اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سی‌ان‌ان: مدیر اطلاعاتی آمریکا مانع انتشار اطلاعات حساس درباره مقام سعودی شد

یک شبکه آمریکایی گزارش داد که مدیر اطلاعات ملی این کشور شخصاً در پرونده شکایت ولی‌عهد سعودی علیه یکی از مقام‌های اطلاعاتی سابق ریاض مداخله کرده تا مانع انتشار اطلاعات حساس شود.

سی‌ان‌ان: مدیر اطلاعاتی آمریکا مانع انتشار اطلاعات حساس درباره مقام سعودی شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آوریل هینز» مدیر اطلاعات ملی آمریکا با مداخله فوق‌العاده در پرونده دادگاه فدرال علیه یکی از مقامات ارشد سابق اطلاعاتی عربستان سعودی، از امتیازات اسرار دولتی استفاده کرد تا جلوی انتشار اطلاعات محرمانه‌ای که می‌توانست به امنیت ملی ایالات متحده آسیب جدی برساند، را بگیرد.

شبکه «سی‌ان‌ان‌» در این باره گزارش داد که هینز امروز (جمعه) اظهارنامه‌ای به دادگاه ناحیه ماساچوست ارائه کرده و آن را بر اساس دانش خود از آنچه که ممکن است در پرونده مدنی یک شرکت هلدینگ دولتی سعودی علیه سعد الجبری، مقام سابق ضدتروریسم سعودی فاش شود، توصیف کرده است. سعد الجبری در این شکایت، ولیعهد عربستان سعودی را به تلاش برای قتل خود و گروگان گرفتن فرزندانش در این کشور متهم کرده است.

ماه گذشته، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده بود که در پرونده علیه الجبری - و دو پسرش - مداخله خواهد کرد، زیرا اجازه عدم رسیدگی به آن می‌تواند منجر به «افشای اطلاعاتی شود که به طور منطقی انتظار می‌رود به امنیت ملی آسیب برساند».

به نوشته سی‌ان‌ان، ارشدترین مقام اطلاعاتی آمریکا از طریق استناد به امتیاز اسرار دولتی، در تلاش است تا از افشای اطلاعات محرمانه در مراحل قانونی نه توسط یک دشمن بلکه توسط یکی از نزدیکترین شرکای اطلاعاتی آمریکا، جلوگیری کند، شریکی که انتظار می‌رود روزی پادشاه سعودی شود.

بر این اساس، دفتر مدیر اطلاعات ملی و وزارت دادگستری آمریکا و همچنین سفارتخانه سعودی در واشنگتن به سوالات سی‌ان‌ان درباره این مداخله هینز پاسخ نداده‌اند.

الجبری و رئیس سابقش، شاهزاده محمد بن نایف، شرکای اطلاعاتی اصلی آمریکا در مبارزه با القاعده بودند. آنها به جورج تنت و جان برنان، مدیران سابق سیا نزدیک بودند.

پیش از این نیز سی‌اِن‌اِن گزارش داده بود که در نسخه دوم گزارش درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی که دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا درباره نقش «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی در قتل ویمنتشر کرد، نام سه فرد به شکل مرموزی حذف شده است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول