اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

«آسک» و پیرمرد نابینایی که با چشیدن؛ سنگ انتخاب می کند/ حضور در جشنواره تلویزیونی مستند

مستند «آسک» در قالب پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند پخش می‌شود. این فیلم ماجرایی متفاوت از زندگی پیرمرد 80 ساله شیرازی است.

«آسک» و پیرمرد نابینایی که با چشیدن؛  سنگ انتخاب می کند/ حضور در جشنواره تلویزیونی مستند

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون مستند «آسک» به کارگردانی مهدی زمانپور کیاسری در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و فیلمی سراسر امید که روایتگر داستان زندگی پیرمرد ٨٠ ساله نابینای اهل خنج شیراز است که خداوند نیروی تعبیر خواب به وی داده است. در واقع پیرمرد به کوه می‌رود و با لمس و چشیدن طعم سنگ‌ها، سنگ مورد نیاز خود را پیدا و آن‌ها را استخراج می‌کند، سپس با ابزار ابتدایی مانند اره دستی و تیشه، ظروف جنوبی مثل سنگ نان‌پزی و هاون درست و با فروختن آن‌ها امرار معاش می‌کند.

زمانپور، کارگردان این فیلم مستند درباره سوژه فیلم خود به فارس گفت: مستند «آسک» روایتگر داستان زندگی پیرمرد 80 ساله اهل خنج شیراز است که نابینا بوده و تنها با چشیدن سنگ‌ها، صخره‌های مناسب برای کارش را انتخاب و آن را استخراج می‌کند. در واقع پیرمرد به کوه می‌رود و با لمس و چشیدن طعم سنگ‌ها، سنگ مورد نیاز خود را پیدا و آن‌ها را استخراج می‌کند، سپس با ابزار ابتدایی مانند اره دستی و تیشه، ظروف جنوبی مثل سنگ نان‌پزی و هاون درست و با فروختن آن‌ها امرار معاش می‌کند.

وی اضافه کرد: جالب است بدانید که این پیرمرد برای امرار معاش، سال‌هاست که به این حرفه مشغول است و مشتریان زیادی هم برای قطعات سنگی که او با دستانش می‌سازد، دارد. این موضوع در حالی است که او به دلیل نابینایی با محدودیت‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

این مستندساز با اشاره به وجود عنصر امیدبخشی در این سوژه که در فیلم نیز دیده می‌شود، گفت: بخش مهمی از زندگی این پیرمرد که تلاش کردیم در فیلم هم به صورتی هنرمندانه بدان بپردازیم، امیدی است که او به آینده داشته و حتی در سن 80 سالگی از این کار سخت دست برنمی‌دارد. خاطرم هست در تابستان برای فیلمبرداری به مناطق جنوب کشور رفته بودیم و دمای هوا بیش از 50 درجه بود. گروه ما به دلیل گرما واقعا خسته می‌شد و مجبور بودیم دست از تصویربرداری بکشیم اما او کار می‌کرد. به او می‌گفتیم که هوا گرم است و به داخل بیایید؛ در جواب می‌گفت که اگر کار نکنم، دیوانه می‌شوم!

کارگردان مستند «آسک» با اشاره به بازخوردهایی که از فیلم خود در جشنواره‌های خارجی گرفته است، گفت: این پیرمرد بسیار کم حرف است و به همین دلیل بخش زیادی از مستند تصاویری است که از او می‌بینیم، این موضوع شایدبرای بعضی ها  کاستی باشد اما من معتقدم که هر چه با تصویر فیلم روایت شود بهتر است. تصاویر دارای حرف است و مخاطب با دیدن آن بسیاری از چیزهایی که باید درک کند را دریافت می‌کند. مثلا در جشنواره زعفران طلایی ترکیه، مستند «آسک» به نمایش درآمد و بهترین فیلم مستند این جشنواره شد. وقتی داور جشنواره می‌خواست درباره این فیلم صحبت کند، گفت که با دیدن این پیرمرد 80 ساله واقعا به زندگی امیدوار شدم. او علیرغم اینکه سن بالایی دارد، روی پای خود ایستاده و کار می‌کند.

وی اضافه کرد: در جشنواره اوکراین نیز یکی از مخاطبین در گروه به من پیام داد که  این فیلم نشان می‌دهد که اگر کار و تلاش کنید، خداوند شما را یاری می‌کند. بنابراین اینکه فیلمی بتواند با زبان هنر بر فردی دیگر در جای دیگری از دنیا تاثیر بگذارد، نشان می‌دهد که این مستند کارکرد خود را داشته است. همیشه دوست دارم فیلم‌هایی بسازم که مخاطبین با دیدنش از آن تاثیر گرفته، حرکتی روبه جلو داشته باشند و روح امید به آینده در آنان زنده شود.

زمانپور درباره علاقه‌اش به انتخاب سوژه‌های سالمند در فیلم‌های مستند خود گفت: همواره دوست دارم که سوژه‌هایی را انتخاب کنم که بر مخاطب تاثیر فراوانی داشته باشد. فرقی ندارد شوژه سالمند باشد یا غیر از آن، بلکه نکته مهم تاثیرگذاری است. البته تلاش فراوان در عین محدودیت‌ها در سوژه‌های سالمند بسیار بیشتر به چشم می‌آید و بر مخاطب تاثیر بیشتر می‌گذارد. این موضوع در سوژه‌های قبلی من به ویژه مشتی اسماعیل و پاپلی دیده می‌شود و با سوژه مستند «آسک» و یا «کل فاطمه» ادامه پیدا کرده است.

او درباره پیدا کردن سوژه‌های خود گفت: معتقدم هر آن چیزی که در زندگی خود دنبالش باشید او هم به سمت شما می آید و در جایی به هم می‌رسید. من همواره دنبال سوژه‌های این چنینی بودم و از بین افرادی که خودم پیدا کردم و یا دیگران به من معرفی کردند سعی کردم بهترین سوژه‌ها با بیشترین تاثیرگذاری را انتخاب کنم.

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از:کارگردان: مهدی زمانپور کیاسری، تهیه‌کنندگان: سمیه زراعت کار و مهدی زمانپور کیاسری، تدوین: مهدی حسینی‌وند و حسین نیکزاد، تصویر: علی شیلاندری و پویان آقابابایی، صداگذار: حسن‌مهدوی، صدابردار: احسان شایگان و پخش‌کننده فیلم: علیرضا شاهرخی.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول