اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

آمریکا:‌ برنامه‌ای برای آزاد کردن دارایی‌های افغانستان نداریم

وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: واشنگتن هیچ برنامه‌ای برای آزاد کردن و تحویل دارایی‌های افغانستان به طالبان ندارد.

آمریکا:‌ برنامه‌ای برای آزاد کردن دارایی‌های افغانستان نداریم

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، به نقل از رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: دولت این کشور هیچ برنامه‌ای برای آزاد کردن میلیاردها دلار ذخایر طلای افغانستان، سرمایه‌گذاری‌ها و ذخایر ارز خارجه این کشور که در آمریکا نگهداری می‌شود ندارد و نخواهد گذاشت طالبان به این دارایی‌ها دسترسی پیدا کنند.

این در حالی است که گروه‌های مدافع حقوق بشر و بسیاری از طرف‌های بین‌المللی آمریکا را در این زمینه تحت فشار قرار داده‌اند و می‌گویند ممکن است با این اقدام اقتصاد افغانستان نابود شود.

بخش قابل توجهی از 10میلیارد دلار دارایی‌های ارزی و طلای بانک مرکزی افغانستان در خارج از این کشور نگهداری می‌شوند و غرب تلاش می‌کند تا با استفاده از این ابزار طالبان را تحت فشار قرار دهد.

کارشناسان می‌گویند: حتی اگر اراده سیاسی اتفاق بیفتد ماه‌ها طول خواهد کشید تا این دارایی‌ها آزاد شود.

مقامات وزارت خزانه‌داری، شورای امنیت ملی کاخ سفید و دیگر سازمان‌های آمریکا از زمان تسلط طالبان بر پایتخت افغانستان به صورت مرتب با یکدیگر درباره اوضاع کنونی افغانستان و بحرانی بودن شرایط انسانی در این کشور در حال گفت‌وگو هستند.

کارشناسان می‌گویند: هرگونه تصمیم درباره ازاد کردن دارایی‌های افغانستان باید از سوی مقامات بلندپایه چند وزارتخانه در آمریکا گرفته شود اما نهایتا جوبایدن رئیس‌جمهور این کشور آن را باید تعیین کند.

قیمت سوخت و موادغذایی در افغانستان به خاطر توقف کمک‌های خارجی و نبود پول نقد در کنار خشکسالی و به تعلیق درآمدن انتقال دلار به افغانستان در حال افزایش است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا این هفته گزارش داد که به دولت آمریکا و متحدان این کشور برای تسهیل کمک‌های بشردوستانه به افغانستان مجوز داده است.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا البته گفته که دولت بایدن هیچ طرح برای کاهش تحریم‌ها علیه طالبان و یا کاهش محدودیتی برای آنها در راستای دسترسی به نظام بین‌الملل ندارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول