اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی شبکه ملی اطلاعات/ فقدان شبکه ملی اطلاعات مساوی با فقدان سلاح یک کشور

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران گفت: کشور فاقد شبکه ملی اطلاعات، فاقد قدرت سایبری است؛ اگر فاقد زیرساخت سایبری مناسب باشیم، کشوری فاقد سلاح هستیم و آسیب‌پذیری ما بیشتر خواهد شد.

چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی شبکه ملی اطلاعات/ فقدان شبکه ملی اطلاعات مساوی با فقدان سلاح یک کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ابوالحسن فیروزآبادی صبح امروز در افتتاحیه هجدهمین کنفرانس بین‌المللی انجمن رمز ایران، اظهار کرد: برای پرداختن به موضوع چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی شبکه ملی اطلاعات در جهت تامین امنیت، به بیان تاریخچه شکل‌گیری این پروژه در کشور نیاز است؛ شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۲ تعریف و با مفهوم مسیریابی شکل گرفت.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران پیرامون مسیریابی افزود: مسیریابی کابران در فضای مجازی باید داخل کشور باشد و  الزاماتی چون استقلال، مدیریت، امنیت، پهنای باند مناسب و اتصال شبکه‌های بین‌المللی نیز به این تعریف اضافه شد که چهارچوب کلان شبکه ملی را روشن می‌کرد و توانستیم در سال ۹۵ این الزامات را در سند دیگری با دقت بیشتر مشخص کنیم، به دلیل مشکلات در اجرای پروژه با توجه به اینکه پیش‌بینی شده بود طرح و معماری این شبکه  توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه شود، این پروژه در عمل موفقیت‌آمیز نبود.

وی افزود: با دستور مقام معظم رهبری، شورای عالی فضای مجازی به این کار ورود کرد و وزارتخانه موظف شد در بازه زمانی مشخصی  این طرح را ارائه دهد و دبیرخانه شورای ملی و مرکز ملی این طرح که سال ۹۹ به تصویب رسید، با همکاری وزارت ارتباطات و مذاکره با سایر دستگاه‌های مامور ابلاغ شد.

فیروزآبادی درخصوص چالش ابهام در مفهوم شبکه ملی اطلاعات تصریح کرد: ما مدل مشابه شبکه ملی اطلاعات با پیش‌فرض‌ها و استراتژی‌هایی که ایران در حوزه فضای مجازی تعریف کرده، نداریم؛ به همین سبب مدلی ملی و بومی در کشور مدنظر داریم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نیز این طرح را دارند ولی آن مفهومی که ما از شبکه ملی داریم دارای ابهام بود، برای رسیدن به نقطه تعادل امروز تصویر روشنی در دستمان است که باید اجرایی شود.

شبکه ملی اطلاعات، پیشران صنعت کشور

وی با اشاره به چالش دیگر که باعث ایجاد چالش قبل نیز شده بود، گفت: آمادگی سازمانی و تشکیلاتی در کشور، چالش دیگر است که طی آن طیف وسیع سواد مجازی مسؤولان و کاربران مطرح می‌شود.

فیروزآبادی افزود: ما ساختار متولی برای شبکه ملی اطلاعات نداشتیم اما طبق مصوبه شورای عالی، متولی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که در تمام این سال‌ها مسوولیت شبکه ملی ارتباطات را داشته ولی در ساختار آن وزارتخانه، به طور خاص این ماموریت در شرح وظایفش پیش‌بینی نشده است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران افزود: شبکه ملی اطلاعات، طیف وسیعی از حوزه‌ها را در برگرفته و تمام ابعاد  اقتصادی و اجتماعی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد، پیشران صنعت کشور است و در حوزه جهانی خدمات اقتصاد دیجیتال را ارائه می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که وزارت ارتباطات حرفش درست است که من به تنهایی نمی‌توانم این پروژه را انجام دهم، تصریح کرد: از طرف دیگر ساختار کشور ما آمادگی حرکت در نظام شبکه‌ای را ندارد، نظام کشور ما سیلویی و موضوعی حرکت می‌کند و این با نگاه شبکه‌ای منافات دارد که به سمت اجتماعی شدن موضوعات کشور حرکت می‌کند.

فیروزآبادی گفت: برای آن که بتوانیم شبکه ملی اطلاعات کارآمد داشته باشیم که بتواند در شبکه جهانی فضای مجازی قلمروسازی کند، نیاز داریم در همه حوزه‌های کشور در این مورد تحول اتفاق افتد که غربی‌ها از آن به تحول دیجیتال یاد می‌کنند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران ادامه داد: ما نیز می‌توانیم به آن تحول فضای مجازی بگوییم ولی نیاز به بازسازی و بازمهندسی بسیاری حوزه‌ها در کشور داریم که هنوز در کشور وجود ندارد، به همین دلیل در حوزه فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات،  بیشترین تمرکز روی پیام‌رسان‌ها است.

وی ضمن بیان این نکته که اهمیت موضوع، چالش دیگر است، خاطرنشان کرد: ما با جریان عظیم جهانی شدن مواجهیم و با تحولات تکنولوژیکی در دهه‌های اخیر در حوزه فناوری‌های نوظهور، علوم شناختی، نانوتکنولوژی، ارتباطات و کوانتومی، اگرچه هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیدند، روبه‌رو هستیم که چالش‌ساز است.

فیروزآبادی بیان داشت: باید در مواجهه با این تکنولوژی‌ها فهم و تجزیه و تحلیل داشته باشیم که راهبرد مناسب در کنار شبکه اقتصادی که در دنیا ایجاد شده، اتخاذ کنیم.

اقتصاد پلتفرمی آمریکا، دولت‌گریز است

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران ادامه داد: توسعه اینترنت روی بستر تلفن همراه باعث شده که پارامتر جهانی شدن را بیش از پیش احساس کنیم؛ انحصاراتی که در کشورهای به خصوصی از جمله آمریکا هستند، تصمیم‌گیری برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را مشکل می‌کرد.

وی ادامه داد: ما نیاز داشتیم علاوه بر شناخت تکنولوژی، اقتصاد، شرکت‌ها و بازیگران بزرگ، فرم‌های جدید اقتصادی مثل اقتصاد پلتفرمی که تلاش می‌کنند دولت‌گریز باشند، مثل بلاک‌چین یا خدمات ابری، را نیز بشناسیم که این تکنولوژی‌ها با تعریف نظام ملی مغایرت دارند.

فیروزآبادی گفت: قطب‌های اطلاعات مانند اپل، میکروسافت، گوگل و فیسبوک که در انحصارات غربی ایجاد شده، مولد چالش ادراکی، طراحی، توان فنی و تصمیم‌گیری بوده‌اند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد در طراحی‌، موسسان شبکه جهانی اینترنت یعنی آمریکایی‌ها، برای تصرف بازار تلاش دارند دولت‌ها را تا جای مقدور به رسمیت نشناسند، گفت: پروتکل‌های فنی یک‌طرفه است و در توسعه اقتصاد خود تا جای مقدور از قوانین کشورها تخطی کرده، بدون اجازه وارد کشورها شده و به شهروندان کشورها خدمات دهند و هیچ تعهدی به کاربر و حکومتی که کابران شهروند آن حکومت هستند، ندارند.

وی تصریح کرد: این عدم همکاری، چالش بزرگی است که در کشور ما این موضوع به دلیل تحریم ها مضاعف شده است و به دلیل فشارهایی که کشورهای در حال توسعه وارد کردند.

فیروزآبادی در ادامه بیان کرد: در برخی کشورها بحث تبعیت از قوانین کشورها، در حال مورد پذیرش قرار گرفتن از سوی شبکه جهانی اینترنت است که طی آن در چهارچوب شبکه ملی کشورها قواعدی را رعایت کنند، مالیات پرداخت کنند، از نابودی کسب و کارهای محلی خودداری کنند و در زمینه آسیب‌های اجتماعی همکاری کنند برای مثال در کشور استرالیا مکلف کردند یک پلتفرم آمریکایی با رسانه‌های محلی همکاری داشته باشد و حق‌ تالیف رسانه‌های محلی را بپردازد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران افزود: ما به دلیل عدم همکاری پلتفرمی‌ها مجبوریم، مشابه آن‌ها را در کشور فراهم کنیم که درصورت همکاری  این کار می‌تواند در اولویت ما نباشد؛ به دلیل عدم همکاری باید به فکر باشیم، پلتفرم اندروید و اپل در نحوه بهره‌برداری کاربران ما مداخله کرده و نسبت به حذف نرم افزارهای ایرانی اقدام می‌کنند یا از درج اپلیکیشن‌های  ایرانی جلوگیری می‌کنند.

وی ضمن بیان اینکه چالش دیگر مغایرت ذاتی ایجاد شبکه ملی با حکمرانی جهانی اینترنت است، توضیح داد:  این چالش در جهت تضعیف کشورها است و با تعریف شبکه ملی اطلاعات که به دنبال این است که قلمرویی در این فضا ایجاد کند، مغایرت دارد؛ روز به روز جهان به این نقطه نزدیک می‌شود که کشورها شبکه ملی اطلاعات خود با پیش‌فرض‌های خود را داشته باشند.

فیروزآبادی درخصوص اینکه داشتن شبکه اطلاعات چه فرصت‌هایی در حوزه امنیت خلق می‌کند، اظهار کرد: ما در فضای مجازی در حال خلق دارایی‌های معنوی هستیم و بخش عمده اقتصاد جهان بر این مبنا است، ۵ شرکت اول دنیا از لحاظ ارزش بازار، یعنی آمازون، گوگل، فیسبوک، اپل و مایکروسافت، شرکت‌های فضای مجازی است و این دارایی‌ها در کشورهایی که شبکه ملی اطلاعات ندارند در معرض خطر است.

آسیب‌پذیری هویت مجازی فاقد شبکه ملی اطلاعات

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران درخصوص ایجاد قلمرو و هویت گفت: اگر می‌خواهیم هویت ایران مجازی را در شبکه فضای مجازی تعریف کنیم باید شبکه ملی اطلاعات داشته باشیم؛ هویت مجازی فاقد شبکه ملی اطلاعات به شدت آسیب‌پذیر است.

وی درخصوص صیانت از مردم بیان کرد: با توجه به اینکه در این بازار همه چیز عرضه می‌شود و خلافکاران از همه نقاط جهان می‌توانند عمل کنند، مبحث جدید جرایم سازمان‌یافته وجود دارد که کشورها می‌توانند آماج این جرایم در حوزه‌های مختلف آسیب‌های اجتماعی قرار بگیرند، کشوری که فاقد شبکه ملی باشد مثل بدن بدون حفاظت در معرض بیماری‌های مختلف از جهان است.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه حریم خصوصی افراد قابل قیمت‌گذاری نیست، خاطرنشان کرد: اگرچه حریم خصوصی ممکن است ارزش اقتصادی  نداشته باشد ولی به هرحال یک حریم  است، برای استفاده از مزایای فضای مجازی نیاز به داشتن شبکه ملی اطلاعات داریم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران بیان کرد: اقتصاد خدماتی ضمن ایجاد رفاه، موجب بزرگ شدن بازار، ایجاد اشتغال و خلق دارایی را دارد و می‌توانیم در بحران‌های بزرگ مثل کرونا از طریق فضای مجازی نسبت به مهار بحران‌ها از قبیل سیل، زلزله و اپیدمی بپردازیم و در این موارد زیرساخت توسعه ملی، شبکه ملی اطلاعات است.

وی عنوان کرد: ما نمی‌توانیم خلق دارایی، بزرگ کردن بازار و ایجاد رفاه را روی یک شبکه جهانی قرار دهیم که حکمرانی ملی ما را به رسمیت نمی‌شناسد؛ از مزایای شبکه ملی اطلاعات حاکم کردن نظام ارزشی ملی خودمان است.

فیروزآبادی درخصوص ایجاد قدرت سایبری کشور بیان کرد: کشور فاقد شبکه ملی اطلاعات، فاقد قدرت سایبری است، توسعه فضای مجازی و تکنولوژی‌هایی که آن را ایجاد می‌کند، قدرت نرم خلق کرده که امروزه دوشادوش قدرت سخت و حتی کارآمدتر است که در جنگ‌های جدید نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر فاقد زیرساخت سایبری مناسب باشیم کشوری فاقد سلاح هستیم و آسیب‌پذیری ما بیشتر خواهد شد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران ضمن ابراز امیدواری از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، در پایان بیان کرد: حفاظت از دارایی، صیانت از مردم، قلمرو ایران مجازی، زیرساخت توسعه ملی برای بزرگ شدن اقتصاد، خلق دارایی، رفاه عمومی و اشتغال از مزایای شبکه ملی اطلاعات است که باعث می‌شود کشور قدرتمندی شویم و بتوانیم خود را از جنگ های دشمن حفظ کنیم.

انتهای پیام/۶۳۱۲۴/ق۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول