اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

تربت‌ حیدریه به عنوان منطقه ویژه صنایع کانی غیرفلزی کشور تعیین شد

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به وجود بزرگترین کارخانه کائولن کشور با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در تربت‌حیدریه این شهرستان طی تفاهمنامه بین وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت قبل به عنوان ناحیه ویژه صنعتی صنایع کانی غیرفلزی کشور تعیین شد.

تربت‌ حیدریه به عنوان منطقه ویژه صنایع کانی غیرفلزی کشور تعیین شد

به گزارش خبرگزاری فارس از تربت حیدریه، محسن زنگنه در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: فولاد خوزستان برای خرید یک زمین در پایین دست تربت حیدریه میلیاردها تومان پرداخت کرده و وقتی که پیگیری کردیم، متوجه شدیم این زمین خالی، ظرفیت ۲ و نیم میلیون تن سنگ آهن سنگان را دارد که از سال ۹۶ حدود ۴ هزار میلیارد تومان خوراک به خوزستان می‌رود.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی فولاد رخ را تحویل گرفتیم مشکل آب آن حل نشده بود، پساب را قرارداد بسته بودند که تا ۲۹ سال به هر کجا که می‌خواهند ببرند، اما اکنون این خبر خوش را می‌دهیم که این مشکل طی روزهای آتی حل و تفاهم‌نامه آن منعقد خواهد شده است.

وی گفت: متاسفانه یکی از کارخانه‌های فولاد که متعلق به بانک ملی بوده و در سال ۹۶ به فولاد خوزستان منتقل شده برخلاف اینکه ۲ ونیم میلیون تن در سال از پهنه خواف خوراک داشته متاسفانه این خوراک از شهر ما و خراسان رضوی در حال خارج شدن و به استان دیگری می‌رود.

زنگنه بیان کرد: در کنار مشکلاتی که بر سر راه راه‌اندازی صنعت تولید فولاد در تربت حیدریه وجود دارد، تامین آب مورد نیاز یکی از دغدغه‌هایی بود که چند سال است به عنوان یک مشکل بزرگ و مهم برای به ثمر نشستن تلاش‌ها از آن یاد می‌شد و مشکل آب حل آن شده است و یکی از مشکلات اصلی سرمایه‌گذار پروژه، اجرای شبکه باقی‌مانده فاضلاب تربت حیدریه، موضوع فروش پساب تصفیه‌خانه بود که از محل فروش آن، پروژه‌های قرارداد را ادامه می‌داد و خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده این مشکل حل شده و از ابتدای سال ۱۴۰۰ تفاهم‌نامه فروش پساب با مجتمع فولاد رخ تربت حیدریه منعقد شده است.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پروژه‌های فولاد تربت حیدریه سه پروژه به نام‌های فولاد شرق کاوه وابسته به بنیاد مستضعفان، صنعتی معدنی توسعه ملی فولاد وابسته به بانک ملی و مجتمع فولاد رخ(بخش خصوصی) است که در سال ۸۶ کلنگ فولاد شرق کاوه در اراضی روستای قلعه‌نو بخش مرکزی زده شد و دل مردم این دیار را شاد کرد، روزهای مبارکی در حوزه اشتغال در راه است، اما اکنون با گذشت بیش از یک دهه هنوز اتفاق خاصی نیفتاده و با واگذاری ۸۰۰ هکتار از بهترین اراضی این منطقه به بنیاد مستضعفان و بانک ملی، فقط شاهد احداث نگهبانی و محصور کردن اراضی هستیم!

وی تاکید کرد: فولاد جلگه‌رخ هم که با ورود بخش خصوصی متحمل هزینه‌های سنگینی شده و همچنان درانتظار گشایش ال‌سی برای ادامه پروژه است، مردم این منطقه همچنان منتظر شنیدن خبرهای خوب در این حوزه خواهند بود.

زنگنه گفت: این پروژه با ظرفیت سالانه ۴/۱ میلیون تن در زمینی به مساحت ۵۵۰ هکتار ساخته می‌شود.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این پروژه ۳ طرح آهن اسفنجی با تولید ۲ میلیون تن، ذوب و ریخته‌گری با یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن و تولید ورق فولادی با یک و نیم میلیون تن در سال راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: بی‌شک با راه‌اندازی این مجتمع بخشی از نیاز کشور برطرف می‌شود.

زنگنه گفت: این پروژه براساس استانداردهای ایمیدرو ساخته می‌شود و مرحله نخست آن که شامل احیاء است طی ۳۰ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی افزود: بخشی از اعتبارات این پروژه از محل منابع صندوق توسعه ملی و بخشی نیز از طریق فاینانس چین تامین می‌شود.

وی بیان کرد: این طرح، بزرگترین پروژه بزرگ و مهم صنعتی شرق کشور است و در صورت گشایش اعتبار اسنادی و راه‌اندازی این پروژه مهم، در فاز‌های اول و دوم سالانه یک و نیم میلیون تن انواع ورق‌های خاص تولید خواهد شد.

زنگنه افزود: با اتمام ساخت آن، برای ۲ هزار و ۸۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۲ هزار نفر غیرمستقیم اشتغال فراهم خواهد شد و فاز نخست آن که در مرداد ۹۷ آغاز شده ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خط تولید آن نیز در حال حاضر شامل انجام مطالعات فنی و مهندسی، ساخت دودکش، اجرای اسکلت فلزی ریفرمر، احداث بخشی از ساختمان کنترل برق و فرآیند و ساخت بخشی از کوره احیاء مستقیم است.

وی تصریح کرد: در راستـای اتمام پروژه‌های چنـدین ساله حـوزه انتخابیه مبلغ ۳۵۰ میلیارد ریال جهت تکمیـل مجتمع فرهنگی پیشکوه تربت حیدریه از محـل تبصره ۱۴ قـانون بـودجه(هدفمندی یارانه‌ها) اختصاص داده شد.

زنگنه افزود: از مجموع این مبلغ هم اکنون ۱۷۵ میلیارد ریال یعنی ۵۰ درصد آن حساب به اداره کل فرهنگ و ارشـاد اسلامی خراسان رضوی واریـز شده است و کار اتمام پروژه سرعت بیشتری خواهد گرفت.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی درخصوص نیروگاه سیکل ترکیبی راشد هم گفت: در بازدیدی که چند روز گذشته از سایت نیروگاه داشته‌ام تقریبا بیشتر تجهیزات خریداری و در انبار دپو شده و ژنراتورهای اصلی وارد پروژه شده‌اند و یکی از آنها نصب شده است و دیگری مراحل نصب خود را طی می‌کند.

وی ادامه داد: مخازن در حال آماده‌سازی است که تقریباً همه زیرساخت‌ها کامل شده است و هم اکنون بحث‌های عمرانی پروژه باید پیگیری شود.

زنگنه بیان کرد: برآورد پروژه این بوده که در بهمن ۱۴۰۰ وارد مدار شود اما به جهت مشکلات ارزی که در اوایل سال ۹۹ پیش آمد فکر می‌کنم که در نهایت فروردین ۱۴۰۱ می‌توانیم فاز اول نیروگاه را راه‌اندازی کنیم و برق نیروگاه وارد مدار شود.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این که صادرات برق از این نیروگاه برای چه وقت برنامه‌ریزی شده است، گفت: چند سال پیش حدود پنج  میلیارد تومان پرداخت کرده‌اند اما متاسفانه به دلیل کمبود برق منطقه خراسان این برق تامین نشده است بنابراین بخشی از این برق تولیدی را باید صرف شرکت‌های صنعتی داخلی کنیم، ما در شهرستان مه‌ولات متاسفانه با افت ولتاژ روبه‌رو هستیم و باید تقویت شود، بعید می‌دانم در فاز اول نیروگاه بتوانیم نگاه صادراتی داشته باشیم و در فازهای بعدی باید تلاش کنیم تا برای مباحث صادراتی تصمیم‌گیری کنیم.

وی این را هم گفت که یکی از اقدامات خوب در حال انجام در نیروگاه برق راشد این است که با توجه به وجود اراضی بسیار زیاد در سایت نیروگاه قرار شده تا از انرژی گرمایی که از نیروگاه به دست می‌آید گلخانه ایجاد شود.

زنگنه اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید بخش عمده هزینه‌های راه‌اندازی گلخانه‌ها بحث انرژی گرمایی آن است که ان‌شاءالله از این ظرفیت نیروگاه برای ایجاد گلخانه استفاده کنیم.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی افزود: این قول را به مردم می‌دهیم که در فروردین یا اردیبهشت ۱۴۰۱ فاز اول نیروگاه برق راشد راه‌اندازی شود.

وی تصریح کرد: با توجه به وجود بزرگترین کارخانه کائولن کشور با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در تربت‌حیدریه این شهرستان طی تفاهم‌نامه بین وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت قبل به عنوان ناحیه ویژه صنعتی صنایع کانی غیرفلزی کشور تعیین شد.

زنگنه افزود: در این تفاهم‌نامه آمده است، وزارت صمت و سایر دستگاه‌ها به منظور تشویق واحدهای صنعتی و تولیدی مرتبط با صنایع کانی غیرفلزی که قصد استقرار در این منطقه را دارند امتیازات ویژه‌ای در زمینه تامین زمین و زیرساخت‌ها و پرداخت تسهیلات بانکی و مشوق‌های صادراتی طبق قانون و مقررات در نظر بگیرند.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شکل صحیح تقویت اقتصاد کشور این است که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی وارد حوزه‌های فرآوری و صنایع تبدیلی و وابسته شوند و دولت با سازوکارهای  مناسب از سرمایه‌گذار بخش خصوصی حمایت کند.

وی ادامه داد:اعطای مجوزها، تسهیل در کسب‌وکارها و ارائه مشوق‌های بانکی ارزان قیمت به سرمایه‌گذاران، از جمله حمایت‌هایی است که دولت می‌تواند از بخش خصوصی داشته باشد.

زنگنه افزود: سرمایه‌گذار برای ایجاد یک کارخانه و یا یک کشتارگاه، نیازمند گرفتن چندین مجوز و استعلام است که این روند بیشتر شبیه به گذشتن از هفت‌خوان است.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دولت منتخب هم تلاش کند با کاهش بروکراسی اداری و ارائه تسهیلات بانکی و پولی به سرمایه‌گذاران زمینه افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی منطقه مثل زعفران و پسته را فراهم کند.

وی گفت: مجلس امسال در قانون بودجه ۳۲ هزار میلیارد تومان از محل منابع تبصره ۱۴ برای حمایت از تولید اختصاص داد که هشت هزار میلیارد تومان آن در حوزه کشاورزی است و از طریق این  اعتبارت ارزان قیمت می‌توان شتاب چرخ تولید در حوزه صنایع کشاورزی را تسریع کرد.

زنگنه با بیان اینکه تربت حیدریه به ظرفیت‌های بالای این شهرستان در حوزه کشاورزی، باغداری، دامپروری، گردشگری و معادن اشاره کرد و افزود: این منطقه ظرفیت بالایی در حوزه تولید و اشتغال دارد و باید برای آن برنامه عملیاتی تا حصول نتیجه طراحی و اجرا شود.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نباید اجازه دهیم ماحصل زحمت کشاورزان به دست دلالان بیفتد و بنابراین باید زنجیره تولید، فراوری و ارزش افزوده هر محصول بر اساس مزیت‌های نسبی هر منطقه برنامه‌ریزی و اجرایی شود.

وی با بیان اینکه برخی فعالیت‌ها نیاز به طرح مطالعاتی ندارد، گفت: بیش از ۴۲ سال است مطالعه می‌کنیم و امروز وقت برنامه اجرایی و عملیاتی است، بنابراین مدیران فرصت‌سوزی نکنند و برای تحقق رونق تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها تلاش کنند.

زنگنه به ظرفیت معادن این خطه نیز اشاره کرد و اظهار کرد: معدن به خودی خود اشتغال چندانی ایجاد نمی‌کند بنابراین با ایجاد صنایع معدنی ضمن ممانعت از خام فروشی و تکمیل زنجیره‌های تولید اشتغال‌زایی در منطقه رونق خواهد گرفت.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به زیرساخت‌های موجود در این خطه به‌ خصوص شبکه سراسری راه آهن و جاده دسترسی و قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب کشور می‌توان با تکمیل زنجیره‌های تولید، فراوری، صنایع تبدیلی بخصوص در محصولات صادرات محور شاهد جهشی در تولید و اشتغال این متطقه باشیم.

وی گفت: توسعه مناطق شهری و روستایی بدون مشارکت بخش خصوصی تقریباً غیرممکن است و دولت بیشتر وظیفه تسهیل‌گری فراهم آوردن زیرساخت‌ها را بر عهده دارد.

زنگنه افزود: منطقه تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات از ظرفیت‌های اقتصادی بسیار بالایی برخوردار است و کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بسیار خوبی را داراست و در جای جای استان و کشور منشاء کارهای بسیار بزرگی هستند.

طرح‌ریزی نقشه جامع توسعه منطقه تربت حیدریه،زاوه و مه‌ولات

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس خاطرنشان کرد:باید با همگرا کردن این فعالیت‌ها و تلاش‌ها نقشه جامعی برای توسعه این سه شهرستان برای سال‌های آینده طرح‌ریزی کنیم.

وی بیان کرد: در دنیا تامین مالی به سمت تامین مالی خرد گرایش پیدا کرده، یعنی در حقیقت یک جمع‌سپاری مالی در حال انجام است و این مدل‌ها در دنیا سابقه‌ای حدود ۱۰ ساله دارد و ما برای اولین بار در کشور به دنبال این هستیم تا پروژه جمع‌سپاری مالی را برای پروژه‌های منطقه‌ای اعم از عمرانی و سرمایه‌گذاری را اجرا کنیم و می‌توانیم تا اواخر فروردین ماه سال آینده این سامانه را افتتاح کنیم.

زنگنه اضافه کرد: در این سامانه پروژه‌ها به صورت کامل ارائه می‌شود و افراد به هر نحوی که می‌خواهند می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند، یعنی اگر پروژه‌ای ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته باشد فردی می‌تواند با ۱۰۰ هزار تومان در ساخت آن پروژه مشارکت داشته باشد.

نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: کاملا مدل‌های شفافی ارائه شده و دسترسی لازم به تمام سرمایه‌گذاران، میزان پیشرفت پروژه، منابع سود حاصل از این سرمایه‌گذاری ممکن است و تقریباً تمام مشکلات موجود در مسیر پر پیچ و خم سرمایه‌گذاری‌ها اعم از خرید اوراق یا سهام‌داری، مسیر تسهیل کننده‌ای برای تامین مالی و سرمایه‌گذاری‌های خرد است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول