اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

وزیر صمت: می‌توانیم سالانه ۶ میلیارد دلار تراز تجاری مثبت داشته باشیم/ تأمین نیازها با تقویت روابط با همسایگان

وزیر صمت با بیان اینکه می‌توانیم سالانه ۵ تا ۶ میلیارد دلار تراز تجاری مثبت داشته باشیم، گفت: تقریبا همه نیاز‌های ما با کشور‌های اطراف به اضافه چین و هند تامین خواهد شد.

وزیر صمت: می‌توانیم سالانه ۶ میلیارد دلار تراز تجاری مثبت داشته باشیم/ تأمین نیازها با تقویت روابط با همسایگان

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، باشگاه خبرنگاران جوان گفت‌وگویی با فاطمی امین، وزیر صمت انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

تجارت خارجی برای ما یک ضرورت است

- تجارت خارجی برای ما یک ضرورت است. اگر ما بخواهیم فشارهای خارجی را کاهش دهیم و تحریم را خنثی کنیم باید تبدیل به یک قدرت اقتصادی شویم.

- همانگونه که ما از بعد داخلی نگاه می‌کنیم و می‌پذیریم که برای اشتغال و استفاده از ظرفیت‌های موجود باید به سمت صادرات حرکت کنیم از این نظر که باید یک قدرت اقتصادی در منطقه ایجاد کنیم و بازدارندگی ایجاد کنیم هم باید به سمت تجارت خارجی حرکت کنیم.

اقتصاد ایران باید بزرگتر از مرزهایش باشد

-  اقتصاد ایران باید بزرگتر از مرزهایش باشد. ایران باید در یکی از حلقه‌های زنجیره‌های تامین بین الملی باشد.

- برای مثال یک کالایی نظیر پنبه در تاجیکستان تولید و به ایران وارد می‌شود سپس به پارچه تبدیل ‌می‌شود و این پوشاک به کشور دیگر صادر می‌شود. یعنی لزوما روابط دو جانبه نباید باشد بلکه باید سعی کنیم زنجیره‌های بین المللی را شکل داده و در نقطه موثر آن قرار بگیریم.

صادرات به کشورهای همسایه دست‌کم باید دو برابر شود

- در همین کشور‌های همسایه ما هزار میلیارد دلار واردات وجود دارد این در حالی است که ما فقط  ۲۰ میلیارد دلار صادرات داریم که این رقم بسیار ناچیز است و این رقم دست کم باید به دو برابر خود برسد.

- این امر کاملا امکان پذیر است که ما تا ۴ سال آینده یعنی ۱۴۰۴  رقم تجارت با همسایگان را به چهل میلیارد دلار برسانیم و اتفاقا زمینه این امر هم وجود دارد.

فرصت ۲ تا ۳ ساله برای دو برابر کردن صادرات

- به جرات می‌توانم بگویم ۸۰ درصد موانع بر دوش خود ماست که این تجارت شکل می‌گیرد و به نظرم ۲ یا ۳ سال زمانی کافیست که این موانع برطرف شود و حداقل صادرات ایران دو برابر شود.

- تجارت خارجی به یک باره شکل نخواهد گرفت و طرفین اقتصادی یکدیگر را پیدا کنند اینکه من یک کالایی را ببرم در بازار مسکو یا کراچی نمی شود فروخت؛ بلکه نیاز به یک زمان دراد که همزمان تسهیل تجارت شکل بگیرد و همزمان حمل و نقل و انبار‌ها و خطوط انتقال شکل بگیرد و تقویت شود و مهمتر اینکه بازرگانان و تجار و تولید کنندگان طرفین مقابل را پیدا کرده و با آن‌ها کار کنند.

تأمین تمام نیازها با تقویت روابط با کشورهای همسایه 

- به طور کلی در اقتصاد بین الملل تعدد مبادی و مقاصد تجاری بسیار مهم است و این نکته مهمی برای امنیت ماست و همه کشور‌ها هم به این سمت حرکت می‌کنند.

- برای مثال شما با یک کشور به مشکل سیاسی می خورید اگر ۸۰ درصد یک کالای خاص از آن کشور بیاورید یه طور عملی تحت فشار قرار خواهید گرفت خوشبختانه در کشور‌های اطراف ما تقریبا اگر هند و چین را هم جز منطقه محسوب کنیم تقریبا همه نیاز‌های ما با کشور‌های اطراف به اضافه چین و هند تامین خواهد شد.

- این نکته بسیار مهمی است که اگر ما نگاه به شرق و به ویژه همسایگان را تقویت کنیم می‌توانیم بسیاری از وابستگی‌ها در زمینه واردات را کاهش دهیم.

تحقق تراز تجاری مثبت ۶ میلیارد دلاری در سال

-  تجارت یک اقدام دو طرفه است و ما نمی توانیم صرفا صادر کننده باشیم؛ البته باید تراز تجاری مثبت باشد و هر سال ما رقمی در حدود ۵ یا ۶ میلیارد دلار تراز تجاری مثبت داشته باشیم.

- شما هرچه که صادر کنید باید واردات هم داشته باشید و این اقدام درست است؛ مطالعاتی در این زمینه انجام شده و امیدواریم خیلی سریع انجام شود.

زمانی کالا‌های ترکی به نام کالای ایرانی به روسیه قاچاق می‌شد!

- این نکته را نه از روی شنیده‌ها و خوانده‌ها بلکه از روی تجربه اعلام می‌کنم که ما واقعا ظرفیت‌های گسترده‌ای در این زمینه داریم و به جرات می‌توانم بگویم که ۸۰ درصد وضعیت موجود حداقل ضعف ماست.

- اگر به خاطر داشته باشید حدود ۳ سال پیش تنشی در بین ترکیه و روسیه به وجود آمد و به یکی از هواپیما‌های روسیه شلیک شد و سقوط کرد و ۸ ماه روسیه به شدت دنبال این بود که واردات کالا از ترکیه را محدود کند در آن زمان به شدت به دنبال این بودند که جمهوری اسلامی ایران جایگزین ترکیه شود و خیلی جالب است که بدانید در همان زمان صادرات ما به روسیه از مدت مشابه سال قبل کمتر شده بود در حالی که بزرگترین رقیب ما در بازار روسیه به خصوص در موضوع مواد غذایی ترکیه بود.

- تاسف بار است که در همان زمان کالا‌های ترکی به نام کالای ایرانی به روسیه قاچاق می‌شد و ما می‌شدیم مبدا قاچاق. روی کالای ترکی برند ایرانی می‌خورد و به روسیه وارد می‌شد و روس‌ها این موضوع را فهمیده بودند و در مرز کلی توقف ایجاد می‌کردند تا مطمئن شوند که این کالا ایرانی است یا ترکیه‌ای!

باید در کنار تراز تجارت خارجی به تراز اشتغال هم نگاه کنیم

- در موضوع تجارت خارجی فقط به ارقام و مبالغ توجه می‌کنیم برای مثال می‌گوییم ۹۹ و ۳۸ میلیارد دلار وارد کردیم و ۳۵ میلیارد دلار بدون نفت صادر کردیم البته مهم است که ما به مبالغ توجه کنیم، اما باید به تراز اشتغال هم نگاه کنیم.

- توجه کنیم که کالایی که ما صادر می‌کنیم چقدر اشتغال در کشور ایجاد کرده و کالایی که وارد می‌کنیم تا چه میزان باعث از بین بردن اشتغال می‌شود.

باید به سمت صادرات کالایی برویم که کشور مقابل آن را به‌راحتی حذف نکند

- رقم صادرات ما به کشور‌های همسایه مهم است، اما از آن مهمتر این است که ببینیم که ما چه کالایی صادر می کنیم؟ آیا کالایی است که به راحتی کشور مقابل آن را حذف کند؟ آیا کالایی هست که سرمایه در داخل کشور ایجاد کرده باشد؟

- ما اگر به سمت صنایع الکترونیک و ماشین‌های صنعتی و حمل و نقل برویم می توانیم صادرات مقبولی داشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول