اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

فعال بودن گسل های اطراف تهران/باید تکلیف مدیریت بحران پایتخت مشخص شود

گسل های اطراف تهران فعال است و هر لحظه ممکن است پایتخت بلرزد. عضو شورای شهر تهران می گوید در شورای ششم حتماً باید تکلیف مدیریت بحران پایتخت مشخص شود.

فعال بودن گسل های اطراف تهران/باید تکلیف مدیریت بحران پایتخت مشخص شود

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، گسل های اطراف تهران فعال است و چندین بار زمین لرزه های کوچکی رخ داده است.

زلزله در کمین تهرانی ها است و هر لحظه ممکن است که تهران با زلزله قوی روبرو شود. حال باید دید تهران چقدر برای این بحران آماده است.

ویژگی سامانه هشدار سریع در تهران

رضا کرمی محمدی، رئیس مدیریت بحران شهر تهران  می گوید که سامانه هشدار سریع زلزله را نصب کرده ایم و اگر هشدار ۲ ثانیه زودتر از موج زلزله بدهیم از صد نفر به ۷۵ نفر کشته می رسیم و اگر ۵ ثانیه زودتر اطلاع دهیم کشته ها به ۲۵ نفر از هر صد نفر می رسد.

وی افزود: سازمان مدیریت بحران بودجه و جایگاه قانونی محدودی دارد و چندین سامانه هشدار سریع طراحی شده است تا تلفات و خسارات کاهش پیدا کند.

کرمی با اشاره مانور همگانی اظهار کرد: همه کشورها مانور ایجاد می شود و این امر جایی برگزار نمی شود و امیدوارم در مدیریت بعدی انجام شود. مانور زلزله تهران واجبات است.

درخواست دارم که امکان مجوز قبرهای دسته جمعی را از علما برای مواقع اضطراری کسب کنید

رییس سازمان مدیریت بحران با اشاره به مجوز قبر همگانی گفت: ظرفیت های ما برای زندگی عادی است و برای حادثه غیر عادی آمادگی نداریم همانگونه که در کرونا عقب هستیم. اگر زلزله شدیدی رخ دهد ما در شرایط بحران قرار می گیریم درخواست دارم که امکان مجوز قبرهای دسته جمعی را از علما برای مواقع اضطراری کسب کنید.

زلزله تهران از ۵ و نیم ریشتر می تواند خسارت بزند

ادامه داد: در کرونا دچار مشکل شدیم و باید فکرهایی انجام شود و باید جدی فکر کرد.

کرمی با بیان اینکه زلزله تهران از ۵ و نیم ریشتر می تواند خسارت بزند گفت: اگر بیش از ۶ و نیم باشد دچار مشکل می شویم.

مسوولیت در حوزه مدیریت بحران تغییر کرده است در گذشته رییس ستاد بحران شهردار تهران بود که این مسوولیت گرفته شد.

در مواقع بروز حادثه نیاز به راه های اضطراری وجود دارد/برای آموزش و ایجاد آمادگی در میان شهروندان چه اقداماتی انجام شده است

سید جعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: در گذشته رئیس ستاد مدیریت بحران تهران شهردار تهران بود که این مسئولیت از شهردار تهران گرفته شده است. چه مشکلی وجود داشته که این اتفاق افتاده و آیا در حال حاضر ماموریت های این سازمان تغییر کرده است؟

به گفته عضو شورای شهر تهران،  با توجه به اینکه در مواقع بروز حادثه نیاز به راه های اضطراری وجود دارد آیا پل ها و برج هایی که در این مسیرها هستند برایشان اقدامی انجام شده و چه تجهیزاتی برای بازگشایی این مسیرها فراهم شده است؟ همچنین برای آموزش و ایجاد آمادگی در میان شهروندان چه اقداماتی انجام شده است.

 تحلیل ها در رابطه با زلزله های کمتر از دو و سه ریشتر انجام شده؟

تشکری ادامه داد: برخی از تجهیزات در سوله های بحران نگهداری می شود که با گذر زمان تاریخ مصرف آنها می گذرد. آیا تمهیداتی برای جایگزینی آنها اندیشیده شده است و تحلیل ها در رابطه با زلزله های کمتر از دو و سه ریشتر انجام شده یا خیر؟

بر اساس این گزارش، در زمان بحران یکی از نیازهای اساسی  ارتباطات و مخابرات است و   در این زمینه نیاز به دکل های خود ایستا وجود دارد  و قرار بود در گذشته تجهیزات ارتباطی خودرویی تهیه و تجهیز شود.

در زمینه مدیریت بحران شهرداری تهران باید با دولت جلساتی داشته باشند تا به یک مدل بحران برای حوادث برسند.

در شورای ششم شهر تهران حتماً باید تکلیف مدیریت بحران پایتخت مشخص شود

احمد صادقی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: موضوع زلزله تهران سالهاست که مطرح است و مطالعاتی هم در این زمینه صورت گرفته است و برنامه‌هایی هم اجرا شده است. البته باید کارها ادامه پیدا کند. در  این بخش نیازمند اعتبارات هستیم که باید فراهم شود. در شورای ششم شهر تهران حتماً باید تکلیف مدیریت بحران پایتخت مشخص شود.

وی در خصوص وظایف قانونی در هنگام وقوع زلزله گفت: تکلیف فرماندهی میدان در حوادث مشخص شود. قانون این اختیار را به وزیر کشور داده است، اما وزیر کشور قطعاً برنامه‌های دیگری هم دارد و به این موضوعات نمی‌تواند خیلی برسد، در نتیجه نامه‌ای زده و جانشین فرماندهی را به شهردار وقت محول کرده، البته ابهاماتی وجود دارد که باید برطرف شود. 

باید در زمینه بحران، با دولت صحبت کرده و با یک مدل واحد برسیم

عضو شورای شهر تهران گفت:جدای از این موارد، باید به موضوع لرزه‌خیزی توجه جدی‌تری کرد و در حوزه زیرساختی، فرهنگ و آگاهی‌بخشی به شهروندان هم اقدام کنیم و البته باید در زمینه بحران، با دولت صحبت کرده و با یک مدل واحد به مدیریت بحران شهر تهران بپردازیم. 

بر اساس آمارها باید منتظر یک زلزله بالای ۷ ریشتر در تهران باشیم

بر اساس آمار های ارائه شده باید در تهران منتظر یک زلزله بزرگ بود.محمد آقامیری عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: بر اساس آمارها باید منتظر یک زلزله بالای ۷ ریشتر در تهران باشیم و اما فکری برای ساختمان‌های بلند مرتبه و قدیمی شهر نمی‌شود.

انتظار زلزله ۶ ریشتری برای سال ۲۰۹۰ خواهد بود/ آخرین زلزله سنگین نیز حدود ۷ ریشتر بود

وی ادامه داد: در چند سال گذشته آخرین زلزله ۶ ریشتری در اطراف تهران بود و انتظار زلزله ۶ ریشتری برای سال ۲۰۹۰ خواهد بود.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، طی سال‌های گذشته ۷ زلزله با ریشتر بالا در حوالی تهران داشتیم و براساس محاسبات دوره بازگشت آن ۱۵۹ سال است. آخرین زلزله سنگین نیز حدود ۷ ریشتر بود.

آقا میری تاکید کرد: در تهران ساختمان‌های بلند مرتبه داریم که بیش از ۵۰ سال از عمر آنها گذشته و ما باید بر اساس آمارها منتظر یک زلزله بالای ۷ ریشتر باشیم و سوالم این است که چرا فکری برای این ساختمان‌ها نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، مسوولان هشدارهای در خصوص زلزله تهران می دهند. تهران بافت فرسوده دارد و در صورت وقوع حادثه حوادث ناگواری رخ می دهد. امکاناتی برای بحران دیده شده ولی کافی نیست حال باید دید مدیران جدید چه برنامه ای برای زلزله تهران خواهند داشت؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول