اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

ماجرای بیمه آتش نشان شهرداری /مجلس چه تصمیمی برای آتش نشان می گیرد؟

مشکل بیمه سخت و زیان آور بودن آتش نشان شهرداری تهران هنوز برطرف نشده است.لایحه ای در این زمینه به مجلس رفته و در نوبت بررسی است حال باید دید که این مشکل چه زمان حل می شود؟

ماجرای بیمه آتش نشان شهرداری /مجلس چه تصمیمی برای آتش نشان می گیرد؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، ماجرای بیمه سخت و زیان‌آور بودن شغل آتش‌نشانان شهرداران تهران هنوز به نتیجه نرسیده است. سالهاست که این موضوع مطرح است.

سنوات ارفاقی 5 ساله برای آتش نشانان تهرانی

به دلیل نوع بیمه آتش‌نشانان شهرداری، این افراد با وجود اینکه شغل‌شان سخت و زیان‌آور است، اما نمی‌توانند از ده سال سنوات ارفاقی برای بازنشستگی استفاده کنند و سنوات ارفاقی آنها پنج سال است.

طرح سخت و زیان‌آور بودن شغل آتش‌نشانی را به مجلس ارائه کردیم/طرح در نوبت رسیدگی است

چند سال است که مدیران در پی این هستند که این مشکل را برطرف کنند و درنهایت طرحی تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. علیرضا احمدی رئیس شورای عالی استان‌ها در این باره به فارس گفت: طرح سخت و زیان‌آور بودن شغل آتش‌نشانی را به مجلس ارائه کردیم و در نوبت بررسی است. 

بیمه آتش‌نشان شهرداری تهران مشمول داستان 10 سال سنوات ارفاقی نمی‌شود

وی ادامه داد: دولت مصوبه‌ای دارد که افرادی که شغل سخت و زیان‌آور دارند، با بیست سال سابقه می‌توانند سی روز حقوق بازنشستگی دریافت کنند، اما بیمه آتش‌نشانی شهرداری تهران مشمول این داستان نمی‌شود چرا که بیمه آنها تأمین اجتماعی نیست. 

احمدی ادامه داد: لایحه‌ای را ابرای رفع مشکل بیمه به مجلس داده‌ایم و قرار است بررسی شود. 

موضوع بیمه آتش‌نشانان و همچنین شهدای آتش‌نشان از جمله مشکلاتی است که هنوز برطرف نشده است. آتش‌نشانانی که در حین خدمت جان خود را از دست می‌دهند به عنوان شهید محسو ب نمی‌شوند.

خواسته خانواده‌های شهدای آتش‌نشان این است که این افراد شهید محسوب شوند

مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در این باره گفت: ما تلاش‌هایی در این زمینه کرده‌ایم اما هنوز موفق نشده‌ایم. خواسته خانواده‌های شهدای آتش‌نشان این است که این افراد شهید محسوب شوند. در تهران 43 شهید آتش‌نشان داریم. البته ما براساس مصوبه شورای شهر پرداخت‌هایی به خانواده‌های این افراد داریم. 

پرونده شهدای آتش‌نشان شهرداری جاری و آنها بازنشسته نمی‌شوند

وی تأکید کرد که پرونده شهدای آتش‌نشان جاری و آنها بازنشسته نمی‌شوند و مستمری‌بگیر نیستند، بلکه مثل افراد شاغل، حقوق دریافت می‌کنند. 

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران تأکید کرد: در صورتی که بنیاد شهید این افرد را تحت پوشش قرار دهد، سازمان هزینه آنها را می‌دهد. اگر آتش‌نشانانی که در حین خدمت جان خود را از دست می‌دهند به عنوان شهید محسوب شوند خیلی خوب است. 

پیگیر بیمه آتش نشان هستیم

وی همچنین در خصوص بیمه آتش نشانان هم به خبرنگار فارس گفت: ما این موضوع را پیگیر هستیم و امیدواریم لایحه در مجلس بررسی شود.

مدیران پنجمین دوره مدیریت شهری هم به دنبال رفع مشکلات آتش‌نشانان بودند اما این امر محقق نشد. این درحالی است که ایمنی یک نیاز ضروری برای زندگی است و در این مسیر آتش‌نشانان حافظان ایمنی شهر و قهرمانان نجات زندگی شهروندان هستند.

 ایثارگری‌های آتش‌نشانان فراموش‌ناشدنی است/باید زمینه تکریم و رفع مشکلات این افراد فراهم شود

مجید فراهانی عضو شورای پنجم شهر تهران گفته بود: ایثارگری‌های آتش‌نشانان فراموش‌ناشدنی است و همیشه در خاطره‌ها ماندگار است و لازم است تا با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود و نظارت بر اجرای مصوبات شورا، زمینه‌های تکریم و حل مشکلات آنها فراهم شود. 

قانون برای این کار داریم/آتش نشان صندوق بازنشستگی شهرداری را ندارند نه تامین اجتماعی

به گفته فراهانی، برابر بند «الف» 2 ماده 76 قانون تأمین اجتماعی و استفساریه مجلس شورای اسلامی، آتش‌نشانان به علت ماهیت سخت و زیان‌آور بودن شغل، با مشمولین قانون کار مشابه و یکسان هستند و کارفرمایان آنها به منظور تأمین منابع مالی مورد نیاز، اجرای این قانون براساس اجزای 4 و 6 بند «ب» همین تبصره مکلف به پرداخت 4 درصد مابه‌التفاوت حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور به تأمین اجتماعی هستند تا زمینه بهره‌مندی آتش‌نشانان از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور فراهم شود. 

وی ادامه داد: متأسفانه این روند در شهرداری تهران به علت آنکه صندوق بازنشستگی آتش‌نشانان، صندوق تأمین اجتماعی نیست و این افراد تحت پوشش سازمان بازنشستگی شهرداری هستند، در اجرایی و عملیاتی شدن این قانون شاهد مسائلی هستیم که نیازمند اقدام شهرداری در دو بخش بودجه‌ای و تدوین مقررات برای رفع و برطرف شدن این مسائل به منظور بهره‌مندی آتش‌نشانان از مزایای پیش‌بینی شده در قانون تأمین اجتماعی است. 

پیگیری مشکل در سامانه فارس من خبرگزاری فارس

در سامانه (فارس من) خبرگزاری فارس هم بارها آتش‌نشانان خواستار رفع مشکل بیمه شدند. طی پیگیری‌های خبرنگار فارس، پیروز حناچی شهردار وقت تهران تأکید کرد که مشکل را برطرف کرده اما مجلس در این زمینه باید تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهد. 

بیمه به شورای ششم کشیده شد/ باید مشکل حل شود

موضوع بیمه آتش‌نشانان به شورای ششم شهر تهران کشیده شد و ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در این باره تأکید کرد که باید براساس قانون، مشاغل سخت با 20 سال سابقه بازنشست شوند و حقوق و مزایای سی‌ساله بگیرند، اما آتش‌نشانان پایتخت تابع صندوق بازنشستگی هستند و با پنج سال ارفاق بازنشسته می‌شوند، لذا به اندازه 25 روز از ماه حقوق دریافت می‌کنند. 

وی ادامه داد: عادلانه نیست این افراد به دلیل تعدد حوادث در تهران 10 برابر همکارانشان در دیگر استانها فعالیت می‌کنند و باید مشکل بیمه آنها را برطرف کنیم.

همکاران در حوزه آتش‌نشانی در معرض خطر شهادت هستند/مشخص نیست این نشان افتخار در چه سازوکار اداری قرار گرفته است؟ 

تعداد زیادی از آتش‌نشانان در حادثه پلاسکو در سال 95 جان خود را از دست دادند اما هنوز این افراد شهید محسوب نشدند. سیدجعفر تشکری هاشمی عضو شورای ششم شهر تهران در این باره گفت:‌همکاران در حوزه آتش‌نشانی در معرض خطر شهادت هستند. 

وی ادامه داد: اما در شهرداری، شهدای آتش‌نشان پلاسکو به عنوان شهدای خدمت شناسایی نشدند و مشخص نیست این نشان افتخار در چه سازوکار اداری قرار گرفته است؟ 

عضو شورای شهر تهران تأکید کردکه باید حل مسئله شهدای خدمت در اولویت قرار گیرد. 

براساس این گزارش، سالهاست که معضل بیمه آتش‌نشانان شهرداری تهران برطرف نشده و همچنان به قوت خود باقی است. حال باید منتظر ماند و دید که لایحه شورای عالی استان‌ها در مجلس به کجا می‌رسد و نمایندگان مجلس چه تصمیمی برای آتش‌نشانان تهرانی خواهند گرفت؟ 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول