اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

مسؤولان آماده مخاطرات زلزله باشند/ سامانه هشداردهنده هوشمند و مقاوم‌سازی بافت فرسوده در اولویت است

به نظر پدر علم زلزله شناسی، تهران با سه گسل فعال مشاء، جنوب و شمال می‌تواند بستری برای زلزله‌های غیرقابل پیش‌بینی و مخربی باشد، پس دستگاه‌های شهری باید اقدامات لازم را برای افزایش امنیت و کاهش خسارات احتمالی انجام دهند.

مسؤولان آماده مخاطرات زلزله باشند/ سامانه هشداردهنده هوشمند و مقاوم‌سازی بافت فرسوده در اولویت است

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، زلزله یکی از حوادث طبیعی است که در نقاطی از جهان با گسل‌های فعال حجم بیشتری دارد و ایران به عنوان کشور زلزله‌خیز باید برنامه‌های جامع بلند مدت برای کاهش ریسک و افزایش تاب آوری داشته باشد.

تهران شهری زلزله خیز در جهان شناخته شده است

طبق هشدار کمیته اضطراری فجایع طبیعی (DEC) در سال های اخیر، هم اکنون بیشترین نگرانی های سازمان‌های امدادرسان جهان در مورد وقوع زلزله در شهرهای بزرگ جهان از جمله تهران، استانبول در ترکیه و کاتماندو در نپال است.

طبق آمار موسسه ژئوفیزیک در سال ۹۹ بیش از ۱۰۷۰۰ زمین لرزه در کشور و ۴۸۸ زلزله در تهران داشتیم، همچنین در اردیبهشت ۱۴۰۰ بیش از ۹۵۰ زمین‌لرزه در کشور داشتیم که ۱۱ مورد بالای چهار درجه بوده است.

در تهران نیز زلزله‌های دی ماه سال ۹۶ در اطراف شهر، ۱۹ اردیبهشت ۹۹ در دماوند و ۲۴ مرداد امسال در بومهن نشان‌دهنده این است که گسل‌های سه‌گانه تهران فعال است.

۳ هزار و ۲۶۸ هکتار بافت فرسوده باید بهسازی شود

رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، هفته گذشته در هشتمین جلسه علنی شورای شهر اعلام کرد؛ ممکن است زلزله‌ای از ۵.۵ ریشتر تا بالای ۷ داشته باشیم و خسارت بزند، که اگر زلزله ۵.۵ تا ۶ ریشتر باشد می‌توانیم کنترل کنیم اما اگر بالای ۶ و ۶.۵ درجه ریشتر باشد دچار مشکل می‌شویم و اگر بالای ۶.۵ باشد دچار فاجعه خواهیم شد.

وی افزود: این حادثه ممکن است ۲۰ سال دیگر رخ بدهد اما لرزه‌های موجود نشان می‌دهد که گسل‌ها فعال هستند و احتمال زلزله وجود دارد، پس باید ۳ هزار و ۲۶۸ هکتار بافت فرسوده بهسازی شود.

 تهران نیاز به نصب ۲۰۰ شتابنگار دارد

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اضافه کرد: ۱۰۳ پایگاه بحران ساخته شده که در اختیار شهرداری تهران است. همچنین ۸ پایگاه دیگر در حال آماده‌سازی است که در صورت تزریق بودجه به بهره‌برداری خواهد رسید.

کرمی محمدی ادامه داد: حدود یک دهه پیش با کمک موسسه جایکا ژاپن چهار سنسور به صورت پایلوت در قطعه‌ای از گسل مشا کارگزاری شد، اما برای تکمیل سامانه هشدار دهنده تهران در مجموع نیاز به نصب ۲۰۰ شتابنگار است.

وی خاطر نشان کرد: سیستم هشدار سریع در صورت عملیاتی شدن منجر به باز شدن اتوماتیک درب های ایستگاه‌های آتش نشانی، بستن شیرهای اصلی گاز، آمادگی نیروهای امدادی همانند نیروهای هلال احمر و اورژانس در شهر است.

سامانه هشداردهنده را ایرانی‌ها ساختند ولی در ایران نیست

همچنین مهدی زارع عضو پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تهران اظهار کرد: تهران با سه گسل فعال بسیار زلزله‌خیز است و باید با همکاری همه‌ دستگاه‌ها برنامه‌ای تدوین شود تا ۲۰ سال آینده تهران امنی داشته باشیم.

وی با اشاره به اقدامات ضروری در برابر زلزله خاطرنشان کرد: ۱۱۲ سال پیش یوسف تلگراف‌چی در کرمان دستگاهی شبیه به سامانه هشداردهنده اختراع کرد، حال نیز این سیستم در کشورهای خارجی به وسیله متخصصان ایرانی شکل گرفته است، ولی در ایران این سامانه یکپارچه وجود ندارد.

عضو پژوهشگاه زلزله شناسی تاکید کرد: زلزله دارای دو موج اولیه و ثانویه است که موج اولیه آن خیلی کوتاه است و می‌تواند سیستم هشدار دهنده را فعال کند تا در موج دوم شاهد آمادگی سراسری باشیم، البته برحسب فاصله با اکنون زلزله زمان میان هشدار و موج دوم متغیر است؛ به عنوان مثال فردی که در ۵۰ کیلومتری کانون زلزله است موج دوم را بعد از ۷ الی ۸ ثانیه پس از هشدار احساس می‌کند.

توموگرافی زلزله

در تهران احتمال زلزله ۷.۵ ریشتری وجود دارد

همچنین بهرام عکاشه پدر علم زلزله شناسی و رییس سابق موسسه ژئوفیزیک در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تهران با اشاره به احتمال وقوع زلزله خطرناک در تهران اظهار کرد: ۹۰ درصد کشور روی گسل است، ۴۰ سال است احتمال وقوع زلزله بالای ۷.۵ ریشتر را تذکر می‌دهم اما مسئولین جدی نمی‌گیرند.

وی افزود: در سال ۱۳۷۶ شورای امنیت ملی به من نامه نوشت که دلایلت برای اینکه می‌گویی تهران نابود می‌شود، چیست؟ من هم همه مدارک را فرستادم، دو هفته بعد از رد و بدل کردن مدارک رئیس‌جمهور وقت به ۶ نفر از وزرایش دستور داد که این ماجرا را پیگیری کنند.

پایتخت باید امن شود یا تغییر کند

پدر علم زلزله شناسی تشریح کرد: بر اساس محاسبات روی کاغذ برای تکرار زلزله‌های بزرگ در تهران دوره ۱۵۰ الی ۲۰۰ ساله مشخص شده است، که آخرین آن در سال ۱۸۳۰ میلادی در شرق تهران حدود ۱۹۰ سال پیش بود، پس باید احتمال زلزله بالای ۷ ریشتر را احتمال داد و نباید به این شهر اعتماد کرد.

عکاشه اضافه کرد: تهران ۲۲۰ سال پایتخت است و با توجه به وضعیت مذکور یا باید ایمن سازی بافت فرسوده و تکمیل پایگاه های مدیریت بحران صورت گیرد یا پایتخت تغییر کند، قابل ذکر است که این طرح در کشورهای دیگر موفقیت آمیز بوده است.

وی در پایان با توصیه به آرامش و آمادگی لازم تاکید کرد: زلزله بلای آسمانی نیست و می‌توان با رعایت دستورالعمل‌ها و آماده بودن خسارت آن را به حداقل رساند و در آخر به مردم توصیه می‌کنم از زلزله نترسند و همیشه آماده باشند.

تکمیل سامانه هشداردهنده و نوسازی بافت فرسوده در دستورکار قرار گیرد

با توجه به پیش بینی کارشناسان احتمال زلزله شدید وجود دارد، بنابراین باید سامانه هشدار دهنده در سطح کشور و خصوصا استان تهران تکمیل شود تا مردم و سازمان های امدادی در هنگام وقوع زلزله در آماده باش کامل باشند.

آموزش همگانی، برگزاری مانور و نوسازی بافت فرسوده باید در دستور کار گیرد و با همکاری همه دستگاه‌ها وضعیت استان تهران در مقابله با زلزله بررسی شود.

انتهای پیام/پ/ع/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول