اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

دولت جدید مسیر دولت‌های 40 سال گذشته را ادامه ندهد/ پیشنهاد اصلاح فرایند خلق اعتبار بانک‌ها

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی مکانیزمی که براساس آن بانک اول وام می‌دهد و بعد سپرده می‌گیرد را متوقف کند و این خلاصه کلام اصلاح نظام بانکی است.

دولت جدید مسیر دولت‌های 40 سال گذشته را ادامه ندهد/ پیشنهاد اصلاح فرایند خلق اعتبار بانک‌ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طهماسب مظاهری در دومین روز سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی در میزگرد تخصصی «بانکداری مرکزی در گام دوم انقلاب»، اظهارداشت: نکته‌ای که هنوز موفق به عملیاتی شدن آن در نظام بانکی نشده‌ایم ساماندهی تسهیلات بانکی است که البته می‌توان به آن تسهیلات اجباری و تکلیفی هم گفت که این آفت بزرگ برای نظام بانکی است.

وی افزود: این تسهیلات مشکلاتی را برای بانک‌ها ایجاد کرده و توصیه به دولت و مجلس فعلی این است که نسبت به اصلاح دستورالعمل‌های اعطای تسهیلات اقدام کنند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: حرکت به سمت نظام ارز تک نرخی از دولت دور دوم دولت آقای خاتمی شروع و تا دو سال اول دولت آقای احمدی نژاد ادامه یافت و بانک مرکزی تا مدت ها نگذاشت نظام تک نرخی به چند نرخی تبدیل شود اما این رویه زیاد ادامه نداشت و در بیستم فروردین ماه 97 بلای ارز 4200 تومانی توسط آقای روحانی و جهانگیری به مملکت تحمیل شد.

وی ضمن توصیه به دولت سیزدهم برای حرکت به سمت ارز تک نرخی گفت: در توصیه به دولت سیزدهم باید گفت که به عنوان یک کار جدی به سمت تک نرخی کردن ارز حرکت کند و این موضوع را بداند که حذف قاچاق، تولید بهتر، انجام صادرات بیشتر همه در گرو ارز تک نرخی است.
 
رئیس کل اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: یک اصل اساسی این است که سپرده ها و منافع بانک متعلق به دولت نیست اما این موضوع هنوز به درستی جا نیفتاده است؛ در واقع دولت درباره سپرده ها و منابع موجود در بانک های دولتی هم همین دیدگاه را دارد و آنها را متعلق به خود می داند و تاکنون موفق نشده ایم این مقوله ساده را در دو دولت قبلی جا بیاندازیم که منابع مالی مردم نزد سیستم بانکی متعلق به دولت نیست. 

وی بیان داشت: در هنگام مسئولیت اینجانب در بانک مرکزی یک کاری که انجام شد بعد از بحث‌های مختلف این بود که توانستیم به جامعه، بانک و دولت ثابت کنیم که چاپ اسکناس تولید ثروت نیست و البته رهبر معظم انقلاب هم این موضوع را تایید کردند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: در گذشته تصور بر این بود که اگر دولت و بانک مرکزی چاپ پول کند ایجاد ثروت کرده است.

وی با بیان اینکه ارز حاصل از صادرات نفت خام درآمد نیست بلکه فروش دارایی است که در نهایت تصمیمی در این رابطه گرفته شد و منجر به ایجاد صندوق ذخیره ارزی شد، افزود: در آن زمان مطرح شد که درآمد ارز و درآمد حاصل فروش از نفت درآمد ثابت است این در حالی است که هر فرد و یا شرکتی در مدیریت بنگاه داری خود و هر دولتی باید این کار را بکند که اگر دارایی خود را فروخت دارایی خود را تبدیل به دارایی دیگری کند که راه اندازی این صندوق تمامی منافع و دستاوردهای مدنظر را داشت.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: با تاکید بر اینکه رمزارزها مقدمه ای برای رسیدن به نظام پول واحد جهانی است و ما به سمت یک ارز واحد جهانی در حال پیش روی هستیم. هر چند این امر زمان بر است اما نظام بانکی ما باید آماده استفاده از این رویه باشد.

وی تاکید کرد: این یک واقعیت است که باید برای پذیرش رمز ارزها خود را آماده کنیم زیرا اگر این کار انجام نشود صرفا مصرف کننده رمز ارز خواهیم شد.

مظاهری با اشاره به مطرح شدن ایده تلفیق سه قانون پولی بانکی، قانون علمیات بانکی بدون ربا و قانون نحوه اداره بانک‌های دولتی، گفت: این ایده باعث تدوین لایحه تحول نظام بانکی که جایگزین این سه قانون شود اما در دولت آقای خاتمی موفق نشدیم این لایحه را نهایی کنیم.

وی تصریح کرد: اما در دولت قبل دوباره این بحث مطرح شد که متاسفانه اتفاقاتی افتاد و تدوین قانون در این رابطه به دست نمایندگان مجلس افتاد و تعدادی از نمایندگان با دید خدمت و بدون بهره مندی از دانش بانکی و اقتصادی و نظری و بدون بهره مندی از تجربه کار بانکی اقدام به نوشتن این لایحه کردند و این قانون تا حدی در مجلس مطرح شده و تصویب شده است.

مظاهری بیان کرد: پیشنهاد مشخص به دولت جدید این است که کار لایحه تحول نظام بانکی را در اختیار کارشناسان بانک مرکزی قرار دهد و در این لایحه شائبه ربوی بودن باید از نظام بانکی حذف شود تا نظام بانکی بتواند با مسایل روز بانکی دنیا منطبق شود.
 
وی ادامه داد: مساله مهم ما وجود پول اعتباری است که البته این پول با ارزش ذاتی آن متفاوت است و احکامی لازم دارد که پول اعتباری بتواند معنی داشته باشد و تورم آن دیده شود.

وی در پایان در قالب توصیه‌ها به دولت سیزدهم گفت: به دولت توصیه می‌کنم که در گام دوم انقلاب پایشان را جای پای دولت‌های قبلی در این 40 سال نگذارند. آنچه که در برنامه‌های دولت آقای رئیسی دیدم متاسفانه بخش بزرگی از آن تکرار همان سیاست‌های گام اول انقلاب بوده است. 

مظاهری گفت: توصیه دوم من به دوستان بانک مرکزی و رئیس کل بانک مرکزیِ فعلی آقای کمیجانی و رئیس کل بانک مرکزی بعدی که احتمالا به‌زودی معرفی می‌شود است که از مکانیزم‌هایی که براساس آن بانک اول وام می‌دهد و بعد سپرده می‌گیرد جلوگیری کنید. بانک مرکزی می‌تواند روی این نقطه پافشاری کنند و نگذارد در ساختار بانک مرکزی و تصمیماتی که هیات مدیره بانک‌ها می‌گیرند نباید به این شکل باشد و باید این ساختار متوقف شود. این خلاصه کلام اصلاح نظام بانکی است.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: اگر این دو توصیه را قبول کنید، به سمت اصلاح خواهیم رفت اما نمی‌شود در مدت یک سال این را اجرا کرد. به‌زودی فرایند تدوین بودجه 1401 شروع می شود و نمی‌شود انتظار داشت که از سال 1401 همه چیز گل و بلبل خواهد شد اما اگر این توصیه‌ها را توجه کنند می‌شود در مدت دو سال به سمت اصلاحات رفت و ما هم به تدریج آثار آن را خواهیم دید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول