اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

دو عامل موثر بر ادامه روند تجارت ایران و افغانستان/ سهم ایران از بازار افغانستان چقدر است؟

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران با اشاه به اینکه دو عامل بر ادامه روند تجارت ایران و افغانستان موثر است، گفت: با توجه به شرایط فعلی پیش بینی شود صادرات ایران به افغانستان در نیمه دوم سال دچار افت شود.

دو عامل موثر بر ادامه روند تجارت ایران و افغانستان/ سهم ایران از بازار افغانستان چقدر است؟

محمدرضا مودودی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره تاثیر حضور طالبان در افغانستان بر روابط تجاری بین ایران و افغانستان، گفت: در طول سال های گذشته افغانستان همواره یکی از کشورهای مهم صادراتی ما بعد از عراق بوده است،  لذا این کشور یکی از بازاهای هدف صادراتی پرتنوع برای ایران به شمار می رود. 

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران افزود: از محاسن صادرات به کشورهایی مانند افغانستان و عراق تنوع سبد صادراتی و صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا است. 

* سهم ایران از بازار افغانستان چقدر است؟

وی با اشاره به اینکه بیش از 40 درصد بازار افغانستان از کالاهای صادراتی ایران تامین می شود، اظهار داشت: از 8 میلیارد دلار واردات سالانه به کشور افغانستان 3.5 میلیارد دلار آن توسط ایران انجام می شود بنابراین این کشور به لحاظ روابط تجاری برای ایران کشور با اهمیتی به شمار می رود. 

مودودی در مورد اینکه روند روابط تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان از این پس با توجه به تسلط طالبان به این کشور چگونه خواهد بود، بیان داشت: وضعیت روابط تجاری ایران با افغانستان به دو موضوع بستگی دارد یکی اینکه آیا روابط طالبان با دنیا عادی می شود که اگر این روابط عادی نشود در نتیجه این فرصت برای ایران فراهم می شود که نیازهای اولیه کشور افغانستان را به سرعت تامین کند و این مساله قطعا یک فرصت تجاری خوبی را برای ایران فراهم خواهد کرد. 

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: نکته دوم در خصوص ادامه روند تجاری ایران و افغانستان این است که آیا طالبان پول لازم را برای پرداخت هزینه کالاهای صادراتی به ایران دارد؟ 

وی افزود: میزان صادرات به این کشور از سوی ایران سالانه چند میلیارد دلار است که رقم بزرگی است و ادامه روند تجارت ایران به افغانستان نیز بستگی به این دارد که ظرفیت پرداخت هزینه کالاهای صادراتی وجود داشته باشد. 

مودودی با بیان اینکه در افغانستان سهم عمده ای از مدیریت اجرایی به عهده بخش خصوصی است و دولت نقش زیادی ندارد، گفت: با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تعداد زیادی از سرمایه گذاران و تاجران افغانستانی از این کشور خارج شده اند یا بصورت موقت فعلا فعالیت تجاری انجام نمی دهند،  لذا  ادامه برقراری روابط تجاری ایران و افغانستان بستگی به بازگشت سرمایه ها و برقراری دوباره روابط تجاری توسط بخش خصوصی دارد. 

* صادرات به افغانستان افت می‌کند

مودودی با تاکید بر اینکه یقینا ایران در تجارت با افغانستان دچار افت خواهد شد، گفت: همانطور که بیان شد در شرایط ناپایدار فعلی در افغانستان، بسیاری از تجار و فعالان اقتصادی سرمایه ها خود را از افغانستان خارج کرده اند لذا یقینا تا مدتی افت تجارت با افغانستان را شاهد خواهیم بود اما با پایدار شدن شرایط در افغانستان رشد روابط تجاری بین دو کشور نیز متوقف خواهد شد. 

وی افزود: در حال حاضر روابط تجاری در تمام مرزهای ایران و افغانستان برقرار نیست و لذا در نیمه دوم سال شاهد افت صادرات به افغانستان خواهیم بود. 

مودودی با بیان اینکه تجار ایران در افغانستان کمتر حضور دارند، گفت: روابط تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان به این صورت بوده است که تجار افغانستانی از داخل ایران یا گمرکات کالاها را تحویل میگرفتند بنابراین روابط تجاری بین دو کشور کاملا به بازگشت سرمایه های فعالان اقتصادی دارد. 

وی گفت: با توجه به شرایط موجود روابط تجاری ایران و افغانستان در 6 ماهه دوم سال افت می کند اما متوقف نمی شود. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول