رعایت پروتکل های بهداشتی و ماندن در خانه تأکید می شود بهتر است با کمک گرفتن از فضای مجازی سبک جدیدی از تفریح و گشت وگذار را تجربه کنیم.

تورهای مجازی به شما این امکان را می دهند که در مدت زمانی کوتاه و بدون صرف هزینه، از جاذبه های گردشگری و طبیعی شهرها و کشورهای مختلف بازدید کنید.

یکی از مکان های جذاب و مورد توجه اکثر گردشگران به ویژه توریست های خارجی، کاخ گلستان واقع در میدان ارگ تهران است، مجموعه باشکوهی که در سی‌وهفتمین مراسم سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

شما می توانید با کلیک در اینجا از مکانی که ناصرالدین شاه در آن جشن تاجگذاری خود را برگزار و با این اقدام اهمیت این بنا را چند برابر کرد دیدن کنید.

این کاخ نمونه‌ای منحصر به فرد از معماری و تزئینات به شمار می‌رود که نمونه کاشی کاری‌های این مجموعه را در هیچ جای دیگری نمی‌توانید پیدا کنید.

اینجا یکی از مهم ترین مخازن موزه ای دنیاست

کاخ گلستان با قدمتی بیش از 440 سال از جاذبه‌های محبوب تهران برای گردشگران خارجی است‌، از مقرهای اصلی شاهان قاجار بوده و آلبوم‌خانه این مجموعه یکی از مهم‌ترین مخازن دنیا و دومین مخزن عکس و فیلم بعد از موزه بریتانیا به شمار می‌آید.

اگر بعد از کرونا قصد بازدید حضوری از کاخ گلستان را داشتید باید بدانید که این مکان برای معلولان مناسب نیست چرا که تنها به محوطه باغ مجموعه دسترسی راحتی دارند و هنوز مناسب سازی برای حضور در سایر بخش ها صورت نگرفته، سالمندان و ناتوانان جسمی هم ممکن است در بالا رفتن از پله‌های بناها دچار مشکل شوند.

در ابتدای این بازدید مجازی شما وارد تالار اصلی کاخ گلستان می شوید، البته فلش های راهنمایی هم وجود دارد که شما را به سمت تالارهای برلیان، الماس، کاخ ابیض و خلوت کریمخانی هدایت می کند.

تالار آینه

با حضور در تالار اصلی شما می توانید از تالارهای آینه، سلام و عاج دیدن کنید، تالار آینه شهرت خود را مدیون تابلوی رنگ روغن کمال الملک است، این تالار نمایی از تالار آینه در پشت صحنه فیلم «کمال الملک» ساخته زنده یاد علی حاتمی است.

تالار سلام

تالار سلام از همان ابتدا با هدف کاربری موزه ساخته شد اما پس از مدتی به دلیل انتقال تخت طاووس از موزه قدیم به این بخش و همچنین برگزاری سلام های خاص که جلسه ای رسمی محسوب می شد به این نام شهرت یافت.

تاج گذاری معروف محمدرضا پهلوی و فرح هم در همین تالار انجام و باعث شهرت بیش از پیش این مکان شد، مهمترین چیزی که در این تالار می‌توانید از آن دیدن کنید تخت طاووس و تاج کیانی است که در سال 1360 به موزه جواهرات ملی منتقل شدند و اکنون تنها بدلی از آن‌ها را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند.

تالار عاج

ان تالار پیش از تالارهای سلام و آینه و در زیر تالار حوضخانه ای بنا شد، برخی این تالار را آج به معنای گرسنه می نامند چراکه در آن مهمانی های بزرگ با سرو غذاهای زیاد برپا می شد اما نام حقیقی آن عاج و دلیل آن وجود دو عاج فیل بزرگ در این تالار است، در زمان پهلوی این تالار برای دیدارهای رسمی مورد استفاده قرار می گرفت.

تالار الماس

این تالار جزو قدیمی ترین عمارت های تاریخی شناخته می شود که در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده و پر از طراحی و آینه کاری است، کاغذ دیواری استفاده شده در این تالار از مرغوب ترین نوع کاغذ دیواری های فرانسوی محسوب می شود، شما در این بخش شاهد تصاویری از ناصرالدین شاه و درباریانش در حال شکار و تندیسی از عباس میرزا خواهید بود.

کاخ ابیض

این کاخ به یکی از قدیمی‌ترین و غنی‌ترین موزه‌های مردم‌شناسی کشور اختصاص یافته است، موزه ای در دو طبقه که شامل بخش های اداری و تالارهای نمایش، پوشاک مناطق مختلف ایران، پوشش مردان و زنان قاجار و موارد دیگر همچون اسباب پخت و پز، انواع قفل‌ها و کلیدها‌، ساخته‌های چوبی‌، سفال‌های لعاب‌دار‌، منابع روشنایی مانند فانوس‌ها،‌ وسایل حمام‌، وسایل پزشکی، ساخته‌های نمدی‌ و صنایع منبت و خاتم‌کاری‌شده است.

تالار برلیان

تالار برلیان در ضلع شمال باغ گلستان قرار دارد، این عمارت از غرب به تالار عاج، از شمال به تالار ظروف و از شرق نیز به عمارت خوابگاه منتهی می‌شود.

سطح کف این تالار از سایر تالارهای کاخ گلستان پائین تر است، علت این امر احداث تالار برلیان بر روی پایه های تالار بلور است که در زمان ناصرالدین شاه تخریب شد، ابوالحسن ثالث غفاری در تابلوی رنگ و روغن خود که هم اینک در تالار سلام قرار دارد وضع تالار برلیان را پیش از انجام تعمیرات عهد مظفری به خوبی به تصویر کشیده است.

خلوت کریمخانی

در شمال غربی باغ گلستان حدفاصل ایوان تخت مرمر و تالار سلام، ایوان سرپوشیده ای به نام جلوخان یا خلوت کریمخانی وجود دارد. این بخش از کاخ گلستان از دو منظر دارای اهمیت است.

تزئینات به کار رفته در بنا نیز عمدتاً شامل کاشی کاری است، علاوه بر تزئینات بنا باید از دو عنصر موجود در این بخش نام برد،یکی سنگ مزار ناصرالدین شاه که تا زمان انقلاب اسلامی در مجاورت حرم عبدالعظیم واقع شده بود و دیگری تختی از مرمر ( عهد فتحعلی شاه ) که گفته می شود تخت تابستانی بوده و احتمالا در گذشته از آن برای استراحت در باغ گلستان استفاده می شده است.

یکی به سبب اساس بنای آن که در زمان کریمخان نهاده شده و دیگری به موجب رفتار ناجوانمردانه آقا محمد خان و دفن استخوان‌های کریمخان زند در پای پلکان آن،  پیش تر خلوت کریمخانی محل عبور از اندرون و باغ گلستان به دیوان خانه و تخت مرمر بوده اما در زمان ناصرالدین شاه آن معبر مسدود شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول