اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

ارتش آمریکا: ممکن است با طالبان برای مقابله با داعش خراسان همکاری کنیم

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا گفته ارتش این کشور ممکن است برای مقابله با تهدید ناشی از گروه تروریستی داعش خراسان با دولت تحت کنترل طالبان در افغانستان همکاری کند.

ارتش آمریکا: ممکن است با طالبان برای مقابله با داعش خراسان همکاری کنیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا شامگاه چهارشنبه اعلام کرد ارتش این کشور ممکن است برای مقابله با اقدامات گروه تروریستی داعش خراسان، با دولت تحت کنترل طالبان در افغانستان همکاری کند.

میلی این اظهارنظر را در یک کنفرانس خبری مشترک در ساختمان پنتاگون با حضور «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا مطرح کرد. این نخستین اظهارنظر علنی آستین و میلی بعد از اجرای عملیات خروج از افغانستان است که انتقادات بسیاری را به ویژه روانه این دو مقام کرده است.

چند روز پیش نزدیک به ۹۰ ژنرال بازنشسته آمریکایی با امضای نامه‌ای خواستار استعفای فوری «لوید آستین» و «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به دلیل نقش‌آفرینی در «خروج فاجعه‌بار» آمریکا از افغانستان شده‌ بودند.

لوید آستین در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره احتمال همکاری آمریکا با طالبان جهت دفع تهدید داعش خراسان به تلویح گفت که روابط پنتاگون با گروه طالبان فراتر از عملیات تخلیه‌ای که بامداد سه‌شنبه به پایان رسید نخواهد رفت.

آستین گفت: «ما با طالبان در موضوعات محدودی همکاری می‌کردیم و فقط هم مسئله به همین حد محدود بود که بتوانیم تعداد هر چه بیشتری را از افغانستان خارج کنیم. بنابراین، من درباره احتمال همکاری در مسائل گسترده‌تر وارد قضاوت‌های غیرمستند نمی‌شوم.»

آستین در ادامه تصریح کرد: «پیش‌بینی اینکه مسئله در ارتباط با طالبان به کجا خواهد رسید دشوار است.»

میلی که بعد از آستین صحبت می‌کرد گروه طالبان را «گروهی بی‌رحم» توصیف کرد، اما در ادامه گفت: «اینکه آنها تعییر کنند یا نه مسئله‌ای است که باید در آینده پاسخ آن را دید.»

وی سپس درباره همکاری‌های پنتاگون با طالبان طی چند هفته اخیر برای اجرای عملیات خروج آمریکایی‌ها اظهارنظر کرد و گفت: «در جنگ، شما تمام کارهایی که برای کاهش خطر لازم است را انجام می‌دهید.»

مارک میلی در ادامه در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا احتمال دارد آمریکا با طالبان برای مقابله با داعش خراسان همکاری کند گفت: «ممکن است.»

اشغال ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان بامداد سه‌شنبه هفته جاری با خروج هواپیمای آمریکا از فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزای» در کابل، پایتخت افغانستان به پایان رسید.

«پایانی خون‌بار و پرآشوب»

شبکه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز پس از خروج آخرین هواپیمای آمریکا از فرودگاه بین‌المللی کابل آن را «پایانی خون‌بار و پرآشوب» برای طولانی‌ترین جنگ آمریکا توصیف کرد.

خروج آمریکا از افغانستان در حالی به پایان رسید که انتقادها از «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا پس از کشته شدن ۱۳ نظامی تروریست آمریکایی بر اثر انفجاری در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزای» در کابل، پایتخت افغانستان بالا گرفته است. این انفجار عصر پنجشنبه (۵ شهریور/۲۷ اوت) اتفاق افتاد و ده‌ها نفر در آن کشته و زخمی شدند.

پایانی برای رویای تحمیل سبک زندگی غربی

گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. تحلیلگران ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

چین، به طور مشخص شکست آمریکا در افغانستان را شکست تلاش‌های این کشور برای تحمیل ارزش‌ها و سبک زندگی غربی به کشورهای دیگر دانسته و از آمریکا بابت این موضوع انتقاد کرده است.

نماینده چین در سازمان ملل متحد چند روز پیش در یک نشست شورای حقوق بشر این نهاد در خصوص افغانستان گفت: «ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا و کشورهای دیگر باید در قبال نقض حقوق بشر توسط ارتش‌های خود در افغانستان در جایگاه پاسخگویی قرار بگیرند و سیر جلسه کنونی باید این موضوع را پوشش دهد.»

وی افزود: «ایالات متحده و سایر کشورها به بهانه دموکراسی و حقوق بشر مداخلات نظامی را در سایر کشورهای مستقل انجام می‌دهند و مدل خود را بر کشورهایی با تاریخ و فرهنگ بسیار متفاوت تحمیل می‌کنند.»

مضاف بر این تحلیلگران می‌گویند نوع خروج آمریکا از افغانستان پیامدهای بلندمدتی برای جایگاه آمریکا در دنیا خواهد داشت. «مایکل مک‌کاول»، نماینده جمهوری‌خواه عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا چند روز پیش به همین موضوع اشاره کرده و با تأیید پیامدهای منفی تحولات افغانستان برای جایگاه آمریکا در دنیا گفته بود که این اتفاقات به نفع ایران، روسیه و چین خواهد بود.

این نماینده آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: «هیچ اطلاعاتی از تحولات میدانی نداریم. در بی‌خبری کامل هستم. اگر از فرودگاه [کابل] صرفنظر کنیم در بی‌خبری محض خواهیم بود. این نه فقط برای طالبان، بلکه برای روسیه، چین و ایران هم پیروزی است چون ما دیگر نمی‌توانیم شاهد فعالیت‌هایشان در منطقه باشیم.»

انتقادها از بایدن

تحولات افغانستان، حتی قبل از کشته شدن نظامیان آمریکایی باعث انتقاد از «جو بایدن» شده بود. رسانه‌ها چهارشنبه دو هفته پیش گزارش دادند تصمیم‌های بایدن درخصوص افغانستان و فرار نظامی عجولانه از این کشور که باعث سقوط دولت کابل به‌دست طالبان شد، قانون‌گذاران آمریکایی را به فکر تحقیق از وی انداخته است.

اعضای کنگره آمریکا شامل نمایندگان دموکرات که متحدان بایدن نیز محسوب می‌شوند ضمن ابراز نارضایتی شدید از تحولات افغانستان، گفتند که درباره دلایل وقوع این بحران تحقیق می‌کنند.

دفاع بایدن از تصمیم خود

با وجود این، «جو بایدن» از تصمیم‌هایش در افغانستان دفاع کرده، هر چند در برهه‌هایی هم تلاش‌ کرده از پذیرفتن بار مسئولیت برخی اتفاقات شانه خالی کرده و این مسئولیت را متوجه دیگران کند.

بایدن به عنوان مثال، سه‌شنبه دو هفته پیش در یک سخنرانی تسلط سریع و کامل طالبان بر افغانستان را با اشاره به توافق دولت ترامپ با طالبان به گردن سلف خود انداخته و از «اشرف غنی» رئیس‌جمهور متواری افغانستان ابراز ناامیدی کرده بود.

این در حالی بود که او  چند هفته قبل‌تر احتمال تسلط طالبان بر افغانستان را رد کرده و گفته بود که ساختار امنیتی افغانستان قادر به دفاع از این کشور در برابر هجوم احتمالی طالبان خواهد بود.

در حالی که آمریکا سال ۲۰۰۱ در قالب مأموریتی به نام «آزادی ماندگار» وارد افغانستان شده بود بایدن در آن سخنرانی مدعی شد که مأموریت آمریکا در افغانستان هیچ‌گاه برقراری دموکراسی یا آزادی در این کشور نبوده است.

تصمیمات رئیس‌جمهور ایالات متحده برای خارج کردن عجولانه و بی‌برنامه نظامیان این کشور از افغانستان که منجر به سقوط دولت کابل و تسلط طالبان شد در میان افکار عمومی مردم آمریکا هم صورت جالبی نداشته است. نظرسنجی‌ای که چند روز پیش توسط گروه «ترافالگار» انجام شده، نشان داد که ۶۹ درصد از مردم آمریکا از تصمیمات بایدن درخصوص افغانستان و خروج از این کشور ناراضی هستند و فقط ۲۳ درصد از شرکت‌کنندگان عملکرد او را تایید می‌کنند.

بایدن همین یک ماه قبل هم به رغم برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا که از تصرف قریب‌الوقوع کابل بعد از خروج نظامیان آمریکایی خبر می‌داد، مدعی بود که ۷۵ هزار طالب در مقابل ارتش ۳۰۰ هزار نفری افغانستان که آمریکا آن‌ها را مانند هر ارتش مجهزی در جهان آموزش داده و تجهیز کرده شانسی برای موفقیت ندارند.

آمریکا هنوز گروه طالبان را به عنوان حاکم مشروع افغانستان به رسمیت نشناخته، اما پنتاگون تا به حال چندین بار تأکید کرده با سران طالبان برای هماهنگ کردن خروج آمریکا از افغانستان در تماس است. 

بایدن بعد از کشته شدن نظامیان تروریست آمریکایی در انفجار عصر پنجشنبه از تصمیمش برای هماهنگی با طالبان هم دفاع کرد و در پاسخ به سوال یک خبرنگار گفت که از آن پشیمان نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول