اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

مرگ‌های «چراغ خاموش» در کرمانشاه/ بیماری‌هایی که زیر سایه سنگین کرونا دیده نمی‌شوند

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان‌ها، کبد چرب و بیماری روحی و روانی به خاطر همه‌گیری سنگین بیماری کرونا به سایه رفته است.

مرگ‌های «چراغ خاموش» در کرمانشاه/ بیماری‌هایی که زیر سایه سنگین کرونا دیده نمی‌شوند

حسین بیگلری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، با اشاره به آمار بالای بیماری‌هایی که با خاطر کرونا کمتر به آن‌ها اهمیت داده می‌شود، اظهار داشت: به خاطر همه‌گیری سنگین بیماری کرونا خیلی از اولویت‌های مهم سلامت و بیماری غیرواگیر در سایه رفته، از جمله آن بروز بیماری قلبی عروقی، دیابت، سرطان‌ها، کبد چرب، آرتروز و پوکی استخوان، بیماری روحی و روانی، اضطراب، وسواس و افسردگی است که متأسفانه در سال‌های آینده تبعات آن را خواهیم دید.

وی در توضیح عوامل خطرساز این بیماری‌ها، گفت: نداشتن رژیم غذایی مناسب و عدم دسترسی به غذای سالم، نداشتن فعالیت بدنی کافی و کم‌تحرکی، چاقی، فشار خون و کلسترول خون بالا، استرس و استعمال دخانیات از عوامل تهدید کننده بیماری قلبی و عروقی است که اگر چند عامل خطر در کنار هم باشد سبب ایجاد بحران در زندگی می‌شود.

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یکی از مهمترین عوامل بروز بیماری‌ها غیرواگیر را فشار خون بالا دانست و از آن به عنوان بیماری خاموش یاد کرد و افزود: فشارخون بالا زمینه‌ساز بیماری قلبی و عروقی و همچنین سکته قلبی و مغزی می‌شود.

وی عدم توجه به کبد چرب را با عوارضی همچون احساس خستگی زودرس، خواب آلودگی عنوان کرد و گفت: کبد چرب علاوه بر اختلال در زندگی روزمره نارسایی کبد و به دنبال آن سرطان کبد را به همراه دارد.

بیگلری ۴۰ درصد سرطان‌ها را قابل پیشگیری دانست و خاطرنشان کرد: بروز سرطان به سبک زندگی غلط برمی‌گرد؛ نداشتن رژیم غذایی مناسب، استعمال دخانیات و مصرف الکل، آلایندگی ناشی از افزایش سموم در محصولات کشاورزی، عوامل زیان‌بار محیطی و یک سری میکروب‌ها را می‌توان به عنوان عوامل دخیل در این رابطه بیان کرد.

وی با تأکید بر اصل مهم پیشگیری، گفت: تمرکز و اصول اصلی ما برای یک زندگی سالم باید براساس پیشگیری باشد، داشتن رژیم غذایی مناسبی، کنترل استرس و عدم استعمال دخانیات مواردی از پیشگیری اولیه هستند و پیشگیری ثانویه هم بعد از مبتلا شدن با مراجعه به موقع به پزشک و کنترل بیماری در مرحله اولیه تعریف می‌شود تا مواجهه با خطر را کاهش دهیم.

بیگلری در پایان، گفت: سامانه سیب در دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها طراحی شده که سیمای سلامت افراد در این سلامت ثبت و از طریق سیستم بهداشتی به منظور کاهش آسیب‌ها به عوامل بیماری ثبت شده رسیدگی می‌شود.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول