اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

حمایت آلمان و اسلوونی از تشکیل ائتلاف نظامی اروپایی مستقل از آمریکا

وزرای دفاع آلمان و اسلوونی در نشستی با همتایان اروپایی خود از تشکیل ائتلاف نظامی اروپایی مستقل از آمریکا حمایت کردند.

حمایت آلمان و اسلوونی از تشکیل ائتلاف نظامی اروپایی مستقل از آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنه‌گرت کرامپ کارن‌باوئر» وزیر دفاع آلمان روز پنجشنبه از پیشنهاد تشکیل ائتلاف نظامی اروپایی مستقل از آمریکا حمایت کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزیر دفاع آلمان در جلسه‌ای با حضور همتایان اروپایی خود در اسلوونی گفت: «توان نظامی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود دارد».

کارن‌باوئر افزود: «سوال کلیدی اینجا است که برای آینده امنیت و سیاست دفاعی اروپا چگونه باید از توانایی‌های نظامی خود در کنار یکدیگر استفاده کنیم».

وزیر دفاع آلمان در حاشیه این نشست در پیامی توئیتری نوشت: «ائتلافی از کشورهای علاقه‌مند در اتحادیه اروپا می‌توانند پس از تصمیم‌گیری تمامی اعضا، دست به اقدام عملی بزنند».

 

وزیر دفاع اسلوونی، میزبان این نشست نیز تشکیل نیروی واکنش سریع متشکل از پنج تا بیست هزار نیروی نظامی را پیشنهاد کرد اما برخلاف همتای آلمانی خود گفت، تشکیل این گروه نباید نیازمند تأیید تمام بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا باشد.

 «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز که در این نشست حضور داشت گفت: «نیاز مبرم‌تر از گذشته به نیروی دفاعی اروپایی وجود دارد. ما آرزو داریم که برنامه دفاعی اتحادیه اروپا را در ماه‌های آینده ارائه دهیم و رویدادهای افغانستان باعث تسریع این مسئله شد». (جزئیات بیشتر)

دیگر دیپلمات‌ها و مقامات ارشد اتحادیه اروپا نیز امروز با بیان اینکه بحران افغانستان می‌تواند شانسی برای پایان سال‌ها انفعال برای تشکیل ارتش اروپایی باشد، از کشورهای عضو خواستند تا «نیروی تدافعی استقرار سریع» ایجاد کنند که قادر به مداخله در سراسر جهان باشد.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا روز چهارشنبه گفت: «از دیدگاه من، نیاز به رویداد ژئوپولیتیک دیگری نداریم تا آن را دستاویز این قرار دهیم که اتحادیه اروپا باید استقلال بیشتری در تصمیم‌گیری و ظرفیت اقدام در سطح جهانی داشته باشد».

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند. 

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم تسریع کردند و بامداد روز گذشته (سه‌شنبه) آخرین هواپیمای آمریکایی فرودگاه کابل را ترک کرد تا افغانستان از نیروهای اشغالگر خارجی تخلیه شود.

پس از تصرف کابل از سوی طالبان و فرار اشرف غنی از افغانستان، در فرودگاه کابل که مسئول امنیت آن آمریکایی‌ها بودند، هرج‌ومرج غالب شد. نحوه اجرای سراسیمه و بی‌نظم خروج نیروهای آمریکا و متحدانش از آمریکا و خالی کردن پشت متحدان افغان توسط دولت واشنگتن، موجب تشکیک دیگر متحدان آمریکا در عمل به تعهداتش شده است.

پیش از خروج متفضحانه از افغانستان نیز، فشار «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به کشورهای اروپایی برای افزایش سهم خود از هزینه‌های اتحاد نظامی علیه روسیه، موجب شده بود اتحادیه اروپا بحث ایجاد توان مستقل نظامی و بی اعتمادی به تعهدات واشنگتن را مطرح کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول