اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

روایت 2 تصویر حاشیه‌ساز کتب درسی/ تصاویر چگونه اصلاح شدند؟

سال گذشته تصویر جلد کتاب ریاضی سوم دبستان و تصویر درسی از کتاب فارسی اول دبستان، حاشیه‌های فراوانی را برای آموزش و پرورش ایجاد کرد و اکنون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، این تصاویر را اصلاح کرده است.

روایت 2 تصویر حاشیه‌ساز کتب درسی/ تصاویر چگونه اصلاح شدند؟

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: سال گذشته 2 تصویر از 2 کتاب درسی دانش‌آموزان، حاشیه‌های فراوانی را برای آموزش و پرورش ایجاد کرد.

اولین ماجرا به حذف کتاب قرآن در تصویر درس فارسی پایه اول دبستان باز می‌گردد؛ حذف تصویر کتاب قرآن به سند 2030 هم گره خورد و کار به جایی رسید که رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در سخنرانی‌های و جلسه‌های متعدد اعلام کرد که این سازمان مخالف سرسخت سند 2030 است و گفت: «بنده خصم آشکار و نهان سند 2030 هستم».

در تصویر کتاب فارسی اول ابتدایی سال ۹۸، کتاب قرآن در ردیف وسط یک میز تلویزیون قرار داشت که بنا به گفته رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی این موضوع با گلایه‌های همراه بود و عنوان شده بود که جای قرآن آنجا نیست و باید در جای برتر باشد.

بر همین اساس قرار شد جای جدیدی برای کتاب قرآن پیدا کنند اما چون جای مناسبی در تصویر یافت نشد و از طرف دیگر در صفحات دیگر همین کتاب، بارها و بارها به آیات قرآن توجه شده است، تصمیم گرفتند که کلا عکس قرآن را از این تصویر حذف کنند و به جای آن گلدان بگذارند.

اما همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، ماجرای این حذف تا آنجا پیش رفت که آموزش و پرورش متهم به اجرای سند 2030 شد.

*تغییر تصویر کتاب فارسی اول ابتدایی چگونه شد؟

حالا سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در کتاب فارسی پایه اول ابتدایی سال تحصیلی 1401ـ1400، تصویر مورد نظر را اصلاح کرده است.

در تصویر جدید میز تلویزیون را طوری طراحی کردند که در ردیف بالای آن، کتاب قرآن قرار گرفته است.

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: تصویر کتاب فارسی اول اصلاح شد و طراح تغییراتی داده است یعنی قرآن در بالای میز تلویزیون قرار گرفته است.

اما ببینم تغییر جلد کتاب ریاضی سوم دبستان که آن هم با حاشیه‌های زیادی همراه بود چه تغییری کرده است؟

در کتاب ریاضی سوم ابتدایی سال 98، 5 دانش‌آموز شامل سه دختر و 2 پسر در کنار درختی در حال بازی بودند که در کتاب سال 99، تصویر دو دختر حذف شد.

این موضوع آنقدر حساس شد که بحث‌های جنسیتی کشیده شد و عنوان شد که این موضوع نادیده گرفتن حق دختران است و این ادعاها در حالی بود که در تصویر جلد برخی کتب درسی همچنان دختران حضور دارند.

* جلد کتاب ریاضی سوم دبستان هم تغییر کرد

در کتاب ریاضی سوم دبستان هم تغییراتی ایجاد شده است و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره تغییر جلد کتاب پایه سوم ریاضی به خبرنگار فارس گفت: جلد کتاب ریاضی سوم دبستان با طراحی جدید ارائه شده است.

تصویر زیر، همان جلد کتاب ریاضی پایه سوم ابتدایی است که برای سال تحصیلی جدید یعنی 1401ـ1400 اینگونه طراحی شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول