اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

دستگیری متهمان آتش‌سوزی تالاب انزلی

به گفته دادستان انزلی، نیروی انتظامی شهرستان بندرانزلی در همین رابطه شب گذشته دو نفر را بازداشت و در حال حاضر تحت نظر هستند تا اقدامات قانونی در مورد آن‌ها اعمال شود.

دستگیری متهمان آتش‌سوزی تالاب انزلی

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اکبر سبحانی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حفاظت از اکوسیستم طبیعی باید به اولویت مسؤولان مبدل شود، اظهار کرد: متأسفانه روز گذشته حریق در تالاب انزلی آغاز و تاکنون ۱۲ هکتار از این اراضی سوخته و تمامی دستگاه‌های خدمات رسان با همکاری یک بالگرد در حال مهار آتش هستند.

وی با اشاره به مهار ۹۵ درصدی حریق در تالاب انزلی گفت: نیروهای ستاد مدیریت بحران به دنبال بازگشایی مسیر برای ورود ماشین آتش‌نشانی به محدوده تالاب هستند تا هرچه سریع‌تر باقی‌مانده حریق مهار شود.

دادستان بندر انزلی با ابراز تأسف از حادثه آتش‌سوزی در تالاب انزلی بیان کرد: باید تصمیمات مهم در این خصوص اتخاذ شود تا در سال‌های آینده شاهد وقوع چنین اتفاقاتی نباشیم.

سبحانی یکی از دلایل آتش‌سوزی در تالاب انزلی را سودجو بودن برخی افراد دانست و افزود: اراضی برخی از افراد به تالاب چسبیده بوده و این افراد همواره با آتش زدن بخشی از تالاب به دنبال افزایش تصرفات خود هستند.

به گفته دادستان انزلی برخی از افراد سوزاندن خار و خاشاک را موجب گسترش آتش می‌دانند که این ادعا بی‌اساس است زیرا این اقدام آنان منجر به از بین رفتن سرمایه‌های ملی می‌شود.

سبحانی تالاب انزلی را یکی از سرمایه‌های کشور دانست و تصریح کرد: چرا باید تالاب انزلی در معرض خطر قرارگرفته و این سرمایه را از بین ببریم، لذا باید مشکلات این تالاب به‌صورت اساسی حل و شرکت سهامی آب منطقه‌ای باید نیروهای خود را به‌منظور تعیین حدود اراضی متصرفه به کار گیرد.

وی با بیان اینکه با تصرف کنندگان عدوانی در تالاب انزلی به‌شدت برخورد می‌شود، گفت: با شروع فصل کشاورزی و صیفی‌کاری، هر فردی که با تصرف اراضی سوخته شده اقدام به کار زراعی کند به جرم تصرف عدوانی و حریق عمدی  به جد برخورد شده و اموالش توقیف می‌شود.

 دادستان انزلی، دستگاه قضایی را پرچمدار حقوق عامه معرفی کرد و افزود: ابتدا باید مشخص شود که آیا حریق تالاب واقعاً تضییع حقوق عامه است یا خیر؟ زیرا این مسئله با نظم عمومی جامعه مرتبط بوده و دستگاه قضایی  به این مسئله ورود کرده و اعمال قانون خواهد کرد.

سبحانی همچنین با اشاره به دستگیری دو نفر به اتهام  ایجاد حریق عمدی در تالاب انزلی افزود:   نیروی انتظامی شهرستان بندرانزلی در همین رابطه شب گذشته دو نفر را بازداشت و در حال حاضر تحت نظر هستند تا اقدامات قانونی در مورد آن‌ها اعمال شود.

به گفته  دادستان انزلی، اداره محیط‌زیست طبق قانون احیای تالاب‌های کشور مصوب سال ۱۳۹۶ می‌تواند گزارش خود را به دادگستری ارائه بدهد تا از حیث آلودگی محیط زیستی طبق ماده یک که هرگونه تخریب در بستر و حریم تالاب که خسارت جبران‌ناپذیر به آن وارد کند جرم محسوب می‌شود ، با مجرم برخود قانونی انجام شود.

به گزارش فارس، تالاب بین‌المللی انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار که از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپور چال و آبکنار انزلی محدود است که در سال ۹۸ حدود ۱۰ هکتار از نیزارهای تالاب بین‌المللی انزلی توسط سودجویان به آتش کشیده شد .

انتهای پیام/۸۴۰۰۷/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول