" /> " /> " /> " />
اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مازندران

اینجا صراط‌پیشرفت جریان دارد/ برگزاری آموزش تخصصی هسته‌های پیشرفت منطقه‌ای کشور در سوادکوه

ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای کشور با همکاری همیاران مردمی پیشرفت ایرانیان اقدام به برگزاری طرح صراط پیشرفت کرده و در حال حاضر در سومین دوره از برگزاری آموزش تخصصی هسته‌های پیشرفت منطقه‌ای با رویکرد طراحی نقشه‌های پیشرفت منطقه‌ای کرده است.

اینجا صراط‌پیشرفت جریان دارد/ برگزاری آموزش تخصصی هسته‌های پیشرفت منطقه‌ای کشور در سوادکوه

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، مقام معظم رهبری در پی تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت، که در آن آرمان‌های پیشرفت و افق مطلوب کشور در پنج دهه آینده ترسیم شد، صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌شده و ارائه نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای آن دعوت کرد.

ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای کشور با همکاری همیاران مردمی پیشرفت ایرانیان اقدام به برگزاری طرح  "صراط پیشرفت" کرده و سومین دوره از آموزش تخصصی هسته‌های پیشرفت را در اردوگاه خرماکلا روستای خرج برگزار کرده است، محورهای گردهمایی شامل؛ شاخص‌های پیشرفت، نقشه پیشرفت، شبکه مفاهیم پیشرفت، الگوی ارزیابی حلقه‌های میانی، الگوی جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها، مسئله‌شناسی، ظرفیت‌شناسی و مدیریت ریسک و مبانی پیشرفت است.

برای کسب اطلاعات بیشتر، در اردوگاه خرماکلای جاده خرج در جاده سوادکوه  حاضر شدیم و از نزدیک با ارکان برگزاری این دوره تخصصی که از نهم تا دوازدهم شهریور ادامه دارد، آشنا شده و با "حسین مجیدی" مسؤول برگزاری سومین دوره از آموزش تخصصی همپا به گفت‌وگویی تفصیلی پرداختیم که در ادامه می‌خوانیم.

فارس؛ لطفا از فعالیت ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای کشور بگویید.

ستاد پیشرفت ستاد فرمان امام پرچمدار جریان پیشرفت است ما در مجموعه تخصصی خصوصی همیاران مردمی پیشرفت ایرانیان از مناطق محروم حتی در نقاط مرزی  از ابتدای تابستان ۱۴۰۰ بازدید کرده و بنا بر تاکید دستور آقای محمد مخبر ریاست ستاد اجرایی فرمان امام که هم‌اکنون معاون اول رئیس جمهور است، طرح ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای کلید خورد، به این صورت که با تکیه بر توان مردم هر منطقه به پیشرفت مناطق مختلف کشور برسیم.

*هدف جلب اعتماد دولت به مردم است

فارس؛ بیشتر توضیح می‌دهید؟ 

فلفسه وجودی نقشه پیشرفت منطقه‌ای از پایین به بالا است و همانطور که می‌دانید بسیاری از کارها را لازم نیست دولت انجام دهد، کارها را باید به مردم سپرد چرا که مردم دلسوز هستند، چنانچه با انجام کارها با آموزش صورت بگیرد مردم بهتر از دولت می‌توانند کار را پیش ببرند، در این طرح هدف ما اعتماد به دولت است.

فارس؛ جزئیاتی از اقدامات اولیه صورت گرفته در اجرای این طرح را بیان کنید.

در همان ابتدا از سراسر کشور بیش از ۴۰۰ گروه مردمی شناسایی کردیم، مردمی دارای شاخص خاص عضو گروه‌های مختلف اجتماعی و جهادی که خدمات عموپی ارائه می‌دهند، سپس از این تعداد ۹۷ گروه را با عنوان حلقه میانی انتخاب برای حضور در رویداد ملی رقابت هسته‌های پیشرفت دعوت کردیم، پس از بررسی‌ها بدون اینکه رقابت خاصی صورت بگیرد ۳۲ گروه مورد نظر و ایده‌آل ما برگزیده شدند.

* دعوت گروه به گروه و ارائه آموزش تخصصی

فارس؛ پس از انتخاب گروه‌های مورد نظر چه اتفاقی افتاد؟

در نهایت ۲۵ گروه باقی ماندند، این ۲۵ گروه را به پنج گروه ۱۰ نفره تقسیم کردیم،‌ سپس اقدام به برگزاری دوره آموزش تخصصی هسته‌های پیشرفت منطقه‌ای با رویکرد طراحی نقشه‌های پیشرفت منطقه‌ای کردیم، در هر دوره از پنج گروه دعوت کردیم، این سومین دوره آموزشی است، و اعضا از استان‌های؛ لرستان، چهار محال و بختیاری، بوشهر، زنجان و  کردستان در این منطقه به‌دور از هرگونه دغدغه‌ای حضور پیدا کردند.

فارس؛ ارائه آموزش‌ها به چه صورت است، کمی از محتوا بگویید.

آموزش‌ها توسط اساتید ارائه می‌شود، مبانی آموزشی نیز شامل؛ شاخص‌های پیشرفت، نقشه پیشرفت، شبکه مفاهیم پیشرفت، الگوی ارزیابی حلقه‌های میانی، الگوی جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها، مسئله‌شناسی، ظرفیت‌شناسی و مدیریت ریسک و مبانی پیشرفت است.

*کمیت مهم نیست، دریافت نقشه پیشرفتی که مردم ترسیم کردند مدنظر است

ما ۷۰۰ سوال در اختیار هسته‌های پیشرفت منطقه‌ای قرار دادیم تا به آن پاسخ داده و سنجه و شاخص را ارائه بدهند، در گام دوم برگزاری کارگاه و در نهایت به ظرفیت‌شناسی، مسئله‌شناسی، تکنیک‌های ارتباط با منابع و مهارت‌های تشکیلاتی میرسیم. 

فارس؛ پس از اتمام برگزاری آموزش‌ها برای همه گروه‌ها، چه می‌کنید؟

هدف بحث طراحی نقشه پیشرفت مناطق است، چرا که با توانمندکردن اعضای گروه که هر کدام شناخته شده و توانا هستند نقشه پیشرفت محور و شاخص با توجه به جغرافیا و اقلیم هر منطقه توسط اعضای گروه بومی همان منطقه تعیین می‌شود، البته ما برای هر منطقه یک راهبر تعیین کردیم تا از شروع تا پایان طراحی نقشه با آن‌ها ارتباط مستقیم برقرار کند، و در نهایت نقشه وارد مرحله اجرایی شود.

*تا مردم پای کار نباشند پیشرفت نداریم

فارس؛ هدفتان از طی کردن این سلسله مراتب که زمانبر نیز است، چیست؟

اولا باید باور کنیم تا مردم پای جریان پیشبرد کشور نباشند پیشرفت ممکن نیست، دوما به‌جای اینکه دولت یک هزینه هنگفتی را صرف کند، خود مردم سند پیشرفت شهرشان را ارائه کنند، این کار زمانبر است و نیاز به کار کارشناسی دارد.

فارس؛ آیا حضور در این طرح برای اعضای این گروه‌ها منفعت مادی دارد؟

خیر، هیچ وعده‌ای به آن‌ها داده نشد، این افراد همه از فعالان شهر خود بوده و توانمند و شناخته شده هستند، کار و زندگی خود را رها کرده و با انگیزه بالا داوطلبانه در  این طرح شرکت کردند، از تمام گروه‌های سنی با حضور حداکثری آقایان کار شروع شد به امید اینکه هر گروه بتواند نقشه پیشرفت منطقه خودش را طراحی کند. 

فارس؛ پیش‌بینی‌ها برای دریافت نقشه پیشرفت منطقه‌ای به چه صورت است؟

چنانچه ریزش نداشته باشیم، امیدواریم تا پایان سال پنج نقشه پیشرفت داشته باشیم، البته ما در این دوره به‌دنبال کمیت نیستیم، اگر حتی یک نقشه پیدا کنیم خرسندیم بگوییم که این  نقشه را دولت نکشیده بلکه مردم ترسیمش کردند، تا آن زمان هم مشغول آموزش و راهبری هستیم.

فارس؛ حرف دیگری دارید؟

در بحث صراط پیشرفت توجهمان مبانی، شاخص‌های پیشرفت منطقه و پایش آن شاخص‌ها و در نهایت این است که چگونه در میدان عمل حرکت کنیم، چهار مقوله؛ فکر، علم، زندگی و معنویت برایمان اهمیت دارد.

باید بدانیم که؛ طی سه سال اخیر شاهد فعالیت‌هایی در حوزه محرومیت‌زدایی بوده و هستیم، خبر خوب اینکه روز به روز بر تعداد افراد دلسوز یا همان فعالان در گروه‌های جهادی افزوده شده و انگیزه‌شان بیشتر می‌شود تا جایی که مردم نیز به باور ما می‌توانیم رسیده‌اند.

به گزارش فارس؛ برای رسیدن به اردوگاه خرماکلا از ورودی مسیر جاده برنت سوادکوه، وارد جاده فرعی روستای خرج شدیم، جاده‌ای پیچ در پیچ که آسفالته هم نبود، در مسیر با یک بانوی کهنسال زحتمکش روستایی هم صحبت شدیم، برایمان از محرومیت‌های قبل و بهبود اوضاع پس از تاسیس این اردوگاه و همچنین درخواست مردم روستا گفت که همه را به گوش اعضای صراط پیشرفت رساندیم، این نکته که مردم در هر منطقه می‌توانند نقشه پیشرفت خود را طراحی کنند کاملا صحیح بوده و قطعا این طرح به شرط همکاری گروه‌ها با موفقیت همراه خواهد بود.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول