اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ترامپ: بایدن باعث تحقیر مطلق آمریکا شده و باید استعفا کند

رئیس‌جمهور سابق آمریکا نحوه خروج آمریکایی‌ها از افغانستان را تحقیر مطلق توصیف کرد و استعفای رئیس‌جمهور فعلی را خواستار شد.

ترامپ: بایدن باعث تحقیر مطلق آمریکا شده و باید استعفا کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا گفت، «جو بایدن» رئیس جمهور فعلی باعث تحقیر مطلق آمریکا شد و باید استعفا دهد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ترامپ در مصاحبه‌ای گفت، نحوه خروج از آمریکا «فاجعه» بود زیرا «آن‌ها (طالبان) به گفتند خارج شوید، به ما تاریخ اعلام کردند و همین‌طور شد».

رئیس جمهور سابق آمریکا که بیش از یک سال با طالبان مذاکره کرده و بهار امسال را به‌عنوان تاریخ خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اعلام کرده بود گفت: «آن‌طور خارج شدن تحقیری مطلق برای ایالات متحده بود و فرماندهان و ژنرال‌ها [در این‌باره] درست می‌گویند و بالاتر از آن، او باید استعفا دهد».

ترامپ افزود: «فکر می‌کنم بهترین کاری که او می‌تواند انجام دهد این است که از مردم آمریکا و جهان عذرخواهی کند. تمام جهان مستحق یک عذرخواهی هستند».

او با اشاره به حضور بایدن در مراسم ورود سربازان آمریکایی کشته شده در انفجار هفته گذشته فرودگاه کابل گفت: «او مدام در حضور والدین و بستگان نظامیان کشته شده به ساعتش نگاه می‌کند و طوری به ساعتش نگاه می‌کند که گویی می خواهد بگوید مرا از اینجا ببرید، می خواهم به خانه بروم، مرا از اینجا ببرید. او چند بار به ساعتش نگاه کرد؟ این مایه ننگ است».

پیش از این اظهارات ترامپ، نود فرمانده بازنشسته ارتش آمریکا نیز استعفای «لوید آستین» وزیر دفاع و «مارک مایلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا را به‌خاطر «خروج مفتضحانه» آمریکا از افغانستان خواستار شده بودند.

ترامپ روز دوشنبه نیز در بیانیه‌ای گفت، چنانچه طالبان از تحویل این تجهیزات خودداری کند آمریکا بایستی به زور نظامی متوسل شده و یا مواضع طالبان را بمباران کند.

انتقادات از جو بایدن پس از کشته شدن ۱۳ نظامی تروریست آمریکایی بر اثر انفجاری در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزای» در کابل، پایتخت افغانستان شدت گرفته است.

گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. تحلیلگران ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

روند خروج نظامیان آمریکا و متحدان این کشور از افغانستان طبق توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف انجام می‌شود. این توافق در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به امضا رسید.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

بایدن همین یک ماه قبل هم به رغم برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا که از تصرف قریب‌الوقوع کابل بعد از خروج نظامیان آمریکایی خبر می‌داد، مدعی بود که ۷۵ هزار طالب در مقابل ارتش ۳۰۰ هزار نفری افغانستان که آمریکا آن‌ها را مانند هر ارتش مجهزی در جهان آموزش داده و تجهیز کرده شانسی برای موفقیت ندارند.

تصمیمات رئیس‌جمهور ایالات متحده برای خارج کردن عجولانه و بی‌برنامه نظامیان این کشور از افغانستان که منجر به سقوط دولت کابل و تسلط طالبان شد در میان افکار عمومی مردم آمریکا هم صورت جالبی نداشته است. نظرسنجی‌ای که چند روز پیش توسط گروه «ترافالگار» انجام شده، نشان داد که ۶۹ درصد از مردم آمریکا از تصمیمات بایدن درخصوص افغانستان و خروج از این کشور ناراضی هستند و فقط ۲۳ درصد از شرکت‌کنندگان عملکرد او را تایید می‌کنند.

 

نظرسنجی شبکه «اِی‌بی‌سی نیوز» و موسسه «ایپسوس» در روزهای ۲۷-۲۸ آگوست (پنجم و ششم مرداد) و پس از انفجار مرگبار فرودگاه کابل نیز نشان داده است که تنها ۳۸ درصد از شهروندان آمریکایی با نحوه اجرای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان موافق هستند.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول