اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

نیروگاه برای استفاده از میعانات گازی 5 ماه زمان نیاز دارد/ فرصت کوتاه دولت برای حل مشکل قطعی برق زمستان

با توجه به زمان 5 ماهه مورد نیاز برای مهیا کردن شرایط استفاده از میعانات گازی در نیروگاه، متولیان انرژی کشور باید هرچه سریعتر مقدمات قانونی این مسئله را فراهم کنند.

نیروگاه برای استفاده از میعانات گازی 5 ماه زمان نیاز دارد/ فرصت کوتاه دولت برای حل مشکل قطعی برق زمستان

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، استفاده از میعانات گازی به عنوان سوخت مورد استفاده در نیروگاه‌های کشور مدتی است که به عنوان یکی از پیشنهادات حل چالش خاموشی زمستان مطرح می‌شود.

در این بین یکی از مهمترین مسائل مطرح شده پیرامون استفاده از میعانات گازی در واحدهای نیروگاه الزامات فنی پیرامون این مسئله است.

با توجه به اینکه شرکت‌های بزرگی نظیر آلستوم و زیمنس در سال‌های گذشته راه‌اندازی واحدهای نیروگاهی با استفاده از میعانات گازی را در دستور کار داشتند، لذا به نظر می‌رسد، الزامات و چالش‌های فنی این حوزه راه حل عملیاتی دارد، اما با توجه به اینکه میعانات گازی سابقه استفاده گسترده در کشور را ندارد، لذا ابراز نگرانی پیرامون چالش‌های فنی پیش رو از اهمیت قابل توجهی برخورد است.

*راه حل چالش‌های‌ فنی استفاده از میعانات گازی در نیروگاه چیست؟

در همین راستا به اذعان بسیاری از کارشناسان صنعت برق، عمده‌ترین چالش‌های فنی مربوط به میعانات گازی و سوخت‌های مشابه مربوط به بالابودن فشار بخار  و کم‌بودن ویسکوزیته سوخت است.

فشار بخار بالا ممکن است، به ویژه در فشارهای استاتیکی پایین باعث کاویتاسیون در پمپ شود. به همین دلیل ضروری است تا پمپ‌هایی با فشار مثبت مکش خالص مناسب و همچنین ضد انفجار برای افزایش ایمنی و جلوگیری از کاویتاسیون استفاده شود. فشار بخار بالا همچنین میزان نشتی را افزایش می‌دهد و به همین دلیل آب‌بندی‌‌های لازم جهت جلوگیری از آن لازم است.

ویسکوزیته پایین سوخت نیز باعث افزایش سایش اصطکاکی بین قطعات مکانیکی شود. این امر به خصوص در نواحی غیرهیدرودینامیکی و در سرعت‌های دورانی پایین اتفاق می‌افتد. به همین دلیل ممکن است، استفاده از افزودنی‌های مناسب در برخی مواقع ضروری باشد.

به استناد نکات بیان شده چالش‌های فنی استفاده از میعانات گازی در سیستم تبدیل انرژی به برق با راهکارهای یاد شده قابل حل تلقی شده و ارتقا سیستم واحدهای نیروگاهی به منظور استفاده از میعانات گازی در بازه زمانی کوتاه مدت ممکن است.

*هزینه ساخت مخازن ذخیره‌سازی میعانات گازی چقدر است؟

با وجود اینکه تغییرات لازم به منظور استفاده از میعانات گازی در واحدهای نیروگاهی امکان‌پذیر تلقی می‌شود، اما ساخت مخازن ذخیره‌سازی میعانات واقع در نیروگاه می‌تواند زمان قابل توجهی را به خود اختصاص دهد.

به گزارش فارس، بالابودن فشار بخار باعث می‌شود تا نتوان از مخازن معمولی برای ذخیره‌سازی سوخت استفاده کرد. به همین دلیل لازم است تا از مخازن شناور استفاده شود.

بر این اساس مخازن ذخیره‌سازی گازوئیل در واحدهای نیروگاهی نمی‌تواند زمینه ذخیره‌سازی میعانات گازی را فراهم کرده و نیاز به ساخت زیرساخت ذخیره‌سازی متناسب جزء لاینفکی از پروژه است.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته از هزینه ساخت مخازن ذخیره‌سازی میعانات گازی، متوسط هزینه احداث این مخازن برابر با 12.54 دلار به ازای هر بشکه ذخیره محاسبه می‌شود. لازم به ذکر است، 50 الی 55 درصد از هزینه یاد شده مرتب با هزینه کالا، 35 الی 40 درصد مرتبط با هزینه اجرای و 8 الی 10 درصد نیز به منظور تامین هزینه مدیریت و مهندسی برآورد شده است.

بر این اساس، ساخت مخازن ذخیره 180 هزار بشکه‌ای به منظور تامین سوخت 30 روزه یک واحد 160 مگاواتی تولید برق معادل 2.25 میلیون دلار هزینه دارد.

به طور کلی با توجه به نظرات کارشناسان این حوزه، هزینه تغییر از سوخت متداول گازوئیل به میعانات گازی شامل مخازن ذخیره‌سازی، پمپ‌های سوخت‌رسانی، سیستم‌های کنترلی و محفظه احتراق نهایتا معادل 15 درصد از هزینه ساخت یک نیروگاه خواهد بود.

با توجه به اینکه هزینه ساخت یک نیروگاه گازی در داخل کشور معادل 0.5 میلیون دلار بر مگاوات است، آنگاه حداکثر هزینه برای تغییر سوخت برای یک نیروگاه 160 مگاواتی برابر 12 میلیون دلار برآورد می‌شود.

*تصمیم‌گیری پیرامون استفاده از میعانات تسریع شود

علاوه بر هزینه ساخت مخازن ذخیره‌سازی نیروگاهی و همچنین هزینه آماده‌سازی توربین به منظور استفاده از میعانات، زمان تقریبی عملیات یاد شده معادل 5 الی 6 ماه برآورد می‌شود.

در شرایطی که سایه خاموشی فصل زمستان می‌تواند از دهه سوم دی ماه بر کشور سایه بیفکند، لذا زمان در دسترس برای حل کردن چالش‌های فنی نیروگاه‌های کشور کمتر از 5 ماه زمان وجود دارد.

در همین رابطه مقدمات استفاده از میعانات گازی به منظور متنوع‌سازی سبد سوخت کشور و با هدف کاهش خاموشی فصل زمستان باید در اسرع وقت در دستور کار وزارت نفت و وزارت نیرو قرار گرفته تا واحدهای نیروگاهی بتوانند نسبت به تولید برق با استفاده از میعانات اقدام نمایند.

در همین راستا، عباس علی‌آبادی، مدیر عامل گروه مپنا در واکنش به استفاده از میعانات گازی واقع در نیروگاه‌های کشور گفت قطعا استفاده از میعانات گازی می‌تواند مشکلات خاموشی ناشی از کمبود سوخت در زمستان را کاهش دهد، اما تصمیم‌گیری در این رابطه باید به سرعت انجام شود زیرا استفاده از میعانات در نیروگاه الزاماتی نظیر احداث مخازن ذخیره دارد.»

به گزارش فارس، استفاده از میعانات گازی علاوه بر حل مسئله خاموشی زمستان می‌تواند زمینه آزاد کردن ظرفیت گازوئیل مورد استفاده در نیروگاه‌های کشور را فراهم کند.

بر این اساس با توجه به اینکه امکان صادرات گازوئیل در مقایسه با امکان صادرات میعانات از شرایط بهتری برخوردار است، لذا این مسئله می‌تواند زمینه ارتقا منافع ملی را نیز فراهم کند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول