اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

سهم تجارت ایران در پیمان‌های منطقه‌ای کمتر از 2 درصد/ 90 درصد صادراتی غیرنفتی توسط 500 شرکت

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران گفت: اگرچه 50 درصد از تجارت دنیا از طریق پیمان‌های منطقه ای انجام می‌شود، اما سهم ایران از این پیمان‌های منطقه‌ای کمتر از 2 درصد است.

سهم تجارت ایران در پیمان‌های منطقه‌ای کمتر از 2 درصد/ 90 درصد  صادراتی غیرنفتی  توسط 500 شرکت

محمدرضا مودودی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در رابطه با وضعیت تجارت خارجی کشور طی سال‌های اخیر گفت: اگرچه تجارت خارجی یکی از پیشران های اصلی تولید و رشد اقتصادی هر کشوری به شمار می‌رود، اما در چهار سال دوم دولت روحانی ما با یک عقب گرد را در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی از جمله حوزه تجارت خارجی تجربه کردیم. 

* کاهش 50 میلیارد دلاری صادرات در دولت دوم روحانی نسبت به دولت اول 

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران افزود: دولت دوم روحانی برخلاف دولت اول روحانی که کارنامه موفقی را در بخش تجارت خارجی ارائه کرد، متاسفانه حرفی برای گفتن نداشت، بطوریکه طی سال های 1396 تا 1400  یعنی در دوره دوم دولت روحانی نسبت به دوره اول دولت وی در مجموع 50 میلیارد دلار صادرات ما  کاهش یافت. 

وی با بیان اینکه این رقم بسیار بزرگی است، گفت: به لحاظ وزنی 50 میلیارد دلار معادل 130 میلیون تن کالای صادراتی است، بنابراین کاهش 50 میلیارد دلاری صادرات طی 4 سال به معنای کاهش 130 میلیون تن کالای صادراتی است. 

وی بیان داشت: این در حالی است که براساس چشم انداز 1404 ما موظف بوده ایم در یک برنامه 20 ساله هر سال نسب به سال قبل به میزان 21.7 درصد در تجارت خارجی رشد داشته باشیم، بنابراین نه تنها این رشد را نداشتیم، بلکه در سال‌های اخیر شاهد کاهش تجارت خارجی نیز بوده‌ایم. 

* 50 درصد از تجارت دنیا از طریق پیمان‌های منطقه ای انجام می‌شود

وی با اشاره به مشکلات پیش روی تجارت خارجی کشور گفت: در بحث روابط بین الملل با توجه به تحریم ها علیه ایران متاسفانه ما بدترین نوع را تجربه می‌کنم و در مورد روابط بانکی با دنیا نیز دارای محدودیت های بسیاری هستیم و لذا همین موضوع نقل و انتقالات مالی را برای تجار و بازرگانان بسیار سخت کرده است، در خصوص پیمان‌های منطقه‌ای نیز اگرچه 50 درصد از تجارت دنیا از طریق پیمان‌های منطقه ای انجام می‌شود، اما سهم ایران از این پیمان های منطقه‌ای کمتر از 2 درصد است. 

مودودی با اشاره به مشکلات داخی پیش روی تجاری خارجی کشور و برخی غفلت‌ها در این حوزه، گفت: ما در تجارت خارجی نه از ظرفیت تجاری همسایگان به خوبی استفاده کرده ایم و نه از ظرفیت تجارت جهانی بنابراین حتی اگر تحریمها علیه ایران نیز لغو شود، شرایط و بنیان های داخلی تجارت به گونه ای نیست که ما با جهش صادرت مواجه شویم. 

* 90 درصد صادرات غیرنفتی توسط 500 شرکت 

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: بررسی تعداد شرکت های صادراتی و اقلام صادراتی نشان می‌دهد که اقلام صادراتی موجود در سبد صادراتی کشور حدود 400 تا 500 قلم کالا است که  حدود 90 درصد از صادرات غیرنفتی را شامل می‌شود و حدود 90 درصد از صادرات غیرنفتی نیز  توسط 400 تا 500 شرکت انجام می‌شود. 

وی گفت: بنابراین اگرچه حدود 80 هزار شرکت تولیدی در کشور وجود دارد اما از این تعداد همان طور که اشاره شد حدود 400 تا 500 شرکت بخش عظیم صادرات غیرنفتی سالانه را برعهده دارند. 

مودودی با بیان اینکه بسیاری از مسئولان ما می‌گویند که ما از قدرت رقابت پذیری در بازارهای بین المللی برای صادرات برخوردار هستیم، بیان داشت: اگرچه در محصولات مختلف تولید کنندگان فراوانی داریم اما اغلب شرکت‌های تولیدی ما کوچک و در مقیاس‌های محلی هستند،لذا نمی‌توان بر روی ظرفیت‌های خالی این واحدهای تولیدی برای صادرات حساب کرد. 

مدیرخانه ترویج تجارت جهانی، گفت: بنابراین بجز شرکت های فولادی و پتروشیمی اغلب تولید کنندگان برای صادرات در مقیاس‌های جهانی قرار ندارد و لذا شرکت های کوچک از قدرت لازم برای رقابت در بازارهای بین المللی برخوردار نیستند. 

وی گفت :  اگر می‌خواهیم در عرصه بین الملل  در حوزه صادرات رقابت پذیر باشیم باید تمام عوامل موثر بر تجارت به غیر از محصول رقابت پذیر باشد و برای صادرات باید در سطح بین الملل دولت، بانک ها و خدمات ما رقابت پذیر باشد و این در حالی است که ما در بسیاری عرصه ها حتی بورکراسی اداری نه تنها رقابت پذیر نیستیم، بلکه در بدترین وضعیت قرار داریم. 

مودودی گفت: متاسفانه برخی مسئولان در بحث تجارت به هیچ عنوان اعتقادی به تجارت خارجی ندارند و هنوز به این باور نرسیده‌اند که تنها راه نجات کشور تجارت خارجی است. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول