اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

صدرالحسینی: افغانستان درس عبرت برای غرب‌گرایان است

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: داستان افغانستان درس عبرت برای تمام کسانی است که تصور می‌کنند با رفاقت و صمیمیت و ارتباط با آمریکا می‌توانند مشکلات خود را حل کنند.

صدرالحسینی: افغانستان درس عبرت برای غرب‌گرایان است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، کارشناس مسائل غرب آسیا به خروج کامل آمریکا از افغانستان و قدرت گرفتن طالبان و دلایل این اتفاق اشاره و تصریح کرد: آخرین سرباز متجاوز آمریکایی نیز از افغانستان با تهدیدات نیروهای طالبان خارج شد و این نشان‌دهنده افتضاحی است که دولت‌های مختلف آمریکا به آن دچار شدند.

سیدرضا صدرالحسینی افزود: واقعیت امر این است که شرایطی برای آمریکا در افغانستان در طول ۲۰ سال گذشته به وجود آمد که ماندن آن‌ها به‌جز خسران و افزایش تلفات انسانی و هزینه هیچ فایده‌ای نداشت و این اظهاراتی است که جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا چندین بار در روز‌های اخیر به آن اشاره کرده و گفته‌است ما مجبور شدیم از افغانستان خارج شویم.

صدرالحسینی گفت: البته هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که نیروهای متجاوز آمریکایی با آن حجم از امکانات و تجهیزات نظامی مجبور شوند که با ضرب‌الاجل طالبان از افغانستان خارج شوند و حتی تعداد قابل‌توجهی از دوستان و همکاران خودشان را که در طول بیست سال گذشته همکاری‌های بسیار نزدیکی با آن‌ها داشتند در افغانستان رها کنند. در کنار رها کردن افرادی که با آن‌ها همکار و ویزای آمریکا را نیز به آن‌ها داده بودند و حتی به بعضی از آن‌ها گفته بودند که می‌توانید به‌عنوان شهروند آمریکایی در آمریکا زندگی کنید بازهم آن‌ها را رها کردند و حتی بسیاری از تجهیزات نظامی و مخابراتی و امنیتی ازجمله هلیکوپترها، سلاح‌های سبک و نیمه سنگین و دستگاه‌های مخابراتی را در افغانستان رها کردند و مجبور به فرار شدند.

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: این نشان می‌دهد که ملت افغانستان در شرایط کنونی نتوانستند حضور ۲۰ ساله آمریکایی‌ها را در کشورشان تحمل کنند و این‌یک واقعیت غیرقابل‌انکار است. انگلیس اوایل قرن بیستم، آمریکا اواخر قرن ۲۱ و روسیه اواخر قرن بیستم مجبور به فرار از افغانستان شدند و این مسئله نشان می‌دهد که افغانستان جای متجاوزان نیست و نخواهد بود اما ممکن است این سؤال پدید بیاید که آمریکایی‌ها برای چه به افغانستان آمدند؟

صدرالحسینی گفت: آمریکایی‌ها با چند شعار اساسی به این کشور آمدند. نخست دموکراسی، دوم ملت_دولت سازی، سوم کاهش و به صفر رساندن تولید و کشت مواد مخدر و چهارم نابودی تروریسم. اما با رفتن خودشان نتوانستند ملت افغانستان را به یک ملت غرب‌گرا تبدیل کنند. حتی نتوانستند دولتی از خود به‌جای بگذارند که مردمی باشد و حمایت جامعه افغانستان را داشته باشد. آن‌ها حتی نتوانستند کشت و تولید مواد مخدر را کاهش دهند بلکه کشت و تولید خشخاش و مواد مخدر در افغانستان دو برابر شده است.

وی تصریح کرد: ازطرفی گروه‌ها و جریانات تروریستی دارای پرچم و مشخصات مانند داعش و گروه‌های تروریستی ناشناس و بدون پرچم در افغانستان به وجود آوردند و در این شرایط این کشور را ترک کردند. داستان افغانستان درس عبرت برای تمام کسانی است که تصور می‌کنند با رفاقت و صمیمیت و ارتباط با آمریکا می‌توانند مشکلات خود را حل کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول